2020-11-25, 14:00
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sveriges slappa strategi sämst - igen

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~DNK~FIN~ISL~NOR&region=Worl d&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tru e&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&p ickerSort=desc

Anders Tegnell, FHM, SVT, Aftonbladet får börja kolla på youtube igen eller hitta någon hoax-studie som grund för någon ny bisarr bortförklaring till varför vi är sämst.

Varför dessa bisarra bortförklaringar hela tiden? Är det inte bättre att lägga krutet på att börja införa åtgärder för att rädda liv och begränsa smittspridningen?

Sverige blundar för verkligheten och försöker ge ett annat sken. Innan denna vecka slut så kommer säkerligen Svenska bli portade i många nya länder. Svårt att se något annat.
Citera
2020-11-25, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 55
Nya fall: 4961

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 96, 25, 29, 9, 7.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 4117, 4480, 3202, 2131, 979.
Citera
2020-11-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
För att förtydliga så syftar jag på den här biten:

"Många med antikroppar tror att de är immuna, men det verkar inte vara så"

Jag menar att hon inte kan bedöma detta och jag håller det som mindre troligt att det skulle vara så.
Och vad jag säger är att hon troligen inte hade antikroppar längre, vilket gör att det hon säger där utgår ifrån falska premisser.
Citera
2020-11-25, 14:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Smittspridningen ökar fortfarande. Elände.
Citera
2020-11-25, 14:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Tjoho! Det går ner!

Skönt! Då kan vi fira jul tillsammans.

*ironi*

Allvarligt talat: hur ser eftersläpningen ut?
Citera
2020-11-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och vad jag säger är att hon troligen inte hade antikroppar längre, vilket gör att det hon säger där utgår ifrån falska premisser.

Men hon gjorde väl ett nytt test?
Citera
2020-11-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tjoho! Det går ner!

Skönt! Då kan vi fira jul tillsammans.

*ironi*

Allvarligt talat: hur ser eftersläpningen ut?

Jag kan säga såhär. Alla jag känner kommer att fira jul med minst två familjer, sin egna och sin respektives. Så oroa dig inte om det.
Citera
2020-11-25, 14:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Smittökningen ökar, IVA Ökar, Pressen på vården ökar.

- Håll min kaffe så ska jag berätta dåliga nyheter på ett bra sätt, på pressträffen i morgon.
Citera
2020-11-25, 14:07
Medlem
Frågan är om inte siffran 10.000 döda innan 2021 trots allt är möjlig?

Vi är uppe i 6550 och smittan tycks bara öka. Om man fortsätter ligga runt 100 döda i en månad så är vi ju där....
Citera
2020-11-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det finns massor av länder som idag har ålagt ens medborgare att bära munskydd vid olika tillfällen.
Har dess munskydds-länder märkt av "falsk säkerhet" hos sina medborgare.

I så fall, upplys oss om vilka fakta som finns om frågan?

Det finns ju ett antal länder runt om i Europa som har haft mycket hårdare regler än oss när det gäller munskydd, t ex Spanien, Frankrike, Italien. Dessa länder har dessutom haft hårda lockdowns och ändå är det mer smittade och döda i dessa länder.

Sen finns det givetvis länder som har haft regler för munskydd som har en väldigt låg smittspridning men det går inte att säga att just masker skulle hjälpa något nämnvärt. Finns ju också länder som inte har regler för munskydd och som har en låg smittspridning.

Just masktvång verkar inte vara en avgörande faktor.
Citera
2020-11-25, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror aldrig han har varit emot eller tvekat på att ett korrekt användande av munskydd minskar risken för att smittas.

Det som de sagt är att de inte tror på är att en rekommendation/krav från FHM om att bära munskydd skulle minska smittspridningen.

Förmodligen av två saker (kanske mer):

1. Felaktigt användande
2. Falsk säkerhet - dvs vi börjar umgås mer och tar mer risker "ää, jag har ju munskydd. Det är lugnt"

Exempel:

Det är bättre att hålla avstånd utan mask än att vara närgångna med mask.

Det är bättre att skippa den där festen med massa andra människor än att gå dit med mask.

Jag tror tvärtom att han alltid har varit emot användande av munskydd. Annars skulle han inte göra de retoriska krumbukter han har gjort utan skulle snarare fokusera på att informera om vikten av hur man använder munskyddet på ett korrekt sätt samt när man ska använda det.

Exempel: i en arbetssituation eller kollektivtrafik när man inte kan påverka möjligheten att hålla avstånd
Citera
2020-11-25, 14:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enl. henne så var det efter andra gången hon testade för antikroppar med positivt utslag som hon blev sjuk igen:
/.../
Månaderna gick. Under sommaren och tidiga hösten var smittspridningen låg. Så under höstlovet blev Mathildas man plötsligt sjuk. Han förlorade smak- och luktsinne, fick lite feber och hade ont i kroppen.

– Min man blir sällan sjuk. Men den här gången blev det bara värre och värre med symtomen. När han varit sjuk i två dagar bestämde jag mig för att gå och se om jag fortfarande hade antikroppar, säger Mathilda.

Det hade hon, och på kliniken konstaterade man att det återigen gav ett tydligt utslag, sju månader efter att hon testade sig första gången.

Men redan samma kväll började även Mathilda att må dåligt. Hon fick feber, vad hon beskriver som en fruktansvärd huvudvärk, blev illamående och drabbades av nackstelhet.

– Efter det blev jag hostig, förkyld, fick smak- och luktbortfall och blev väldigt trött. Jag blev betydligt sjukare den här gången, men utan andningsbesvär.

Den här gången testade hon sig för pågående infektion och fick det bekräftat: det var covid-19. Att hon blivit återinfekterad trots att hon har antikroppar tycker hon är oroande.

– Många som haft corona tror ju att de är immuna och inte kan få det igen, särskilt om man har antikroppar. Jag vill varna folk att vara försiktiga.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlmlKA/mathilda-40-hade-antikroppar--blev-sjuk-i-corona-samma-dag

Möjligtvis då falskt positivt andra gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Snacka om att inte vara med i matchen och ljuga. Du borde nog kolla hur verkligheten ser ut. För om det är någon som ljuger så är det du.

Jorden är väl platt där.

Allvarligt talat:

Sverige släpar tyvärr efter i rapporteringen så man kan inte dra några slutsatser bara sådär på ourworldindata.org
Senast redigerad av arbetet 2020-11-25 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in