Mathilda testade sig för antikroppar och hade dessa, men blev sjuk för andra gången i Covid samma kväll:
-
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlmlKA/mathilda-40-hade-antikroppar--blev-sjuk-i-corona-samma-dag
Citat:
Mathilda blev frisk efter några veckor, men undrade om det ändå var corona hon hade haft. Hon tog ett antikroppstest via en privat klinik som gav ett tydligt positivt resultat på antikroppar.
– Jag har känt mig rätt lugn med att jag har antikroppar och har jobbat på som vanligt, säger hon.
Citat:
Under sommaren och tidiga hösten var smittspridningen låg. Så under höstlovet blev Mathildas man plötsligt sjuk. Han förlorade smak- och luktsinne, fick lite feber och hade ont i kroppen.
– Min man blir sällan sjuk. Men den här gången blev det bara värre och värre med symtomen. När han varit sjuk i två dagar bestämde jag mig för att gå och se om jag fortfarande hade antikroppar, säger Mathilda.
Det hade hon, och på kliniken konstaterade man att det återigen gav ett tydligt utslag, sju månader efter att hon testade sig första gången.
Om jag skall ge mig på att spekulera lite så hade hon antikroppar när hon tog testet eftersom de hade aktiverats av att hon redan hade smittats, dvs hon hade troligen väldigt låga nivåer av antikroppar när hon smittades. Att det var hennes man som smittade henne denna gången gjorde att hon troligen fick en väldigt kraftig dos av viruset, något som de antikroppar hon redan hade inte räckte till för att skydda emot.