Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Det lite märkliga är att majoriteten av partierna idag inte tycks sträva efter att skapa ett regeringsalternativ som man kan ingå i.
Trots att M's väljare i en stor majoritet inte vill se något samarbete med S så får man känslan av att Kristersson, efter nästa val, mycket väl skulle kunna tänka sig att ingå i ett regeringsalternativ med S enbart "för att rädda Sverige".
Att inte veta vad partierna strävar efter, är i mitt tycke ett hån mot väljarna. Det är som om man förväntar sig att väljarna skall acceptera "vi tar det som det kommer!".
Det är uppenbart att M inte bråttom att föreslår ett öppet samarbete med SD. Det finns flera orsaker till detta. Så länge massmedia hjälper till att lyfta M: s profil som oppositionsledare kommer Kristersson et al att kämpa fram för att se hur de kan öka partiets ställning i opinionsundersökningarna.
Om M är större än SD med god marginal kan Uffe bli hårdare i förhandlingarna. Om M hamnar på 24 procent och SD 22 procent, måste de helt enkelt förhandla. M har inget val.
Det enda alternativet skulle vara att S tillåta en M-ledd koalition mellan KD, MP, C och L. Detta kan bara vara en minoritetsregering där S inte röstar emot den.
S och M tillsammans skulle vara direkt motbjudande för många vanliga partisupportrar. Det skulle skada båda parter för mycket.
Det finns fara att MP och L får inte passera tröskelvärdet på 4 procent. Så för närvarande är det bra att se hur mycket de kommer att minska. Kommer socialdemokrater eller Vänster att rösta på MP för att rädda dem i parlamentet? jag vet inte.
Jag tror inte M-, SD-, C- eller Kd-anhängare kommer att rösta på L bara för att rädda dem.
Om Sabuni var mer aggressiv och försökte hon slå ner den nuvarande regeringen, men även nu är L för liten. Även SR har diskuterat sammanslagning av L och C.