Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det är inte så många som tänker på regeringsbildningen just nu bara. Frågan blir aktuell först i valrörelsen. På något sätt måste ju (L) och Sabuni bryta med (S) strax före valet så frågan lär åter bli brännhet då.
Just nu är det enda viktiga att folk lär sig att ogilla (S) och Löfven. Vilket oppositionsalternativ man fastnar för kan ändras senare. Bara folk vänder sig bort från Sosseriet...
Det är inte lätt att argumentera emot dig.
Men, min magkänsla säger mig att den gemene väljaren vill se klara regeringsalternativ som fram till valet samarbetar.
För många frågor hänger obesvarade i luften.
Kommer Kristersson att överväga ett regeringssamarbete med C som vägrar att ta i SD med tång? Kommer L att bryta med S (och C) i ett försök att återskapa en borgerlig framtoning?
Kommer C att pusha för Alliansen samtidigt som man hänger kvar som sosseregeringens stödhjul?
Och vad vill KD verkligen göra? KD har lyckats med konststycket att sända starka signaler som tycks spreta åt alla håll.
Det lite märkliga är att majoriteten av partierna idag inte tycks sträva efter att skapa ett regeringsalternativ som man kan ingå i.
Trots att M's väljare i en stor majoritet inte vill se något samarbete med S så får man känslan av att Kristersson, efter nästa val, mycket väl skulle kunna tänka sig att ingå i ett regeringsalternativ med S enbart "för att rädda Sverige".
Att inte veta vad partierna strävar efter, är i mitt tycke ett hån mot väljarna. Det är som om man förväntar sig att väljarna skall acceptera "vi tar det som det kommer!".