2020-11-24, 10:49
  #91813
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Största anledningen till att M växer är för att de synts i media och börjat låta som SD. Endast till för att ta röster från SD till 7-klövern. Kontrollerad opposition.

Däremot har Åkesson börjat synas mer i sociala media med ett youtube klipp på ca 420 visningar. Rätt stort och kan bidra till ökning då det var ett bra samtal.

https://youtu.be/wCR6MfQl2QQ
Visst, det har inte undgått mig att notera allt utrymme som Kristersson erhåller.

Men trots detta, min förvåning över att M växer kvarstår. Kristerssons flummande vad det gäller ett framtida regeringsalternativ är för mig ett enormt minus som väger tyngre än pamfletter i media.

Det är trist att så pass många väljare är så pass kravlösa.
2020-11-24, 11:01
  #91814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst, det har inte undgått mig att notera allt utrymme som Kristersson erhåller.

Men trots detta, min förvåning över att M växer kvarstår. Kristerssons flummande vad det gäller ett framtida regeringsalternativ är för mig ett enormt minus som väger tyngre än pamfletter i media.

Det är trist att så pass många väljare är så pass kravlösa.

Det är inte så många som tänker på regeringsbildningen just nu bara. Frågan blir aktuell först i valrörelsen. På något sätt måste ju (L) och Sabuni bryta med (S) strax före valet så frågan lär åter bli brännhet då.

Just nu är det enda viktiga att folk lär sig att ogilla (S) och Löfven. Vilket oppositionsalternativ man fastnar för kan ändras senare. Bara folk vänder sig bort från Sosseriet...
2020-11-24, 11:58
  #91815
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte så många som tänker på regeringsbildningen just nu bara. Frågan blir aktuell först i valrörelsen. På något sätt måste ju (L) och Sabuni bryta med (S) strax före valet så frågan lär åter bli brännhet då.

Just nu är det enda viktiga att folk lär sig att ogilla (S) och Löfven. Vilket oppositionsalternativ man fastnar för kan ändras senare. Bara folk vänder sig bort från Sosseriet...
Det är inte lätt att argumentera emot dig.
Men, min magkänsla säger mig att den gemene väljaren vill se klara regeringsalternativ som fram till valet samarbetar.

För många frågor hänger obesvarade i luften.

Kommer Kristersson att överväga ett regeringssamarbete med C som vägrar att ta i SD med tång? Kommer L att bryta med S (och C) i ett försök att återskapa en borgerlig framtoning?
Kommer C att pusha för Alliansen samtidigt som man hänger kvar som sosseregeringens stödhjul?
Och vad vill KD verkligen göra? KD har lyckats med konststycket att sända starka signaler som tycks spreta åt alla håll.

Det lite märkliga är att majoriteten av partierna idag inte tycks sträva efter att skapa ett regeringsalternativ som man kan ingå i.

Trots att M's väljare i en stor majoritet inte vill se något samarbete med S så får man känslan av att Kristersson, efter nästa val, mycket väl skulle kunna tänka sig att ingå i ett regeringsalternativ med S enbart "för att rädda Sverige".

Att inte veta vad partierna strävar efter, är i mitt tycke ett hån mot väljarna. Det är som om man förväntar sig att väljarna skall acceptera "vi tar det som det kommer!".
2020-11-24, 12:04
  #91816
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Största anledningen till att M växer är för att de synts i media och börjat låta som SD. Endast till för att ta röster från SD till 7-klövern. Kontrollerad opposition.

Däremot har Åkesson börjat synas mer i sociala media med ett youtube klipp på ca 420 visningar. Rätt stort och kan bidra till ökning då det var ett bra samtal.
https://youtu.be/wCR6MfQl2QQ

Det som är bra med den videon är att även sossar tittar på den; inte bara de redan frälsta Sverigevännerna. Men tyvärr kan väl Jan Emanuel få dem att tro att sossarna kanske blir som förr igen......

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte så många som tänker på regeringsbildningen just nu bara. Frågan blir aktuell först i valrörelsen. På något sätt måste ju (L) och Sabuni bryta med (S) strax före valet så frågan lär åter bli brännhet då.

Just nu är det enda viktiga att folk lär sig att ogilla (S) och Löfven. Vilket oppositionsalternativ man fastnar för kan ändras senare. Bara folk vänder sig bort från Sosseriet...

Ja det är ett första steg, om en sosse väljer M istället för S så är steget hem till Sverigevännerna sedan litet. Tyvärr kanske de inser sitt misstag först efter nästa val som de som röstade på Reinfeldt 2010 och drog vidare först 2014.
2020-11-24, 12:30
  #91817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Att inte veta vad partierna strävar efter, är i mitt tycke ett hån mot väljarna. Det är som om man förväntar sig att väljarna skall acceptera "vi tar det som det kommer!".

Det har funkat hittills för Sjuklövern. Varför skulle inte väljarna gå på det en gång till?
2020-11-24, 12:33
  #91818
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det har funkat hittills för Sjuklövern. Varför skulle inte väljarna gå på det en gång till?
Har jag för stora förhoppningar? Har vi hamnat där pamfletter går före partiprogram?
2020-11-24, 13:51
  #91819
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det som är bra med den videon är att även sossar tittar på den; inte bara de redan frälsta Sverigevännerna. Men tyvärr kan väl Jan Emanuel få dem att tro att sossarna kanske blir som förr igen......



Ja det är ett första steg, om en sosse väljer M istället för S så är steget hem till Sverigevännerna sedan litet. Tyvärr kanske de inser sitt misstag först efter nästa val som de som röstade på Reinfeldt 2010 och drog vidare först 2014.

Det tror jag inte, de flesta i kommentatorsfältet säger annorlunda. Om något stärker det Jimmie legitimitet bland sossar.
2020-11-24, 14:09
  #91820
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det har funkat hittills för Sjuklövern. Varför skulle inte väljarna gå på det en gång till?
Ungefär så ja.
Väljarna kan i stort delas in i tre läger.
1. De som fortfarande tror att det existerar några traditionella block. Ja, helt sjukt men dessa människor finns. Här ryms de mest imbecilla (M-väljare som tror de ska få Hanif/Sonesson-politik om de röstar på M).
2. De som är medvetna om sjupartiet och tycker om det då det garanterar en fortsatt massinvandring. De vet att det inte spelar någon roll vad de röstar på så länge de röstar på sjupartiet.
3. De som röstar SD och AfS.

Sjupartiväljarna kräver inte och kommer inte kräva att deras "partier/block" bekänner färg innan nästa val. De känner inte att de behöver det. Majoriteten av dessa är nöjda och vill ha fortsatt massinvandring och den andra klicken är rent utav korkade.

Den korkade klicken (runt hälften av M-väljarna) är de som kommer bli förvånade och känna sig lurade ( ) efter valet då sjupartiet gör en ny uppgörelse "för att ta ansvar" osv eller släpper fram en minoritetsregering som garanterar fortsatt invasion.
2020-11-24, 14:12
  #91821
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är inte lätt att argumentera emot dig.
Men, min magkänsla säger mig att den gemene väljaren vill se klara regeringsalternativ som fram till valet samarbetar.

För många frågor hänger obesvarade i luften.

Kommer Kristersson att överväga ett regeringssamarbete med C som vägrar att ta i SD med tång? Kommer L att bryta med S (och C) i ett försök att återskapa en borgerlig framtoning?
Kommer C att pusha för Alliansen samtidigt som man hänger kvar som sosseregeringens stödhjul?
Och vad vill KD verkligen göra? KD har lyckats med konststycket att sända starka signaler som tycks spreta åt alla håll.

Det lite märkliga är att majoriteten av partierna idag inte tycks sträva efter att skapa ett regeringsalternativ som man kan ingå i.

Trots att M's väljare i en stor majoritet inte vill se något samarbete med S så får man känslan av att Kristersson, efter nästa val, mycket väl skulle kunna tänka sig att ingå i ett regeringsalternativ med S enbart "för att rädda Sverige".

Att inte veta vad partierna strävar efter, är i mitt tycke ett hån mot väljarna. Det är som om man förväntar sig att väljarna skall acceptera "vi tar det som det kommer!".

Jag velar fram och tillbaks med vad jag tror men vad jag ändå tror är att det fortfarande finns en tydlig 7-klöver och SD. Centerpartiet och Liberalerna regerar idag tillsammans med V. Det är numera fem partier på den kanten. M och KD är opposition men de kommer med stor sannolikhet i första hand vilja bilda regering med C och L (om dem är kvar). Räcker inte det till majoritet så kommer de i första hand försöka locka över MP som stöd om dem är kvar.

Ett annat möjligt alternativ är S+M. Sannolikheten för detta anser jag ökar lite för varje dag och det grundar jag på att samhällsutvecklingen går åt fel håll, och om den allmänna uppfattningen 2022 är att Sverige står i brand och närmast kaos, ja då skulle jag inte bli förvånad om det blir S+M med kanske stöd av ett annat parti.

SD ser ut att få det svårt ändå med regeringsmakt. Jag har haft teorier för några år sedan att om SD får 30% och största parti så kommer de andra partierna ändå bilda någon slags storkoalition och utfrysa SD från inflytande. V kommer stödja en M-regering i ett sånt läge.
2020-11-24, 15:59
  #91822
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag velar fram och tillbaks med vad jag tror men vad jag ändå tror är att det fortfarande finns en tydlig 7-klöver och SD. Centerpartiet och Liberalerna regerar idag tillsammans med V. Det är numera fem partier på den kanten. M och KD är opposition men de kommer med stor sannolikhet i första hand vilja bilda regering med C och L (om dem är kvar). Räcker inte det till majoritet så kommer de i första hand försöka locka över MP som stöd om dem är kvar.

Ett annat möjligt alternativ är S+M. Sannolikheten för detta anser jag ökar lite för varje dag och det grundar jag på att samhällsutvecklingen går åt fel håll, och om den allmänna uppfattningen 2022 är att Sverige står i brand och närmast kaos, ja då skulle jag inte bli förvånad om det blir S+M med kanske stöd av ett annat parti.

SD ser ut att få det svårt ändå med regeringsmakt. Jag har haft teorier för några år sedan att om SD får 30% och största parti så kommer de andra partierna ändå bilda någon slags storkoalition och utfrysa SD från inflytande. V kommer stödja en M-regering i ett sånt läge.

ja självklart finns det en sjuklöver med SD som enda riktiga oppositionsparti. I själva verket är V mer opposition i hjärtat än vad M och KD är. Sjupartiet kommer göra allt efter valet för att fortsätta att styra utan SD. SDs enda chans är att bli riktigt stora; ju större de blir ju svårare blir det att utestänga dem.

En M + S-regering kommer få massiv kritik intern i båda partierna och de kommer båda tappa väljare. Men det är ju ett problem först 2026 så jag utesluter inte en sådan regering.
2020-11-24, 15:59
  #91823
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det tror jag inte, de flesta i kommentatorsfältet säger annorlunda. Om något stärker det Jimmie legitimitet bland sossar.

Hoppas det.
2020-11-24, 17:09
  #91824
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
ja självklart finns det en sjuklöver med SD som enda riktiga oppositionsparti. I själva verket är V mer opposition i hjärtat än vad M och KD är. Sjupartiet kommer göra allt efter valet för att fortsätta att styra utan SD. SDs enda chans är att bli riktigt stora; ju större de blir ju svårare blir det att utestänga dem.

En M + S-regering kommer få massiv kritik intern i båda partierna och de kommer båda tappa väljare. Men det är ju ett problem först 2026 så jag utesluter inte en sådan regering.

Jo jag har också hela tiden varit inne på att SD måste bli så stora som möjligt. De som påstår att det inte spelar någon roll om SD tappar väljare till M har fel tror jag. Ett mediokert SD på 17,5% som nu är ju egentligen ganska lätt för etablissemanget att hantera och stänga dem ute. Blir Moderaterna större än SD igen så hamnar SD i brygga. Räkna då med att Moderaterna överger SD det första dem gör

Klart som fan det är skillnad med ett SD som största parti på 30% och Moderaterna på 15% än nuvarande läge.
__________________
Senast redigerad av catforwardpower 2020-11-24 kl. 17:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in