2020-11-24, 19:45
Moderator
Tystnads avatar
Var det inte här som en patient fick köpa en gammal utrangerad bil att "meka" med, vilket han gjorde så bra att att flydde med den på en permission?
Citera
2020-11-24, 19:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Sjukhusdirektören kanske också skulle passa som patient där.
Bevisligen har ju sjukhuset misskött sig eftersom en patient som fått frigång attackerat två personer med kniv. Ändå vill inte direktören erkänna misstaget och vägrar betala ynka 6000 kr.
Dåre.
Ja, han hade kanske själv passat som patient där? Det har jag tänkt om många av dessa damer och herrar genom åren.
Citera
2020-11-24, 19:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Herr" Börje Nerén hamnade tyvärr i Mora p. g. a. att han hade en bror boende där.

Har för mig att denne broder var gift och hade familj.
Tack för detta klargörande. Det var verkligen tyvärr att han hamnat i Mora. Han borde inte ha befunnit sig i frihet ö h t.
Citera
2020-11-24, 19:50
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Var det inte här som en patient fick köpa en gammal utrangerad bil att "meka" med, vilket han gjorde så bra att att flydde med den på en permission?
Jo, det var den tidigare nämnda "styckmördar-Carlsson". Ledningen tyckte väl att det var jättebra att Carlsson hade något att "pyssla med" om dagarna. Undrar om de verkligen blev förvånade den dagen personal upptäckte att både bil och Carlsson saknades?
Citera
2020-11-24, 19:56
Medlem
perVers2.1s avatar
Jobbade extra på helgerna åt ett konditori med att levererade tårtor o bakverk, nästan varje helg var det leverans till Sidsjön.
Minns en stackars äldre kvinna som alltid satt på en stol gungandes med kroppen och ropade Hjälp! Hjälp! Hjälp! Tydligen så höll hon på så all vaken tid utom under måltiderna.. det här var runt 1978

Några år senare jobbade jag på Sidsjön med att dra el, larmsystemet skulle uppgraderas bla för att det hänt att de intagna klippt/ryckt av kablarna till systemet.
Kommer inte ihåg exakt var men jag stod på en stege, en bra bit bort håller min arbetskamrat (en lärling) på att koppla en dosa.
Plötsligt får jag ser jag hur han räcker över skalkniven till en intagen! som nöjt går iväg med den =)

Framför mig ser jag bilder av uppskurna halsar o blod på golv väggar o tak...rusar ner från stegen o fram till X -Va fan gör du?! Lånar du ut kniven till en intagen på ett mentalsjukhus?!?! just som paniken växer ohejdat i mig kommer den intagne tillbaka,, han går med små små steg o har kniven riktad rakt fram i höger hand, sträcker försiktigt fram den o tackar för lånet.
Han var klar med vad det nu var,,, ingen skadad iaf
Citera
2020-11-24, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Träff" med Nihler/Carlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Våldtäkt, mord, styckning och kannibal:
https://www.st.nu/artikel/styckmordaren-dod

Träffade honom väldigt kort på Sidsjön när jag jobbade på Kriminalvården, han ville åka med oss när vi skulle åka därifrån.
-Det fick han inte.

Jag har också träffat Karl Nihler/Anders Carlsson flera gånger men detta skedde i Stockholm.

Såg ut som en nedgången luffare. Slemmig typ.
Citera
2020-11-24, 21:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Söndagen den 7 juli 1991 förövades ett mord inne på Sidsjöns sjukhus. En 38-årig man låg och sov i sitt rum, när en 23-årig medpatient högg honom flera gånger i huvudet med en kniv. Kniven hade 23-åringen köpt under en permission, och lyckats smuggla in på kliniken genom att gömma den i en strumpa.

Den mördade 38-åringen hade 1990 dömts för att ha mördat överläkaren på psykiatriska kliniken i Boden. 38-åringen hade åkt hem till överläkaren, och inför ögonen på hans 5-årige son knivhuggit honom till döds.
Den 23-årige GM hade 1989 dömts för dubbelmord. Han kände sig äcklad av sin styvmor och beslutade sig för att mörda henne, men "insåg" att han då också måste mörda sin far. Efter dubbelmordet levde han med de döda kropparna i en vecka innan det fruktansvärda uppdagades.

Trevlig kille den där 23-åringen. Vad gör han idag?
Citera
2020-11-24, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mördade 38-åringens "CV".

Citat:
Söndagen den 7 juli 1991 förövades ett mord inne på Sidsjöns sjukhus. En 38-årig man låg och sov i sitt rum, när en 23-årig medpatient högg honom flera gånger i huvudet med en kniv. Kniven hade 23-åringen köpt under en permission, och lyckats smuggla in på kliniken genom att gömma den i en strumpa.

Den mördade 38-åringen hade 1990 dömts för att ha mördat överläkaren på psykiatriska kliniken i Boden. 38-åringen hade åkt hem till överläkaren, och inför ögonen på hans 5-årige son knivhuggit honom till döds.
Den 23-årige GM hade 1989 dömts för dubbelmord. Han kände sig äcklad av sin styvmor och beslutade sig för att mörda henne, men "insåg" att han då också måste mörda sin far. Efter dubbelmordet levde han med de döda kropparna i en vecka innan det fruktansvärda uppdagades.

Den femårige sonen hade födelsedagskalas då hans pappa mördades.

Citera
2020-11-24, 21:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Trevlig kille den där 23-åringen. Vad gör han idag?
Jag kan minnas fel, men något i mitt bakhuvud säger mig att han begick självmord kort efter mordet på 38-åringen?

Tillägg: "23-åringen" avled i mars 1993. Han hette Slitb*rg (e) i efternamn. Vid dubbelmordet 1989 slog han först ihjäl sitt far med ett bräckjärn. När styvmodern kom hem "välkomnade" han henne i farstun genom att slå ihjäl henne med en slägghammare. När polisen senare frågade varför han stannat kvar på gården så pass länge efter morden, svarade han att han var tvungen att bl a ta upp potatisen då "han skulle bli borta länge". Motivet till det makabra dubbelmordet var att han inte tålde sin pappas nya hustru, och "äcklades av när de pussades".

Skaraborg2: Den 5-åriga pojken hade alltså födelsedagskalas när GM ”kom förbi” och mördade hans pappa. Fy f*n vilken ledsam historia.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-11-24 kl. 22:09.
Citera
2020-11-25, 00:09
Medlem
Eloge till alla i denna tråd, mycket bra läsning.

Har en fråga, vad hörde/såg ni som satt störst spår än till denna dag?
Citera
2020-11-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Det finns en hel del att berätta om detta stället, och eftersom jag har jobbat där så vet jag en hel del. Möjligen, så har jag fortfarande tystnadsplikt, i så fall så får en mod radera tråden.

Jag kan dock berätta lite om följande:

Gunnar Bengtsson (Tingshusmördaren)

Gonerka

Lembke

Stalingrad personalbostäder. Dom har varit upp här tidigare i någon tråd.

Överläkare Hasselberg, som skrev ut recept på droger till sig själv.

Nattöverskötaren, som vi kallade 'smygen', eftersom han gick runt på alla avdelningar och kollade om vi sov. Det gjorde vi, så vi satte plastmuggar på insidan av dörrhandtagen. Tji fick han.

Förhoppningsvis, så finns det fler före detta anställda som läser detta. Då kan det bli en mycket fin tråd.

Kom igen med frågor, jag svarar så gott jag kan.

Sidsjöns historia

https://www.rpksundsvall.se/om-regionkliniken/klinikens-historia/
Citera
2020-11-25, 06:36
Medlem
Citat:
Jo, det var den tidigare nämnda "styckmördar-Carlsson". Ledningen tyckte väl att det var jättebra att Carlsson hade något att "pyssla med" om dagarna. Undrar om de verkligen blev förvånade den dagen personal upptäckte att både bil och Carlsson saknades?

Vilket bilmärke var det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in