2020-11-24, 12:24
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edbassmaster
Gick en dokumentär på SVT på 80-talet som hette "Dom farliga männen på Säter" Sen gjorde dom en dokumentär några år senare för att kolla hur det gått för dom. En av killarna i dokumentären hamnade på Sidsjön. Han hette Johnny och hade huggit ihjäl en tjej med typ 25-30 knivhugg. Hon som gjorde dokumentären var på Sidsjön för att träffa Johnny. Han ansågs för farlig så hon fick göra en telefoninterjuv. Han bara skrek att dom som vårdar honom ska han SLÅ IHJÄL PÅ FLÄCKEN. Jag har dokumentären på ett VHS band.

Väldigt uppskattat om du har möjlighet att ladda upp den!
Citera
2020-11-24, 14:38
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Minns inte Anders Carlsson. Vad gjorde han?

Våldtäkt, mord, styckning och kannibal:
https://www.st.nu/artikel/styckmordaren-dod

Träffade honom väldigt kort på Sidsjön när jag jobbade på Kriminalvården, han ville åka med oss när vi skulle åka därifrån.
-Det fick han inte.
Citera
2020-11-24, 15:14
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Oft2KHLlwrw

Några amatörer som filmat ett nedlagt Sidsjön...

Artiklar...

https://www.st.nu/artikel/vad-hande-pa-sidsjon-nu-kan-journalerna-beratta

https://www.st.nu/artikel/birgit-90-minns-behandlingarna-pa-sidsjons-sjukhus-det-var-bedrovligt-men-det-fanns-inget-annat

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/debatten-skracken-och-myterna-kring-sidsjons-sjukhus
Citera
2020-11-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edbassmaster
Gick en dokumentär på SVT på 80-talet som hette "Dom farliga männen på Säter" Sen gjorde dom en dokumentär några år senare för att kolla hur det gått för dom. En av killarna i dokumentären hamnade på Sidsjön. Han hette Johnny och hade huggit ihjäl en tjej med typ 25-30 knivhugg. Hon som gjorde dokumentären var på Sidsjön för att träffa Johnny. Han ansågs för farlig så hon fick göra en telefoninterjuv. Han bara skrek att dom som vårdar honom ska han SLÅ IHJÄL PÅ FLÄCKEN. Jag har dokumentären på ett VHS band.

Detta är väl Lembke.
Citera
2020-11-24, 17:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag minns när vi satt i personalrummet och pratade rätt så friskt. Då kom Vidar och ställde sig i dörröppningen och ville säga något. Han fick dock ingen chans på en bra stund, men till slut så frågade vi honom:

Vad vill du Vidar?

Då sa han 'Jag har satt eld på kudden'

Vilket liv det blev sen...

Han var försynt och artig i överkant
Citera
2020-11-24, 19:02
Medlem
Var börje neren från Västerås trakten
Citera
2020-11-24, 19:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storskruven
Var börje neren från Västerås trakten
Ja, han var från Västerås. Jag kommer inte ihåg varför han befann sig i Mora vid tiden för mordet 1972.
Citera
2020-11-24, 19:30
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I mars 1993 blev en 35-årig patient vid Sidsjöns sjukhus beviljad tre timmars frigång, mot villkor att han höll sig på sjukhusområdet. En kort stund senare dyker han upp framför två kvinnor som rastar sina hundar på ett motionsspår ca 1 km bort. "Kom och titta, det ligger en död hund här", sade han och försökte förmå kvinnorna att följa med honom in i skogen. Kvinnorna blev dock rädda och började i rask takt bege sig därifrån. Då drog 35-åringen fram en morakniv och högg båda kvinnorna i ryggen. Sedan sprang han tillbaka mot sjukhusområdet, där han senare hittades av polisen i en träningslokal.

35-åringen var dömd till sluten psykiatrisk vård sedan han i oktober 1982 knivmördat en man på Kopparbergs marknad. Sedan 1991 vårdades han på Sidsjöns sjukhus. En av kvinnorna han knivhögg under sin frigång var gravid i åttonde månaden.

När överfallet skulle upp i tingsrätten var allt de två kvinnorna begärde 6000 kr i skadestånd från landstinget. Detta vägrade dock sjukhusdirektören Rune Oscarsson betala, då han inte ansåg det bevisat att Sidsjön brustit i bedömningen ang den 35-årige mentalpatienten.

Sjukhusdirektören kanske också skulle passa som patient där.
Bevisligen har ju sjukhuset misskött sig eftersom en patient som fått frigång attackerat två personer med kniv. Ändå vill inte direktören erkänna misstaget och vägrar betala ynka 6000 kr.
Dåre.
Citera
2020-11-24, 19:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bror boende i Mora.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ja, han var från Västerås. Jag kommer inte ihåg varför han befann sig i Mora vid tiden för mordet 1972.

"Herr" Börje Nerén hamnade tyvärr i Mora p. g. a. att han hade en bror boende där.

Har för mig att denne broder ev. var gift och hade familj.

(FB) "Åsa-mordet": Åsa Lindbom (Nilsson), Orsa, augusti 1972
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-11-24 kl. 19:45.
Citera
2020-11-24, 19:38
Medlem
Citat:
Nog var samhället tryggare i början på 80-talet.

Kanske lite mindre tryggt i Sidsjöområdet, eftersom en del hade frigång. Man visste aldrig vad dom hittade på den timmen. Jag har dock inget minne av att dom boende i området var speciellt oroade.

10-20% av dom intagna var invandrare, men vi reflekterade aldrig över det, eftersom vi inte kunde tänka oss hur det skulle bli. Men redan då, så var dom överrepresenterade.

Gunnar Bengtsson fick naturligtvis aldrig frigång.

Nåja, inte själv upplevt det men studerat resterna av de fallna institutionerna och nog var det vaktkurer, staket och inräkning av intagna. Dessutom verkade de i många fall varit hiskligt drogade.
Alltså skulle en flykt ske närmast snorpackad, det är inte så jävla lätt att fly när världen är sirap.
Citera
2020-11-24, 19:39
Medlem
En kompis från förr som hette neren var från Västerås och hälsade på sin farbror på sidsjön, han skulle ha tagit ihjäl nån som så att det var lsd i stället för tjacka.
Citera
2020-11-24, 19:43
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storskruven
En kompis från förr som hette neren var från Västerås och hälsade på sin farbror på sidsjön, han skulle ha tagit ihjäl nån som så att det var lsd i stället för tjacka.
Då var med största sannolikhet Börje Nerén som var din kompis farbror. Nerén skall enligt uppgift ha varit påverkad av LSD när han sexmördade kvinnan i Västerås 1979.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in