2009-05-19, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det är fredagen den 7 september 1990 och klockan är strax efter 15:30.

Hemma i lägenheten på Kungsgatan 64, Boden, håller 43-årige överläkaren Sven-Erik Johansson på att förbereda sin sons födelsdagsfest som fyller fem år. Allt är klart och snart kan festen börja.

Då ringer det på dörren och Johansson går att för öppna den. Han tror att det är någon av födelsedagsgästerna som har anlänt. Utanför står en man klädd i träningsoverall som rusar in i lägenheten.

Väl inne i lägenheten tar denne man fram en hemmagjord 50 cm lång kniv och inför ögonen på den 5-årige pojken sticker sönder Johanssons kropp. Ett vittne hör våldsamma skrik från lägenheten och därefter kommer en man springande ut ur lägenheten med en blodig kniv i ena handen.

Psykläkaren Sven-Erik Johansson avlider strax efter klockan 16:30 på Centrallassarettet i Boden. Mördad på ett brutalt och fasansfullt sätt.

Mördaren flyr hals över huvud. Han sätter sig i sin bil och kör mot Arvidsjaur. Under vägen stannar han vid flera tillfällen för att ringa sin sambo i Haparanda dock utan att berätta exakt vad han har gjort.

Under tiden har polisen i Boden larmat samtliga polisdistrikt i Norr och Västerbotten. Nästa gång mördaren stannar är vid en bensinstation i Moskosel ca fem mil norr om Arvidjaur. Eftersom han uppträder mycket underligt samt har blod på kläderna alarmerar bensinstationsbiträdet polisen.

Fyra timmar senare grips mördaren i Moskosel. När han ser polisspärren stannar han bilen och kliver lydigt in i baksätet på polisbilen.

Mördaren visade sig vara en 37-årig man hemmahörande i Haparanda. Mannen hade varit patient på psykiatriska kliniken i Boden. Gärningsmannen hade där samtalat under ½ timme med den mördade läkaren (per telefon) som ansåg att 37-åringen behövde vård. Han hade då fattat starkt agg till läkaren. Efter detta samtal med läkaren talade mördaren öppet om att Johansson inte förtjänade att leva och att han därför skulle mörda honom.

Haparandabon börjar därefter med sin terror mot psyklläkaren. I maj månad 1990 blir han så rädd att han går till polisen att han vid upprepade tillfällen hade blivit mordhotad.

På morddagens morgon, den 7 september, förhörs den blivande mördaren av polisen i Haparanda. Han uppträder då lugt och sansat. Efter förhöret bestämde han sig att röja Johansson ur vägen. Han beväpnade sig med en hemmagjord kniv och körde de 14 milen ner till Boden.

Eftersom detta skrevs srtax efter det begågna mordet vet jag ej påföljden? Troligtvis vård på mentalsjukhus. Kanske någon annan läsare har mera info ang. detta brutala mord - t.ex. om just påföljden?
Citera
2009-05-19, 15:49
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Fy fan vilken historia alltså!

Man blir ju sur! En läkare som har försökt hjälpa honom blir mördad bara för att han haft kontakt med honom. Sjukt! Var e vi på väg? Ska vi bli tvungna att börja avrätta psyksjuka som på den gamla goda tiden?
Citera
2009-05-19, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja verkligen! Hela historien är verkligen vidrig eller hur? Polisen trodde inte på läkaren att denne man var farlig när Johansson gjorde sin anmälan till dem.

Läste också att personalen på psykiatriska kliniken i Boden övervägde då detta skrevs att göra en JO-anmälan mot polisen för att de hade varit i stort sett passiva. Vet ej om de gjorde detta?
Citera
2009-08-24, 09:32
Medlem
Mycket tragisk historia detta....
har väl ingen direkt info ang mordet, har en del info om anhöriga...men inget som jag vill droppa här...

Minns dock paniken på hans arbetsplats.

Sedan minns jag när jag något år senare var på Garnis som det heter och det blev avspärrat då en bussresenär hade en handgranat...mycket som händer/hände i boden...
Citera
2009-08-24, 12:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket har hänt i Boden.

Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Mycket tragisk historia detta....
har väl ingen direkt info ang mordet, har en del info om anhöriga...men inget som jag vill droppa här...

Minns dock paniken på hans arbetsplats.

Sedan minns jag när jag något år senare var på Garnis som det heter och det blev avspärrat då en bussresenär hade en handgranat...mycket som händer/hände i boden...

Ja du har rätt i att mycket har hänt i just Boden, under i stort sett hela 1900-talet. Detta beroende på att Boden har varit en garnsionstad.

Under världskrigen var det spioner och i fredstid en hel del annat "smått och gott". Antar att detta beror på att Boden har varit en garnisionstad och folk från hela landet har samlats där.

1957 var ju Boden verkligen på löpsedlarna, med anledning av taximordet där den 24 december.

Vet ej hur det är idag i Boden?
Citera
2009-09-02, 14:25
Medlem
Nja...rätt lugnt förutom en del bråk invandrare emellan...

har en hel del info om saker från kriget men vill ej berätta allt för mycket p.g.a nära anhörigs önskan...
Citera
2009-09-02, 15:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Nja...rätt lugnt förutom en del bråk invandrare emellan...

har en hel del info om saker från kriget men vill ej berätta allt för mycket p.g.a nära anhörigs önskan...

Ja under kriget hände det förstås en hel del, med tanke på att Boden var en viktig fästningsstad.
Citera
2023-04-19, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mördaren som själv kom att bli mördad.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"7 september 1990. Sven Erik Johansson (1946.11.28) knivhöggs till döds på Kungsgatan 64 A i Boden. Sven Erik var överläkare vid psykiatriska kliniken i Boden och gärningsmannen var en patient som ansåg sig ha blivit felbehandlad. Sven Eriks femårige son blev vittne till dådet. Pär Ewert Staffan Ekvall (1953.12.02-1991.07.07) dömdes till rättspsykiatrisk vård. Pär Ewert Staffan kom senare själv att bli mördad i Sundsvall 1991."

Återigen. En man som mördade kom själv att bli mördad. Inte första eller sista gången detta sker.
Citera
2023-04-22, 20:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mördaren som själv kom att bli mördad av en dubbelmördare.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"7 juli 1991. Pär Ewert Staffan Ekvall (1953.12.02) knivhöggs till döds av en medintagen på Sidsjöns sjukhus i Sundsvall. Motivet var att gärningsmannen ansåg att det mord som Pär Ewert Staffan tidigare gjort sig skyldig till var så brutalt att han inte längre förtjänade att leva. Göran Nils David Siltberg (1968.08.07-1993.03.24) dömdes till fortsatt rättspsykiatrisk vård. Göran Nils David var tidigare dömd för dubbelmordet på Georg Siltberg (1926.08.01) och Britt Margareta Siltberg (1952.07.11) i Kramfors 1989. Mordoffret Pär Ewert Staffan var själv dömd för mordet på Sven Erik Johansson (1946.11.28) i Boden 1990."

Så Ekvalls baneman kom att bli en trippelmördare.
Citera
2025-12-01, 22:53
Medlem
Blomsoppas avatar
Varför finns inte mer information om detta fall? Är väldigt intresserad då jag har en anhörig som var nära Staffan innan allt hände.
Citera
2025-12-02, 20:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket litet information om detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsoppa
Varför finns inte mer information om detta fall? Är väldigt intresserad då jag har en anhörig som var nära Staffan innan allt hände.

Jag vet inte heller varför detta tragiska fall har blivit så litet omskrivet.

När GM Staffan själv blev mördad befann han sig på Sidsjön tillsammans med andra lika farliga patienter som han själv. BO (läkaren) gjorde en helt riktig bedömning att hans blivande baneman behövde vård. Efter en ½ timma via telefon förstod han det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-12-02 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in