2020-11-24, 18:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Saknar Anders Gärderud och Dan Waern.
Erik Lemming ska vi heller inte glömma, det blir en lång lista.
Citera
2020-11-24, 18:55
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieAce88
Hallå alla, tänkte dela med mig av min top 20 svenska idrottare lista som jag sysslat med. Hör gärna era synpunkter om vilka ni anser förtjänar en plats. Listan är såklärt personlig och några aspekter jag värderar högt är hur stor sporten är och under hur lång tid man presterar på topp.

1. Zlatan Ibrahimovic
2. Björn Borg
3. Jan Ove Waldner
4. Sarah Sjöström
5. Ingemar Stenmark
6. Ingemar Johansson
7. Annika Sörenstam
8. Peter Forsberg
9. Patrik Sjöberg
10. Gert Fredriksson
11. Gunder Hägg
12. Sixten Jernberg
13. Henrik Stensoon
14. Carolina Kluft
15. Gunde Svan
16. Charlotte Kalla
17. Gunnar Nordahl
18. Niklas Lidström
19. Anja Pärsson
20. Badou Jack

Vet att ingen kommer hålla med mig men tycker de är super kul att diskutera så snälla berätta hur ni tänker.

Jag har inte hunnit sätta mig in djupare i listan, men två namn som jag anser borde vara högre upp är Sörenstam och Nordahl.

Annika Sörenstam är nog av dom flesta golfexperter ansedd som den främsta spelaren genom tiderna på damsidan. Hon vann 10 Majors och totalt 72 LPGA-tävlingar, samt ytterligare ett tjugotal internationella proffstävlingar. Hon fick utmärkelsen "årets spelare" på LPGA-touren åtta gånger och är den enda spelaren som gått en runda på 59 slag. Annika innehar ett flertal rekord på touren, inkl. det lägsta slagsnittet under en säsong (68.697) noterat 2004. Golf är dessutom en globalt utbredd sport, med starkt fäste i Nordamerika och Asien. Jag håller fortfarande Sörenstam som vår främsta kvinnliga idrottare, även om Sjöström är där och nosar. Det kanske blir ett tronskifte i Tokyo nästa år?

Gunnar Nordahl är nog högre aktad än Zlatan i Italien. Han vann skytteligan i Serie A fem gånger på sex säsonger (ingen annan har vunnit fler än tre gånger). Nordahl spelade "bara" åtta säsonger i Milan, då han höll till i Norrköping ända tills han var 27 år. Om han spelat i modern tid hade Nordahl kanske spelat ytterligare fem år i en stor internationell liga, men han får väl ses som en pionjär inom svensk fotboll. Nordahl är trea på listan över spelare med flest gjorda mål i Serie A och han har det högsta målsnittet av alla 225 mål på 291 matcher (0.77). Han delar även rekordet i flest antal hat-tricks i Serie A (17) med Giuseppe Meazza. Jag tycker nog att Nordahl bör rankas topp-8 åtminstone. Det finns ju dock andra med längre internationella karriärer, så det beror väl på hur man resonerar kring det.

Tveksamt om Stenson platsar bland topp-20? (han ska rankas efter Nordahl alla dagar i veckan) Du har annars fått med många värdiga namn på listan. Det märks att du har lagt ner tid på research.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capocannoniere
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Serie_A_players_with_100_or_more_goals
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Serie_A_hat-tricks
Senast redigerad av Stefan4 2020-11-24 kl. 19:04.
Citera
2020-11-24, 19:33
Medlem
tongzhis avatar
Waldner som given etta. Inte för att jag är någon pingisfanatiker, eller ens något större fan av Waldner som spelare, men han är fanimig för pingisen vad Fidel Castro är för politiken.

Kineserna, pingisens stormakt med miljardbefolkning och pingis som folksport, var oslagbara tills Waldner kom, från ett land med några miljoner invånare där rundpingis eventuellt spelades på håltimmarna. Han tävlade, och vann många gånger, inte mot en eller två generationer kinesiska toppspelare, utan sex. Omöjligt! Ingen kunde stoppa honom, förutom Brolins toalett.

Castro genomförde revolution på Kuba med ett dussin män och såg 10 presidenter för världens mäktigaste krigsmakt komma för att försöka avsätta honom, men gå igen utan att lyckas. Lika omöjligt! Dock var hans toalettbesök inte lika legendariska som J-O:s, utan det föll på liemannen att stoppa honom.
Senast redigerad av tongzhi 2020-11-24 kl. 19:39.
Citera
2020-11-24, 19:36
Medlem
carlpetersen73s avatar
Stenmark
Borg
Bräck
Rickardsson
Zlatan
Citera
2020-11-24, 19:38
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastifmeister
Glömde även Ronnie Peterson.

Anja kunde bytas mot Pernilla Wiberg enligt mig.

De är duktiga på boll båda två...
Citera
2020-11-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Saknar Anders Gärderud och Dan Waern.
Erik Lemming ska vi heller inte glömma, det blir en lång lista.

Anders Gärderud var nära på att komma in, mitt problem med Lemming och Waern är att det var såpass länge sedan vilket gör det svårt att placera dom och jämföra med modern tid.
Citera
2020-11-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag har inte hunnit sätta mig in djupare i listan, men två namn som jag anser borde vara högre upp är Sörenstam och Nordahl.

Annika Sörenstam är nog av dom flesta golfexperter ansedd som den främsta spelaren genom tiderna på damsidan. Hon vann 10 Majors och totalt 72 LPGA-tävlingar, samt ytterligare ett tjugotal internationella proffstävlingar. Hon fick utmärkelsen "årets spelare" på LPGA-touren åtta gånger och är den enda spelaren som gått en runda på 59 slag. Annika innehar ett flertal rekord på touren, inkl. det lägsta slagsnittet under en säsong (68.697) noterat 2004. Golf är dessutom en globalt utbredd sport, med starkt fäste i Nordamerika och Asien. Jag håller fortfarande Sörenstam som vår främsta kvinnliga idrottare, även om Sjöström är där och nosar. Det kanske blir ett tronskifte i Tokyo nästa år?

Gunnar Nordahl är nog högre aktad än Zlatan i Italien. Han vann skytteligan i Serie A fem gånger på sex säsonger (ingen annan har vunnit fler än tre gånger). Nordahl spelade "bara" åtta säsonger i Milan, då han höll till i Norrköping ända tills han var 27 år. Om han spelat i modern tid hade Nordahl kanske spelat ytterligare fem år i en stor internationell liga, men han får väl ses som en pionjär inom svensk fotboll. Nordahl är trea på listan över spelare med flest gjorda mål i Serie A och han har det högsta målsnittet av alla 225 mål på 291 matcher (0.77). Han delar även rekordet i flest antal hat-tricks i Serie A (17) med Giuseppe Meazza. Jag tycker nog att Nordahl bör rankas topp-8 åtminstone. Det finns ju dock andra med längre internationella karriärer, så det beror väl på hur man resonerar kring det.

Tveksamt om Stenson platsar bland topp-20? (han ska rankas efter Nordahl alla dagar i veckan) Du har annars fått med många värdiga namn på listan. Det märks att du har lagt ner tid på research.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capocannoniere
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Serie_A_players_with_100_or_more_goals
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Serie_A_hat-tricks

Kul med lite välgrundad feedback!
Mitt problem med Sörenstam är att golf ändå är en hyfsad liten sport, sen har jag tyvärr inte sett så mycket av henne på TV, om man ska vara objektiv ska nog ganska många fler fotbollsspelare in på listan(H.Larsson, Ljungberg, Brolin, Gren, Hamrin, Lidholm....), kan hålla med om att Nordahls meritlista är bättre än Zlatans men de är för länge sen för att kunna lägga honom som top 10.
Citera
2020-11-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Waldner som given etta. Inte för att jag är någon pingisfanatiker, eller ens något större fan av Waldner som spelare, men han är fanimig för pingisen vad Fidel Castro är för politiken.

Kineserna, pingisens stormakt med miljardbefolkning och pingis som folksport, var oslagbara tills Waldner kom, från ett land med några miljoner invånare där rundpingis eventuellt spelades på håltimmarna. Han tävlade, och vann många gånger, inte mot en eller två generationer kinesiska toppspelare, utan sex. Omöjligt! Ingen kunde stoppa honom, förutom Brolins toalett.

Castro genomförde revolution på Kuba med ett dussin män och såg 10 presidenter för världens mäktigaste krigsmakt komma för att försöka avsätta honom, men gå igen utan att lyckas. Lika omöjligt! Dock var hans toalettbesök inte lika legendariska som J-O:s, utan det föll på liemannen att stoppa honom.

Håller med om att Waldner är mycket större än mycket folk ger cred för, tyvärr för mig är bara ett OS guld och 2 VM guld i singel inte tillräckligt bra för att nå hela vägen upp, men håller med om att han är sjukt stor och välförtjänt att vara högt högt upp på listan
Citera
2020-11-24, 20:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
ivar Johansson, en kille som absolut hör hemma på den här listan.
Om inte annat så har han gjort en av idrottsvärldens häftigaste bravader.

OS Los Angeles 1932, Johansson vinner sin viktklass i brottning, och rusar iväg till bastun och bantar bort fem kilo, väger in i en lägre viktklass, och tar guld även i den.
Citera
2020-11-24, 20:38
Medlem
Har för dålig koll på många sporter för att kunna uttala mig om saken, vilket jag tror de flesta i den här tråden har likväl. Sen är jag född på 90-talet så har inte heller någon koll på hur bra bl.a. Björn Borg var även om jag vet att han är bland de bästa tennisspelarna genom tiderna.

Men sett till vad jag har sett så måste jag nämna Henrik Lundqvist som dessutom rankades som bästa målvakten i NHL under 2010-talet på en lista av experter. Han var ju även en stor kugge till både OS guld och VM guld i Tre Kronor, han är tillsammans med Lidas, Forsberg och Sundin, och eventuellt Sedin-bröderna (Henrik framförallt) de största spelarna i modern tid i svensk hockey.

Sen Zlatan i fotboll är ju självklart, det finns ingen annan i svensk fotboll som varit så överlägsen, 9 guldbollar i rad har jag för mig att han vann.

Sen Sjöström också i simning som slår rekord efter rekord känns det som.

Vad jag förvånas lite över är att vi inte har knappt en enda duktig basketspelare, Jerebko är väl den enda relativt stora vi haft i modern tid. Samtidigt finns det stora basketspelare från nästan alla andra stora länder. Sägas ska att efter fotboll är basket den största sporten i världen. Men dåligt intresse i Sverige. Tycker det väger lite tyngre att vara proffs i en stor sport globalt såsom fotboll, tennis och basket då det är svårare att nå toppen om man säger för typ en orienterare (Tove Alexandersson vann ju jerringpriset förra året men som sagt konkurrensen är ju inte riktigt lika hög som för idrottare i stora sporter).
Senast redigerad av next-chapter 2020-11-24 kl. 20:59.
Citera
2020-11-24, 20:57
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Håller med om att Waldner är mycket större än mycket folk ger cred för, tyvärr för mig är bara ett OS guld och 2 VM guld i singel inte tillräckligt bra för att nå hela vägen upp, men håller med om att han är sjukt stor och välförtjänt att vara högt högt upp på listan

Det som Waldner gjorde är ungefär som att Philip Boit från Kenya istället hade vunnit över Dählie i OS -98 och fortsatt vara på pallen i skidtävlingar fram till idag, då han plötsligt efter en plankstek på Lions Bar vid Hornstull snubblar på skosnörena och sträcker hälsenan, varefter vi aldrig mer ser kenyaner i skidspåren.

Zlatan är knappast varken den första eller sista stora "svenska" fotbollsspelaren, en dussinhändelse har gjorts och kommer upprepas. Nordahl, bla bla, men det vet du ju redan eftersom han är med på listan. Borg före Zlatan alla gånger. Men båda definitivt efter pingis-Fidel.
Citera
2020-11-24, 21:12
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Kul med lite välgrundad feedback!
Mitt problem med Sörenstam är att golf ändå är en hyfsad liten sport, sen har jag tyvärr inte sett så mycket av henne på TV, om man ska vara objektiv ska nog ganska många fler fotbollsspelare in på listan(H.Larsson, Ljungberg, Brolin, Gren, Hamrin, Lidholm....), kan hålla med om att Nordahls meritlista är bättre än Zlatans men de är för länge sen för att kunna lägga honom som top 10.

Golf är ändå en tillräckligt stor sport för att Associated Press skulle utse Sörenstam till "Årets Idrottskvinna" tre år i följd (2003-2005). Annika var även nominerad till "Årets Idrottskvinna" av Laureus World Sports Awards fem år i följd (2002-2006) och vann utmärkelsen 2004, i konkurrens med bl a Serena Williams, Inge de Bruijn och Paula Radcliffe. 2009 rankades Sörenstam som tvåa, efter Serena Williams, när Sports Illustrated listade "Årtiondets 20 Främsta Kvinnliga Idrottare" (Carolina Klüft var för övrigt Nr. 14 på listan)

Trots att Sverige har en fin golftradition, på både herr- och damsidan, så är för närvarande bara tre svenska män och tre kvinnor rankade bland dom 150 bästa i världen, varav ingen är rankad topp-50.

Män: 58. Henrik Stenson, 89. Alex Norén, 115. Marcus Kinhult
Kvinnor: 57. Anna Nordqvist, 74. Madelene Sagström, 123. Caroline Hedwall

https://en.wikipedia.org/wiki/Associated_Press_Athlete_of_the_Year
https://en.wikipedia.org/wiki/Laureus_World_Sports_Award_for_Sportswoman_of_the_ Year
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_2009_all-decade_Sports_Illustrated_awards_and_honors#Top_20 _Female_Athletes_of_the_Decade
Senast redigerad av Stefan4 2020-11-24 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in