2020-11-24, 21:23
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Sägas ska att efter fotboll är basket den största sporten i världen.
Detta är ju jävligt lurigt att mäta och än värre att bara haspla ur sig. Bara i Kina uppskattar man att det finns ca 300 miljoner pingisspelare, varav 10 miljoner på tävlingsnivå. FIFA å andra sidan räknar med ca 250 miljoner fotbollsspelare på olika nivåer i hela världen. När blir man spelare och när räknas det som tävling? Rundpingis är väl en tävling!? Däremot antagligen inte fickpingis.

Du kanske menar den mest populära sporten i världen? Då håller jag med om fotboll, men basket vet jag inte. Baseboll, ishockey och cricket har ju sina bastioner, precis som basket. Och Sverige är inte en av dom.
Citera
2020-11-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Detta är ju jävligt lurigt att mäta och än värre att bara haspla ur sig. Bara i Kina uppskattar man att det finns ca 300 miljoner pingisspelare, varav 10 miljoner på tävlingsnivå. FIFA å andra sidan räknar med ca 250 miljoner fotbollsspelare på olika nivåer i hela världen. När blir man spelare och när räknas det som tävling? Rundpingis är väl en tävling!? Däremot antagligen inte fickpingis.

Du kanske menar den mest populära sporten i världen? Då håller jag med om fotboll, men basket vet jag inte. Baseboll, ishockey och cricket har ju sina bastioner, precis som basket. Och Sverige är inte en av dom.

Läste en lista för ett tag sen vad gäller de största sporterna där de mätte in: antal spelare på amatör och proffsnivå, publikantal, ekonomi/löner inom sporten m.m. Och allt det invägt hamnar fotboll högst upp följt av basket och cricket på en tredjeplats enligt den listan iaf.
Citera
2020-11-24, 22:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
ivar Johansson, en kille som absolut hör hemma på den här listan.
Om inte annat så har han gjort en av idrottsvärldens häftigaste bravader.

OS Los Angeles 1932, Johansson vinner sin viktklass i brottning, och rusar iväg till bastun och bantar bort fem kilo, väger in i en lägre viktklass, och tar guld även i den.

Visst, men var han bra i bollsport?

Gunnar Gren, med "sitt extra ben". Totalt bäst. Inom bollsport då. (Tråden ligger i bollsport).
Citera
2020-11-24, 22:27
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det som Waldner gjorde är ungefär som att Philip Boit från Kenya istället hade vunnit över Dählie i OS -98 och fortsatt vara på pallen i skidtävlingar fram till idag, då han plötsligt efter en plankstek på Lions Bar vid Hornstull snubblar på skosnörena och sträcker hälsenan, varefter vi aldrig mer ser kenyaner i skidspåren.

Zlatan är knappast varken den första eller sista stora "svenska" fotbollsspelaren, en dussinhändelse har gjorts och kommer upprepas. Nordahl, bla bla, men det vet du ju redan eftersom han är med på listan. Borg före Zlatan alla gånger. Men båda definitivt efter pingis-Fidel.

Visserligen är JO Waldner vår klart främste bordtennisspelare genom tiderna, inget snack om det, men han är varken den förste eller siste svensk att vinna OS/VM medaljer i singel.

Tage Flisberg: VM-silver 1954
Stellan Bengtsson: Världsmästare 1971, VM-brons 1981
Kjell Johansson: VM-silver 1973
Erik Lindh: OS-brons 1988
Jörgen Persson: Världsmästare 1991, VM-silver 1989
Mattias Falck: VM-silver 2019
Citera
2020-11-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieAce88
Hallå alla, tänkte dela med mig av min top 20 svenska idrottare lista som jag sysslat med. Hör gärna era synpunkter om vilka ni anser förtjänar en plats. Listan är såklärt personlig och några aspekter jag värderar högt är hur stor sporten är och under hur lång tid man presterar på topp.

1. Zlatan Ibrahimovic
2. Björn Borg
3. Jan Ove Waldner
4. Sarah Sjöström
5. Ingemar Stenmark
6. Ingemar Johansson
7. Annika Sörenstam
8. Peter Forsberg
9. Patrik Sjöberg
10. Gert Fredriksson
11. Gunder Hägg
12. Sixten Jernberg
13. Henrik Stensoon
14. Carolina Kluft
15. Gunde Svan
16. Charlotte Kalla
17. Gunnar Nordahl
18. Niklas Lidström
19. Anja Pärsson
20. Badou Jack

Vet att ingen kommer hålla med mig men tycker de är super kul att diskutera så snälla berätta hur ni tänker.
Faktiskt en riktigt bra och genomtänkt lista, även om jag inte håller med om allt. Badou Jack förstår jag inte alls, men han ligger ändå på plats 20. Tveksamt om Stensson skall finnas med, för han har aldrig tillhört absoluta toppen. Ingo tror jag många tar med för att han blev mästare, men hur många dåliga matcher gjorde han inte? Jag hade dessutom haft med även Pernilla Wiberg och satt Gunnar Nordahl och Niklas Lidström mycket högre. Dessutom kanske tagit med Jörgen Persson, för bordtennis är en sådan stor sport att han hade varit självklar på listan, utan Waldner. Att han då skall lämnas utanför listan pga Waldner, känns fel.

Även om jag avskyr Zlatan so person, inte minst med tanke på hans förakt för hemmaklubben (jag tar gärna den diskussionen i annan tråd) och hans förmåga att försämra landslaget, så gör hans långa karriär på absolut toppnivå att jag håller med om att han tillhör topp-5. Kanske tom slåss om förstaplatsen, men i mina ögon är det nog ändå Waldner där.
Citera
2020-11-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Är du feminist? Varför har du tagit in massa kvinnor?

1. Zlatan.
2. Bäckström.
3. Forsberg.
4. Agne Simonsson.
5. Börje Salming.
Idiot, klart kvinnor kan vara bra idrottare! Och feminism är något jag hatar mer än något annat.

Dessutom tar du bara med lagidrottare, vilket verkar underligt. För mig är individuella prestationer viktigare, men jag ser storheten även i lagsport. För mig är både Forsberg och Lidström före Bäckström. Salming, som jag verkligen älskar, är inte med på min 20-lista.
Citera
2020-11-24, 23:15
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Visserligen är JO Waldner vår klart främste bordtennisspelare genom tiderna, inget snack om det, men han är varken den förste eller siste svensk att vinna OS/VM medaljer i singel.

Tage Flisberg: VM-silver 1954
Stellan Bengtsson: Världsmästare 1971, VM-brons 1981
Kjell Johansson: VM-silver 1973
Erik Lindh: OS-brons 1988
Jörgen Persson: Världsmästare 1991, VM-silver 1989
Mattias Falck: VM-silver 2019

Nu tillför du information som ingen har frågat efter och helt saknar relevans, det förstår du väl?
Citera
2020-11-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Golf är ändå en tillräckligt stor sport för att Associated Press skulle utse Sörenstam till "Årets Idrottskvinna" tre år i följd (2003-2005). Annika var även nominerad till "Årets Idrottskvinna" av Laureus World Sports Awards fem år i följd (2002-2006) och vann utmärkelsen 2004, i konkurrens med bl a Serena Williams, Inge de Bruijn och Paula Radcliffe. 2009 rankades Sörenstam som tvåa, efter Serena Williams, när Sports Illustrated listade "Årtiondets 20 Främsta Kvinnliga Idrottare" (Carolina Klüft var för övrigt Nr. 14 på listan)

Trots att Sverige har en fin golftradition, på både herr- och damsidan, så är för närvarande bara tre svenska män och tre kvinnor rankade bland dom 150 bästa i världen, varav ingen är rankad topp-50.

Män: 58. Henrik Stenson, 89. Alex Norén, 115. Marcus Kinhult
Kvinnor: 57. Anna Nordqvist, 74. Madelene Sagström, 123. Caroline Hedwall

https://en.wikipedia.org/wiki/Associated_Press_Athlete_of_the_Year
https://en.wikipedia.org/wiki/Laureus_World_Sports_Award_for_Sportswoman_of_the_ Year
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_2009_all-decade_Sports_Illustrated_awards_and_honors#Top_20 _Female_Athletes_of_the_Decade

De har du nog rätt i. Mitt problem är att mina top 6 för mig känns väldigt givna och oflyttbara. Möjligtvis att Sara eller Ingo(som jag personligen gillar och idoliserar väldigt mycket och inte vill flytta på ....) kan placeras under Annika. Stenmark borg waldner Zlatan känns som att dom är oflyttbara på en objektiv lista.
Citera
2020-11-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Faktiskt en riktigt bra och genomtänkt lista, även om jag inte håller med om allt. Badou Jack förstår jag inte alls, men han ligger ändå på plats 20. Tveksamt om Stensson skall finnas med, för han har aldrig tillhört absoluta toppen. Ingo tror jag många tar med för att han blev mästare, men hur många dåliga matcher gjorde han inte? Jag hade dessutom haft med även Pernilla Wiberg och satt Gunnar Nordahl och Niklas Lidström mycket högre. Dessutom kanske tagit med Jörgen Persson, för bordtennis är en sådan stor sport att han hade varit självklar på listan, utan Waldner. Att han då skall lämnas utanför listan pga Waldner, känns fel.

Även om jag avskyr Zlatan so person, inte minst med tanke på hans förakt för hemmaklubben (jag tar gärna den diskussionen i annan tråd) och hans förmåga att försämra landslaget, så gör hans långa karriär på absolut toppnivå att jag håller med om att han tillhör topp-5. Kanske tom slåss om förstaplatsen, men i mina ögon är det nog ändå Waldner där.

Håller med dig i allt du säger. Ville försöka ha med lite bredd i olika sporter vilket är varför Jörgen och Wiberg petades för enligt mig två bättre idrottare i samma idrott(JO och Anja) för att få in lite mer variation.
Jack är en outsider men att ta titlar i 2 viktklasser tycker jag iallfall bör uppmärksammas. Ingo har jag i princip bara med för att han tog tungviktstiteln som är enligt mig den högsta titeln man kan ha i hela sportsvärlden, hade han haft längre karriär med fler titelmatcher hade han varit topp 3 för mig. Men vet såklart att de finns många som kan ta hans plats
Citera
2020-11-25, 00:39
Medlem
Får nog buga oss för zlatan
Citera
2020-11-25, 02:49
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Nu tillför du information som ingen har frågat efter och helt saknar relevans, det förstår du väl?

Det är klart att idrottare som har vunnit OS/VM-medaljer är relevanta namn i en tråd där Sveriges främsta idrottare diskuteras. Så mycket svenska förstår du väl ändå, med tanke på att du skriver här på forumet?
Citera
2020-11-25, 02:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieAce88
De har du nog rätt i. Mitt problem är att mina top 6 för mig känns väldigt givna och oflyttbara. Möjligtvis att Sara eller Ingo(som jag personligen gillar och idoliserar väldigt mycket och inte vill flytta på ....) kan placeras under Annika. Stenmark borg waldner Zlatan känns som att dom är oflyttbara på en objektiv lista.

Haha, inga problem. Jag har ingen större invändning mot Sörenstams placering på din lista - det hade varit en annan sak om du placerat henne som 17:e eller nåt.

Det är många storheter som gör anspråk på topp-5, men alla kan ju inte få plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in