2020-11-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jo, det är just precis exakt så man mäter framgångar i mästerskap. Exakt så, inte med något kvasiresonemang som idioter som dig kommer på.
Jag förstår att den tanken får dig att sova bättre eftersom du är inne och stångas med din heder angående mästerskap du inte ens har sett. Men jag kan klargöra att felet du gör är att stångas med din heder angående mästerskap du inte har sett, inget annat.

Nej, att lottas mot Andorra och råka gå vidare på 3 poäng och målskillnad gör inte att man är topp 16 i världen. Alltså avgör inte placering prestation, åtminstone inte såvida du inte vinner turneringen. Tratten smalnar, och 1994 hade det inte spelat någon roll om Sverige mötte Italien eller Brasilien i semifinalen, det skulle bli max ett skott mot mål ändå.

Sverige var ett världslag 2004. Inget annat år under min livstid har Sverige varit tier 1 - detta inkluderar alltså 1994, där vi däremot på många andra sätt var turneringens mest underhållande lag - utanför det spelmässiga. Så Sverige förstörde en semifinal, men var i övrigt ett underhållande cirkusnummer med några individuella stjärnor.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-11-24 kl. 01:05.
Citera
2020-11-24, 01:17
Medlem
FWIW tror jag personligen Zlatan påverkar svenska landslag dåligt, för de är svenska, och Sverige är Sverige. Det är ett otroligt speciellt land, en unik kultur. Återigen, om man faktiskt summerar landslaget med och utan Zlatan så ser det marginellt bättre ut med Zlatan, men väldigt marginellt. Och vi snackar den i särklass bästa talang Sverige någonsin fått fram. Som fortfarande dominerar Serie A vid 39 års ålder. Fortsätter han säsongen som han startat den kommer han vara med i snacket bland världens historiska giganter.

Han var i långa perioder vass i landslaget också, men landslaget blev inte så mycket vassare ändå. Att jämföras med vad han gör med lagen i Serie A. År efter år. Aldrig sjukare än just nu, men han var verkligen "Mr Serie A" även tidigare - ville man vinna Serie A köpte man Zlatan.

Den kultur han passat absolut bäst i under sin karriär är den italienska. Det är som jag ser det ingen slump alls. Den italienska kulturen är raka motsatsen till den svenska. Starka individer, trygga i sig själva snarare än i kollektivet. De av er som känner italienare förstår vad jag menar, ni andra får nog helt enkelt lita på det. I Italien kan Zlatan kliva in med sina enorma krav på sig själv och sin omgivning, och italienarna tar det. I Sverige kastar det omkull det mentala och gör de andra spelarna extremt nervösa. Milan växer av att han är missnöjd, det svenska landslaget kröp ihop om han var missnöjd. Och han är uppenbarligen alltid missnöjd, det finns alltid en annan nivå han tycker att både han och alla andra borde nå.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-11-24 kl. 01:20.
Citera
2020-11-24, 03:47
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Hur han påverkade truppen har du ingen aning om. Han bidrog med det han skulle göra, d.v.s mål. Alla andra kan ställa sig i skamvrån, eller rättare sagt så skulle Lustig ställa sig vid stolpen. Men det var för svårt för honom att förstå

EDIT: Ber om ursäkt, blandade ihop 2008 med 2012. Det var 2008 som han bidrog mer. Alldeles riktigt så var han dålig 2012. Precis som hela laget. Rosenberg är den enda som får godkänt från 2012 i min bok. Trots att han inte lyckades näta, vilket säger en del om hur dåliga Sverige var.

Hur menar du att Z och Sverige var sämre 2012 än 2008? De förlorade den inledande matchen på individuella misstag, höll jämna steg med England i en underhållande drabbning och vann mot Frankrike med 2-0. Dessutom så var de inte lika genomusla i nån match som matchen mot Ryssland 2008.
Citera
2020-11-24, 09:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Hur han påverkade truppen har du ingen aning om. Han bidrog med det han skulle göra, d.v.s mål. Alla andra kan ställa sig i skamvrån, eller rättare sagt så skulle Lustig ställa sig vid stolpen. Men det var för svårt för honom att förstå

EDIT: Ber om ursäkt, blandade ihop 2008 med 2012. Det var 2008 som han bidrog mer. Alldeles riktigt så var han dålig 2012. Precis som hela laget. Rosenberg är den enda som får godkänt från 2012 i min bok. Trots att han inte lyckades näta, vilket säger en del om hur dåliga Sverige var.
Det var 2016 som jag syftade på. 2012 var han inte heller bra när det gällde men 2016 var han otroligt usel.

En aning kan jag ha med tanke på hur många spelare som berättar hur han påverkade landslaget på slutet.
Citera
2020-11-24, 10:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
FWIW tror jag personligen Zlatan påverkar svenska landslag dåligt, för de är svenska, och Sverige är Sverige. Det är ett otroligt speciellt land, en unik kultur. Återigen, om man faktiskt summerar landslaget med och utan Zlatan så ser det marginellt bättre ut med Zlatan, men väldigt marginellt. Och vi snackar den i särklass bästa talang Sverige någonsin fått fram. Som fortfarande dominerar Serie A vid 39 års ålder. Fortsätter han säsongen som han startat den kommer han vara med i snacket bland världens historiska giganter.

Han var i långa perioder vass i landslaget också, men landslaget blev inte så mycket vassare ändå. Att jämföras med vad han gör med lagen i Serie A. År efter år. Aldrig sjukare än just nu, men han var verkligen "Mr Serie A" även tidigare - ville man vinna Serie A köpte man Zlatan.

Den kultur han passat absolut bäst i under sin karriär är den italienska. Det är som jag ser det ingen slump alls. Den italienska kulturen är raka motsatsen till den svenska. Starka individer, trygga i sig själva snarare än i kollektivet. De av er som känner italienare förstår vad jag menar, ni andra får nog helt enkelt lita på det. I Italien kan Zlatan kliva in med sina enorma krav på sig själv och sin omgivning, och italienarna tar det. I Sverige kastar det omkull det mentala och gör de andra spelarna extremt nervösa. Milan växer av att han är missnöjd, det svenska landslaget kröp ihop om han var missnöjd. Och han är uppenbarligen alltid missnöjd, det finns alltid en annan nivå han tycker att både han och alla andra borde nå.
I samhället nej. I fotbollen kan jag hålla med. Den stora skillnaden är dock att det handlar om världsstjärnor. Hade Zlatan gnetat runt i ett Spezia där alla måste underordna sig en grå matchplan så hade det varit mycket samma sak. En majoritet av Zlatans lagkamrater har faktiskt inte varit italienare utan en brokig skara världsstjärnor från världens alla hörn.

Det var kanske därför det fungerade bättre med Ljungberg(inte personligen), Henrik Larsson och Olof Mellberg. Laget var rejält mycket bättre på den tiden. Nu ses en startplats i Mainz som något fantastiskt.
Citera
2020-11-24, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Du får nog up:a ditt trollande lite om du vill framstå som övertygande. Det blir liksom lite meningslöst att diskutera med någon som bestämt sig för något, helt oavsett vad som försiggår i den faktiska verkligheten. Hade Zlatan kammat hem ett VM-guld till Sverige efter att ha avgjort finalen med fem cykelsparkar hade du klagat på att planen lutade eller att motståndarlagets spelare knullade för mycket med sina fruar. Nej, Nelson. Det här går inte.

Jag gör inget av det du påstår nu för alla är inte fan av honom
Citera
2020-11-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson33
Jag gör inget av det du påstår nu för alla är inte fan av honom

Spelar ingen roll. Det är hans fotbollsmässiga prestationer som diskuteras. Huruvida du gillar honom som person eller inte är ovidkommande.
Citera
2020-11-24, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Spelar ingen roll. Det är hans fotbollsmässiga prestationer som diskuteras. Huruvida du gillar honom som person eller inte är ovidkommande.

Han har inte presterat något för hsn har bara gjort 565 mål på 945 matcher och har inte vunnit några stora titlar som följande

En
Vm
Os
Cl
Pl
Bundesliga
Ballon dor
Guldskon
Citera
2020-11-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
I samhället nej. I fotbollen kan jag hålla med. Den stora skillnaden är dock att det handlar om världsstjärnor. Hade Zlatan gnetat runt i ett Spezia där alla måste underordna sig en grå matchplan så hade det varit mycket samma sak. En majoritet av Zlatans lagkamrater har faktiskt inte varit italienare utan en brokig skara världsstjärnor från världens alla hörn.
Mm men det är fortfarande en Italiensk kultur som genomsyrar hela Serie A. Detta har ju större påverkan än att det kommer dit en svensk som är blyg eller en chilenare med kroniskt damp.

Jag tycker skillnaden var rätt tydlig i Spanien, spansk (i synnerhet katalansk) kultur har inte samma naturliga uppkäftighet. I Barcelona spelade han med några av världens absolut största (ej till storlek) spelare, men passade ju verkligen inte in kulturellt; media blev tokiga, tränaren slutade prata med honom, han hade ett slags tyst passivt bråk med världens absolut bästa spelare, osv.
Citat:
Det var kanske därför det fungerade bättre med Ljungberg(inte personligen), Henrik Larsson och Olof Mellberg. Laget var rejält mycket bättre på den tiden. Nu ses en startplats i Mainz som något fantastiskt.
Kan jag dock hålla med om, men iaf Ljungberg och Larsson är ju båda divor av rang också och rätt långt ifrån den passiva kultur som annars genomsyrat laget. Speciellt Larsson, han kan ju som ingen annan framhäva en ödmjuk och mediavänlig bild eftersom han nog aldrig någonsin varit osäker på sig själv i hela sitt liv.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-11-24 kl. 17:07.
Citera
2020-11-24, 17:07
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Han har inte presterat något för hsn har bara gjort 565 mål på 945 matcher och har inte vunnit några stora titlar som följande

En
Vm
Os
Cl
Pl
Bundesliga
Ballon dor
Guldskon
Det beror ju på var han har spelat. Hade han också satsat på en bekväm tillvaro i ett världslag i Spanien och fått ösa in mål mot högst mediokra motståndarlag - omgiven av världsspelare på varje position - så hade han nog vunnit en och annan fler utmärkelse.

Zlatan har alltid gått till lag som behövde honom för att komma någon vart. Och han har ständigt sökt nya utmaningar. Dessutom är inte Zlatan en renodlad striker som Ronaldo är. Zlatan är snarare en target player (stor, vinner luftdueller, håller boll och uppehåller medan medspelare avancerar, osv). Han är förmodligen den bästa target playern i fotbollens historia. Ingen stor och fysisk spelare som honom har dessutom haft sådan sanslöst bra teknik och bollkänsla.

Det är min stora kritik mot spanska ligan, den är så jäkla ojämn. Det har i alla tider varit Barca och Madrid som äter upp alla andra lag till frukost - och hälften av dem är inte särskilt bra alls.
Citera
2020-11-24, 17:35
Medlem
Citat:
10 mål som 39 åring är inget som man behöver bli så upphetsad över för det finns många som har gjort över 10 mål som 39 åring

I division 5 södra småland menar du va? I allsvenskans historia finns de ingen, inte heller i någon av de stora ligorna ute i europa, inte Bundesliga, inte Serie A, inte Premier League, Inte i La Liga, inte Ligue 1, de andra mindre ligorna har jag ingen koll på.
Citera
2020-11-24, 17:48
Medlem
kompjuters avatar
Han kommer alltid att behöva hävda sig.
Kommer att sluta som Schumacher eller Christopher Reeve.
Drägla sig fram i en permobil och bli matad tre ggr om dagen, duschad av gamla kärringar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in