2020-11-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Jag gav källhänvisning och refererar till tester, och har bara nämnt att Ivermectin är under test, inget mer. Rävgiftet som du anser att Ivermectin är och klassar som fake news gav upphovsmännen nobelpris 2015. Så du kan ju sluta sprida dina övertygelser om faken-news innan testerna är helt färdiga, dina 42 sidor i denna tråd är patetiska när man ser summan. Att sen Wikipedia och Google rensas på vissa uppgifter som anses "vilseledande" är politik på hög nivå med mycket tveksamheter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2015/oktober/nobelpris-for-upptackter-som-forbattrar-folkhalsan/

Ivermectin är redan avfärdat som ett effektivt och säkert botemedel COVID-19. I doserna som skulle krävas så är det rävgift.

Och vad i hela friden har nobelpriset med saken att göra? Ivermectin används mot parasiter i låg dos, COVID-19 är en virussjukdom.

Att några dårar i Baghdad får för sig att testa det mot COVID-19 kan knappast nobelpristagarna lastas för.

Dina hemvävda konspirationsteorier får du nog ta i en annan tråd.
Citera
2020-11-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jo, de väljer ofta bort vaccinet. Men de får vaccinet om de själva vill.
Vill de ta den risken så är det deras val.

Jag har aldrig hört att någon har förvägrats allmän vaccination om den själv vill ha.
Har du något fall?

Det är deras val.
Det var du som skrev att det kunde föreligga medicinska hinder för vaccination, så du får gå till dig själv för källa på det.

Jag vet inte hur många som vägrar ta vaccin på SÄBO. Om du har någon statistik på det skulle jag gärna ta del av den.

Det är, oavsett vad du säger, så att en stor andel av de som dör i influensa har vaccinerats. Att vaccinera en äldre person mot influensa är en åtgärd som ett bra år halverar risken att dö.

Att måla upp det som att influensa är en ofarlig sjukdom, där man själv valt att dö genom att inte vaccinera sig, är fel.
Citera
2020-11-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvis 60% færre ældre ikke får influenza når de vaccineres vil det resultere i en tilsvarende reduktion af influenza relaterede dødsfald - det er dermed en vigtig og samfundsnyttig konsekvens af de vaccineredes initiativ med at lade sig vaccinere, og det er den beskyttelsesforanstaltning som alle kan benytte sig af og som er alment accepteret som foranstaltningen som alle som ikke ønsker at være syge af influenza eller er i ricikogruppen kan benytte sig af - alle er dermed tilfredse med situationen da mulighederne for at forøge sine overlevelsesmuligheder ved influenza sygdom er tilstede.
Tilsvarende mulighed ved Covid-19 infektion er ikke til stede og derfor må andre tiltag tages i brug for at sikre sundhed og liv for svage og personer i ricikogruppen.
Det är jättebra med influensavaccin. Men om dödligheten minskar med 60% så innebär det att 40% dör trots att de vaccineras.

Att beskriva influensa som en sjukdom där människor dör för att de inte vaccinerar sig, är fel.
Citera
2020-11-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var du som skrev att det kunde föreligga medicinska hinder för vaccination, så du får gå till dig själv för källa på det.

Jag vet inte hur många som vägrar ta vaccin på SÄBO. Om du har någon statistik på det skulle jag gärna ta del av den.

Det är, oavsett vad du säger, så att en stor andel av de som dör i influensa har vaccinerats. Att vaccinera en äldre person mot influensa är en åtgärd som ett bra år halverar risken att dö.

Att måla upp det som att influensa är en ofarlig sjukdom, där man själv valt att dö genom att inte vaccinera sig, är fel.
Covid-19 kan inte jämföras med influensa.

Det är du som inte kan släppa influensa gissningen som FHM försökte använda sig i början av pandemin.

Kom in i matchen.
Citera
2020-11-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad jag kan läsa mig till så hade de drabbade inga underliggande njursjukdomar sedan tidigare.

De hade som jag skrev andra underliggande sjukdomar. Och nr2 så är det oklart vad de akuta njurtillstånden betyder för den kroniska bilden.
Citera
2020-11-24, 11:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Platz.se har rapporterat 9834 fall i helgen (lör,sön,mån). Förra veckan 8983- En ökning på 9,5%. Nu vet man inte om exakt samma regioner rapporterat men med tanke på att Skåne rapporterat nästan tusen nya fall idag, Västragötaland inte rapporterat alls under helgen så ser det ut som att dagens siffra från FHM blir rekordstor.

16-18K fall idag? 60-100 döda?
Citera
2020-11-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Covid-19 kan inte jämföras med influensa.

Det är du som inte kan släppa influensa gissningen som FHM försökte använda sig i början av pandemin.

Kom in i matchen.
Nu drar du en massa egna slutsatser. Jag har inte ens jämfört influensa med covid-19. Jag vände mig bara mot att någon spred felaktiga uppgifter kring influensavaccin, och huruvida dödsfall i influensa är något som bara drabbar den som inte är vaccinerad. Det är faktafel. Ungefär 40 procent av de som dör i influensa har faktiskt vaccinerat sig.
Citera
2020-11-24, 11:46
Medlem
30-dagars mortaliteten på IVA är drygt halverad sedan i mars:
- https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort

Även detta är en indikator på att vården är mycket bättre (oktobers siffra är inte komplett än eftersom det inte gått 30 dagar för de senast inlagda än).

Ett tack till TAD2 som skickade mig länken när detta diskuterades igår.
Citera
2020-11-24, 11:47
Medlem
rymdteleskops avatar
Alltsåååå utan att lägga någon värdering i om det är rimligt eller om tegnell är urspårad eller what not - hur ser det ut med julefirandet om man följer råden som ges? Det här "träffa bara de du bor med", right, gäller det fram till julen? Innan var det "de du bor med + din familj" eller något liknande om jag inte missminner mig och jag vill ju träffa min familj på julen de bor inte jättelångt bort jag kör dit på 40 minuter... men jag får inte det right? En vanlig jul var vi inte åtta personer ändå så det är jag inte rädd för

Eller finns det speciella "jul regler"?

Ja jag vet att jag bara kan göra det ändå om jag vill det och med all sannolikhet gör jag det men min fråga är inte vad flashback anser att jag bör göra utan vad flashback vet om vad tegnell et al anser att jag ska få göra. Det är det intressanta IMO. Dekreten från elfenbenstornet
Citera
2020-11-24, 11:48
Medlem
Citat:
Det är jättebra med influensavaccin. Men om dödligheten minskar med 60% så innebär det att 40% dör trots att de vaccineras.

Att beskriva influensa som en sjukdom där människor dör för att de inte vaccinerar sig, är fel.

Skyddet är också långt ifrån 60 % i de flesta fall, särskilt för äldre.

https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/effectiveness-studies.htm

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28935236/
Citera
2020-11-24, 11:50
Medlem
Man blir så less på kvällsblaskorna som bägge säger att var tredje nu har antikroppar.

Korrekt är att var tredje som tror/hoppas att de har antikroppar har antikroppar. Detta eftersom man inte testar sig om man inte tror att man haft Covid. Dessutom så finns det de som haft Covid (exempelvis jag) som inte längre har antikroppar också.
Citera
2020-11-24, 11:55
Medlem
Citat:
Nu drar du en massa egna slutsatser. Jag har inte ens jämfört influensa med covid-19. Jag vände mig bara mot att någon spred felaktiga uppgifter kring influensavaccin, och huruvida dödsfall i influensa är något som bara drabbar den som inte är vaccinerad. Det är faktafel. Ungefär 40 procent av de som dör i influensa har faktiskt vaccinerat sig.
Sluta spela smart.

40% insjuknar i influensa som tar vaccin

Det är inte 100% av dessa 40% som dör.

Källa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/skyddseffekt-av-vaccination-mot-sasongsinfluensa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in