2020-11-23, 11:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
En verkligt farlig individ.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Vidrig typ han Börje.

En verkligt vidrig och mycket farlig individ.

Skulle naturligtvis aldrig ha fått vistas på fri fot ute i samhället.
Citera
2020-11-23, 19:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I mars 1993 blev en 35-årig patient vid Sidsjöns sjukhus beviljad tre timmars frigång, mot villkor att han höll sig på sjukhusområdet. En kort stund senare dyker han upp framför två kvinnor som rastar sina hundar på ett motionsspår ca 1 km bort. "Kom och titta, det ligger en död hund här", sade han och försökte förmå kvinnorna att följa med honom in i skogen. Kvinnorna blev dock rädda och började i rask takt bege sig därifrån. Då drog 35-åringen fram en morakniv och högg båda kvinnorna i ryggen. Sedan sprang han tillbaka mot sjukhusområdet, där han senare hittades av polisen i en träningslokal.

35-åringen var dömd till sluten psykiatrisk vård sedan han i oktober 1982 knivmördat en man på Kopparbergs marknad. Sedan 1991 vårdades han på Sidsjöns sjukhus. En av kvinnorna han knivhögg under sin frigång var gravid i åttonde månaden.

När överfallet skulle upp i tingsrätten var allt de två kvinnorna begärde 6000 kr i skadestånd från landstinget. Detta vägrade dock sjukhusdirektören Rune Oscarsson betala, då han inte ansåg det bevisat att Sidsjön brustit i bedömningen ang den 35-årige mentalpatienten.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-11-23 kl. 19:47.
Citera
2020-11-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Vi hade ett kök, som var låst på dom flesta avdelningar, men på en så fick dom intagna använda det för att laga mat.

Jag minns när Gonerka kom och behövde låna en kniv, eftersom han behövde skära lök. Jag kan inte tänka mig någon mindre lämpad person att låna ut en kniv till, men så var reglerna, och han fick den.

Fy fan så rädd jag var då! Jag överlevde, men jag vill inte hamna i en sån situation igen.

På 85:an var köket oftast öppet för alla. Dygnet runt.

Citat:
Om vi hade tretton intagna på en avdelning, så skrev vi femton när vi beställde mat. Dom extra två åt vi upp själva...

En pat. (svensson) anmälde dock hela personalstyrkan ett flertal gånger för att det åts av mat som var tillägnad intagna.
Citera
2020-11-24, 01:00
Medlem
Gick en dokumentär på SVT på 80-talet som hette "Dom farliga männen på Säter" Sen gjorde dom en dokumentär några år senare för att kolla hur det gått för dom. En av killarna i dokumentären hamnade på Sidsjön. Han hette Johnny och hade huggit ihjäl en tjej med typ 25-30 knivhugg. Hon som gjorde dokumentären var på Sidsjön för att träffa Johnny. Han ansågs för farlig så hon fick göra en telefoninterjuv. Han bara skrek att dom som vårdar honom ska han SLÅ IHJÄL PÅ FLÄCKEN. Jag har dokumentären på ett VHS band.
Citera
2020-11-24, 01:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I mars 1993 blev en 35-årig patient vid Sidsjöns sjukhus beviljad tre timmars frigång, mot villkor att han höll sig på sjukhusområdet. En kort stund senare dyker han upp framför två kvinnor som rastar sina hundar på ett motionsspår ca 1 km bort. "Kom och titta, det ligger en död hund här", sade han och försökte förmå kvinnorna att följa med honom in i skogen. Kvinnorna blev dock rädda och började i rask takt bege sig därifrån. Då drog 35-åringen fram en morakniv och högg båda kvinnorna i ryggen. Sedan sprang han tillbaka mot sjukhusområdet, där han senare hittades av polisen i en träningslokal.

35-åringen var dömd till sluten psykiatrisk vård sedan han i oktober 1982 knivmördat en man på Kopparbergs marknad. Sedan 1991 vårdades han på Sidsjöns sjukhus. En av kvinnorna han knivhögg under sin frigång var gravid i åttonde månaden.

När överfallet skulle upp i tingsrätten var allt de två kvinnorna begärde 6000 kr i skadestånd från landstinget. Detta vägrade dock sjukhusdirektören Rune Oscarsson betala, då han inte ansåg det bevisat att Sidsjön brustit i bedömningen ang den 35-årige mentalpatienten.

Fan, blir både ledsen och förbannad... varför gör man inte en "Flykten från NY"-lösning och sätter alla three strikes and you´re out på en öde ö?????
Citera
2020-11-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Bedrövligt. Vet du hur det gick med detta? Fick kvinnorna något skadestånd till slut?
Citera
2020-11-24, 01:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - Men redan då, så var dom överrepresenterade.

- - -

Intressant iakttagelse. De plitar jag snackat med uppger att 80-90 % av det tunga klientelet på Rättspsyk är nysvenskar... "the best and the brightest" tar vi hit...
Citera
2020-11-24, 01:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bältar dom fortfarande? Det trodde jag faktiskt inte att dom gjorde.

Jag kan tänka mig vilken ångest man får när man inte kan röra sig. Bättre blir man ju knappast, snarare tvärtom.

Herregud - har själv blivit bältad... 2 ggr... första gången på Danderyds PIVA, alkoholutlöst psykos, trodde alla var med i en konspiration för att mörda mig - självklart gav jag överläkaren en högerkrok och försökte fly... det som var lite fishy var att när jag ligger där bältad och övertygad om att jag fått en letal överdos sitter en SSK och upprepar "men Gogge... det är försent... det är försent..".

Några diazepam och haldol och dagar senare fick jag reda på att Kevingeringen hade brunnit samma natt och hennes bo-rätt brunnit up... so don´t mess with me...
Citera
2020-11-24, 08:51
Medlem
Kommer ihåg att på början av 80 talet var det en man som gick klädd i bara vita kläder, knivhögg nån person på stan till slut
Citera
2020-11-24, 08:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Bedrövligt. Vet du hur det gick med detta? Fick kvinnorna något skadestånd till slut?
Efter att detta uppmärksammats i massmedia, så gick Oscarsson ut och sade att han skulle träffa kvinnorna och "reda ut det här". Men han stod fast vid att ev skadestånd fortfarande skulle betalas ut av försäkringsbolag, och inte landstinget.
Citera
2020-11-24, 09:04
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Söndagen den 7 juli 1991 förövades ett mord inne på Sidsjöns sjukhus. En 38-årig man låg och sov i sitt rum, när en 23-årig medpatient högg honom flera gånger i huvudet med en kniv. Kniven hade 23-åringen köpt under en permission, och lyckats smuggla in på kliniken genom att gömma den i en strumpa.

Den mördade 38-åringen hade 1990 dömts för att ha mördat överläkaren på psykiatriska kliniken i Boden. 38-åringen hade åkt hem till överläkaren, och inför ögonen på hans 5-årige son knivhuggit honom till döds.
Den 23-årige GM hade 1989 dömts för dubbelmord. Han kände sig äcklad av sin styvmor och beslutade sig för att mörda henne, men "insåg" att han då också måste mörda sin far. Efter dubbelmordet levde han med de döda kropparna i en vecka innan det fruktansvärda uppdagades.
Citera
2020-11-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edbassmaster
Gick en dokumentär på SVT på 80-talet som hette "Dom farliga männen på Säter" Sen gjorde dom en dokumentär några år senare för att kolla hur det gått för dom. En av killarna i dokumentären hamnade på Sidsjön. Han hette Johnny och hade huggit ihjäl en tjej med typ 25-30 knivhugg. Hon som gjorde dokumentären var på Sidsjön för att träffa Johnny. Han ansågs för farlig så hon fick göra en telefoninterjuv. Han bara skrek att dom som vårdar honom ska han SLÅ IHJÄL PÅ FLÄCKEN. Jag har dokumentären på ett VHS band.

Åh, den skulle vara intressant att se. Går det att få den upplagd digitalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in