2020-11-23, 22:27
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det dör ca 7500 svenskar varje år ca 10 år för tidigt p g a dålig luft. Allt för att vi ska kunna leva det liv vi vant oss vid. Inte så många reagerar på detta tyvärr. Vill vi sluta flyga, konsumera, skövla o s v

Sveriges äldreomsorg har varit undermålig under lång tid utan att så många reagerat. Det har blivit kostsamt under pandemin

Det dör färre i trafiken, av narkotikaöverdos, av vapenvåld samt av arbetsplatsolyckor varje år. Dags att strunta i bilbälte, legalisera droger och vapen samt att strunta i säkerheten på arbetsplatser när vi ändå är i farten?
Citera
2020-11-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag minns inte att jag läst mig till att ni i Danmark stänger ner samhället varje influensa-säsong. Spontan tanke är att ni är själviska jävla kräk som enbart tänker de starka människorna. Svaga äldre dör ju faktiskt i influensan varav många hade kunnat räddats om folk slutade gå på krogen eller dylikt. Ni i Danmark, och övriga Europa, försöker rationalisera det största snedsteget världen tagit i modern tid. Restriktioner behövdes kring Covid-19, men kraften i restriktionerna var fullständigt irrationella.

Læs #411166
Citera
2020-11-23, 22:30
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Var hittar du dessa siffror?
Skåne är nämligen en av två regioner som rapporterar 7 dagar i veckan, så det är något som inte stämmer med dina källor

Det är mycket i den här soppan som inte stämmer ...

"Anna Hallen Buitenhuis:

Lunds universitet ställer enligt ett mail in examensceremonin för de som går ut nu den 14 januari. På grund av "rådande omständigheter så ska dessa ske genom Zoom och bara 2 extra gästdatorer får kopplas upp.

Jag skickade iväg följande mail:

Hej!

Jag är student hos er och har lärt mig hur viktigt det är att källgranska, att ifrågasätta påstående och granska statistik. Jag har även lärt mig hur viktigt och noga det är att vi skiljer på tyckande och vetenskap samt att alltid redogöra för källan. Validitet, reliabilitet och kausalitet.

Jag har nu sökt vetenskapliga underlag för era vidtagna åtgärder under rådande omständigheter, men finner inga som håller de kriterierna som ni har lärt mig. Jag hittar inte ens fakta bakom påståendet "rådande omständigheter". Enligt SCB och registret för IVA har vi det som alltid.
Önskar därför er hjälp. Vad jag har förstått så förlängs nu åtgärderna, samt även ökas i omfattning, på grund av att smittan ökar igen.

Jag behöver då er hjälp med följande vetenskapligt underlag:

1 Vilken smitta ökar? I vilket underlag är det aktuella viruset identifierat? Vilket faktiskt RNA är identifierat? Vänligen sänd mig detta underlag. Trots att jag har "dammsugit" det vetenskapliga underlaget så hittar jag inte att någon, någonstans, har identifierat viruset vi alla benämner som orsaken till Covid-19.

2 Hur vet vi att smittan har ökat? Vilka tester genomförs? Hur väl fungerar tester som ska testa ett (troligtvis) inte identifierat virus/RNA? Vilket RNA testar testerna? Vänligen skicka mig det vetenskapliga underlaget på identifierat utvalt RNA för testerna. Gärna även ett underlag som visar att vi valt rätt RNA, då corona även är ett vanligt förkylningsvirus och det vore förödande om vi misstog oss och testar för fel RNA. Är det höstens förkylningsvirus, corona, som vi testar för så vore ju detta mycket olyckligt och missvisande

3 Är testerna tillförlitliga? Testar man verkligen det man utger sig för att testa? Hur stor är felmarginalen? Vilka förklaringar finns för felmarginalerna? Är de försvarbara? Jag önskar ett underlag som bevisar testernas tillförlitlighet. Tyvärr har jag bara hittat motsatsen när jag har sökt. Men då ni väljer att stänga min skola så är jag helt säker på att ni har det vetenskapliga underlaget och ser fram emot att få ta del av detta.

Jag är så tacksam för att ni har lärt mig att inte bara tro, tycka och lita på andra utan verkligen källgranska och ifrågasätta.

Hur ser er fakta ut? Jag hittar bara denna:

(Källa: Studie av alla sjukhus- o IVA-vårdade)

- Okt. 2020 hade det lägsta antalet inskrivna på IVA på 70 månaderna (2015-2020, dvs senaste 6 åren).
- De som vårdas är antingen mindre sjuka eller vården är bättre: dödligheten för sjukhusvårdade i oktober bara var en 1/3 jämfört med i mars.

- I mars var andelen IVA-patienter av de sjukhusvårdade covid-19-patienterna 19,5 %, i oktober 9,1 %. Det är inte som i våras.
- Dödligheten 60 dagar efter inskrivning på sjukhus var i mars ca 25 %, i oktober ca 8 %. Förbättrad sjukvård eller mildare virus?

Sven Roman, Barn och ungdomspsykiater. Engagerad i samhälls- och miljöfrågor som värnar de utsatta skriver:

"Vi har inte krig! Vi har inte överdödlighet!

Situationen är betydligt mindre allvarlig idag än i våras. Varför sker i Svea Rike den största inskränkningen av medborgarnas frihet sedan andra världskriget?

Var finns förnuftet?
Var är protesterna?
Virusets dödlighet är 0,15-0,20 %."

Brukar inte universitet vara förnuftet och de som nyfiket ifrågasätter?
Ser fram emot er respons och forskningen bakom era beslut om åtgärder. Stort tack på förhand.

En följare skickade till sin skola och de svarade att det litade på restriktionerna utan att kolla själva . Ett universitet"!!!

Med vänlig hälsning

Anna Hallén Buitenhuis.
Citera
2020-11-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Forklaringen er at i forhold til influenza har personer i ricikogruppen et valg imellem at vælge at beskytte sig selv ved vaccination, eller ikke at beskytte sig - det er dette forhold som gør den store forskel i forhold til Covid-19 hvor ingen vaccine findes.

Jeg er klar over at det kan være svært at forstå og acceptere, men sådan forholder et sig.

Vad är det för vaccin ni använder er i Danmark där effektiviteten är 100%? Faktum kvarstår i att folk avlider i influensa trots att dem är vaccinerade. Dessa individer hade kunnat räddas om man stängde ner samhället. Dåliga säsonger dör hundratals personer inom äldreomsorgen i influensa i Sverige. Trots vaccin. Alla är dock överens om att det inte är rationellt att stänga ner samhället i det läget. Likväl sitter ni här och tycker det är rationellt att stänga ner samhället p.ga Covid-19.
Ni måste väl ändå se hyckleriet? Är dessa människoliv inte värda att rädda?
Citera
2020-11-23, 22:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
C19 nyss. Dom hade postat typ 39 pers.

Edit:29 st.

Precis i linje med tidigare veckor.
Gå gärna in på regionen själv och se. Trendrapporten är det enklaste stället att se just detta.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2020-11-23, 22:39
Avslutad
Finsk TV rapporterar ikväll att en tredjedel av de smittade i Helsingfors har annat modersmål än finska, svenska eller samiska.

Om det är en tredjedel i Helsingfors (!) så kan man ju fundera på hur det var i Stockholm i våras.

MEN

NU är Rinkeby renast i Stockholm, rimligen beroende på flockimmunitet. (Se FHMs statistik.)

=>
1) Invandrarna får först en masspridning
2) Sedan sipprar viruset in i de nordiska grupperna och bränner av allt "brännbart material" även där.

=>
Invandrarna är egentligen snabbast på att klara av eländet, medan svenskar/finnar drar ut det på tiden. (Eller, om man så vill, är klokare och försiktigare, och väntar på vaccinhjälp. Välj det synsätt som passar!)
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-11-23 kl. 22:47.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ung frisk 28 åring dog i Covid.
Till de dom tror att Covid 19 drabbar bara sjuka och gamla.

https://www.expressen.se/gt/dennis-28-dog-i-covid-ofattbart/

Och hur vet man att han dog av covid?

Hur vet man att han hade "covid"?

Det vet man inte.

Men visst, han kanske var det. Det förändrar inte faktumet att covid bara drabbar bara sjuka och gamla. De som inte tillhör den kategorin är ytterst sällsynta undantag. Skrattretande att du försöker göra en poäng genom att presentera ett sådant.

För varje ung och frisk människa är det större chans att man dör av blixten eller en bilolycka, än att dö av/i/med/till följd av covid. Sen när har vi bestämt att samhället, världen och livet till varje pris måste vara totalt riskfritt?
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Det dör ca 7500 svenskar varje år ca 10 år för tidigt p g a dålig luft. Allt för att vi ska kunna leva det liv vi vant oss vid. Inte så många reagerar på detta tyvärr. Vill vi sluta flyga, konsumera, skövla o s v

Sveriges äldreomsorg har varit undermålig under lång tid utan att så många reagerat. Det har blivit kostsamt under pandemin
Till stor del kommer dock den dåliga luften från Öst. Stor smittspridning innebär ofrånkomligt att äldrevården drabbas, FHM skyller på äldrevården för att rädda sitt eget skinn.
Citat:
Jag minns inte att jag läst mig till att ni i Danmark stänger ner samhället varje influensa-säsong. Spontan tanke är att ni är själviska jävla kräk som enbart tänker de starka människorna. Svaga äldre dör ju faktiskt i influensan varav många hade kunnat räddats om folk slutade gå på krogen eller dylikt. Ni i Danmark, och övriga Europa, försöker rationalisera det största snedsteget världen tagit i modern tid. Restriktioner behövdes kring Covid-19, men kraften i restriktionerna var fullständigt irrationella.
Sverige är snart uppe i lika många inlagda som under våren trots resteiktioner. När krashade sjukvården pga influensan?
Citera
2020-11-23, 22:43
Medlem
Citat:

Jag förstår inte riktigt ditt argument. Ska vi alltså låta bli att bekämpa pandemin eftersom vi redan har en undermålig äldrevård och förorenad luft eller hur menar du?
Citera
2020-11-23, 22:50
Medlem
https://www.thailandmedical.news/news/coronavirus-news-could-covid-19-create-a-whole-generation-of-virally-castrated-eunuchs-study-confirm s-male-fertility-is-at-risk

Ytterligare forskare som varnar för manlig infertilitet!!
Mycket man ännu inte vet. Stäng skolorna.
#bytStrategiNu
Citera
2020-11-23, 22:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De tycker det är tufft att förakta de räddhågade alarmisterna för då känner de sig själva lite som de coola kidsen och lite överlägsna. Så de får en liten kick av det.
Så länge det inte drabbar dem själva, för om och när det gör det så kommer de vilja glömma sina inlägg här. Empati vinner i långa loppet.

Ja ni visar verkligen empati till alla som blivit sjuka och dött i covid. Jätteduktiga på det måste jag säga.
Kul att ni slår er för bröstet vilka humanister ni är och eran förmåga att känna med andra människor.

Däremot noll empati till alla andra offer i denna pandemi.
Säger någon att barn behöver gå i skolan så låter det "jävla gnäll inget problem med hemundervisning tänk på smittspridningen"

Påpekar någon att restriktionerna krossar mänder med företag och folk får problem att försörja sig och sina barn så låter det " jävla gnäll det finns a-kassa"

Påpekar någon att vi måste tänka efter så att vi inte hamnar i en djup ekonomisk lågkojunktur med allt vad det innebär i försämrade levnadsvilkor och även ökad dödlighet så låter det " jävla gnäll en en ekonomisk kris har ingen dött av"

Nämner man att våra undomar behöver kanske få träna både för psyket och för att fetma är ett stort problem så låter det "jävla gnäll ni får träna nästa sommar"

Skulle någon ens råka nämna något som liknar beröm till sveriges c19-hantering så haglar hatet över "tengele" och idioterna i regeringen och alla puckon som inte tycker som ni.

Är man humanist så försöker man tänka på ALLA människor och att pandemin blir så lindrig som möjligt i alla avseenden. Man förstår att lidandet och döda till följd av både c19 OCH den ekonomiska smällen pga restriktioner kommer pågå i många år.
Citera
2020-11-23, 22:56
Medlem
Citat:
Vad är det för vaccin ni använder er i Danmark där effektiviteten är 100%? Faktum kvarstår i att folk avlider i influensa trots att dem är vaccinerade. Dessa individer hade kunnat räddas om man stängde ner samhället. Dåliga säsonger dör hundratals personer inom äldreomsorgen i influensa i Sverige. Trots vaccin. Alla är dock överens om att det inte är rationellt att stänga ner samhället i det läget. Likväl sitter ni här och tycker det är rationellt att stänga ner samhället p.ga Covid-19.
Ni måste väl ändå se hyckleriet? Är dessa människoliv inte värda att rädda?

Ingen vaccine kan 100% redde alle menneskeliv - det ved alle mennesker, og det accepterer alle mennesker, men det står alle frit for at tegne en "forsikring" som redder X-antal liv og det er tilfredsstillende for samfundet bredt - ellers var håndteringen af influenza i demokratiet anderledes.

Man gør hvad man kan, eller har mulighed for at gøre hvad man kan, uden 100% sikkerhed for at overleve influenza.

Det er det samme som sker når man i en bil bruger sikkerhedsbælte - uden brug af bilens bælte er der meget stor sandsynlighed for at dø ved et færdselsuheld - hvorimod der er stor mulighed for at overleve et færdselsuheld når du bruger bilens sikkerhedsbælte.
Pointen er at bilen har et sikkerhedsbælte som du kan vælge at bruge eller lade være, men bæltet findes - tilsvarende findes vaccine mod influenza som du kan vælge at bruge og dermed forøge dine overlevelseschancer ved smitte med influenza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in