2020-11-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Titta på Europa idag!

Kraftigt fall i antalet smittade över hela linjen! Frankrike, Italien, Spanien, Polen, UK

(Ja, även om man beaktar att det är måndag)

Chans för Sverige att dryga ut sin ledning i sämsta Coronahanteringen i världen. Vi har fortfarande 6-8 veckor kvar till toppen och sedan väntar våg tre runt hörnet. Det blir ingen ljusning under 2021 heller.
Citera
2020-11-23, 22:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Skyddseffekten av influensavaccin är bara 60 %. Vaccin biter dessutom sämre på äldre. Så hur känner du för alla äldre som stryker med trots att de har tagit influensavaccin?

Det verkar som effekten skiljer sig åt mellan åren. Det är såklart synd om dem som har ansträngt sig för att skydda sig själv och andra. Vet du hur många det är som avlider, trots att de tagit vaccin? Angående ämnet så tänkte jag själv ta influensavaccinet i år, det vore dumt att åka på både covid-19 och influensa samtidigt.
Citera
2020-11-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
För att klargöra vilka avlidna som skulle "dött ändå av vad fan som helst" om de inte fått covid, behöver man ha expertis (läkare eller SSK tex) och oceaner av tid. Man behöver då granska ung 6000 journaler.

Dessa är sekretessbelagda. Ingen i detta forum har eller kommer att få insikt och överblick.

Enstaka anekdoter räcker inte om man ska bedöma 6000 människors skörhet och närhet till döden.

Det finns fö massor av människor vars frånfällen kan bagatelliseras. Det är otäck retorik.

"De skulle dött ändå" kan man säga om fler grupper än de gamla.

Äsch han var så alkoholiserad, skulle dött om man petat på honom... Vem bryr sig om vad han dog av?

Palliativa patienter överlag, de vårdas ju utan hopp. Skit samma om de får covid...

Osv osv.

Ahumaniseringen går med rasande fart.

Ja desværre.

Men det er ikke en ny tendens i Sverige.

Udviklingen i den retning startede i 1909 i Sverige og i 1922 fik Sverige verdens første racebiologiske institut.

Alt for mange i Sverige ser overbærende på tabet af svage, syge og gamle til Corona.

Tendensen med at prioritere det stærke menneske prioriteres og lever i bedste velgående år 2020 i Sverige - serdeles skræmmende når man iagtager konsekvenserne af at forfølge raceideologi i det forrige århundrede:

https://fof.se/tidning/2012/8/en-meningslos-sortering-av-manniskor
Citera
2020-11-23, 22:13
Medlem
I Skaraborg har idag vårat länssjukhus rekord i inlagda patienter. Men samtidigt är det i mataffären nästa lika många som vanligt. Har inte varit för munskydd, men när denna läkare som jag har stort förtroende för säger det smittar utan symptom, så måste det vara bättre och börja rekommenderar munskydd. Kanske det inte skyddar, men kanske har en effekt av att människor inser allvaret. Då måste det var bättre än inget, för bevisligen har ju inte råden inte gott hem i alla städer.

Från artikel i GP.

-Alla måste förstå allvaret i det här. Det här återspeglar att vi har en omfattande spridning i samhället och att vi absolut måste bryta smittkedjorna. Alla måste förstå att den här infektionen smittar även i symptomfritt skede, vilket innebär att man kan sprida infektionen utan att veta om att man överhuvudtaget bär på smittan. Det är bara genom att alla verkligen iakttar råden om fysisk distansering som vi kan bryta det här, säger Eri* Bac*haus.
Citera
2020-11-23, 22:14
Bannlyst
Nästan 8k smittade idag, och Västra Götaland, Skåne och Jönköping rapporterade ej överhuvudtaget. Då hade det vart 14k-ish.

Sen har väl alla regioner slagit i taket på PCR testandet, så egentliga siffran är väl 25k ish per dag som smittas. Eller kanske 35 k per dag.

Känns inte så stabilt.

Känns som att man kommer få jobba hemifrån hela -21. Kanske 22 oxå.

En tackar.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-11-23 kl. 22:25.
Citera
2020-11-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du har totalt fel. Jag är inte rädd för egen del. Tycker dock att det är fruktansvärt att många äldre får ligga och kvävas ihjäl utan sjukhusvård. Jag tycker att det är etiskt riktigt att rädda liv om det går. Sedan finns det aspekter med långtidsskador också.
Däremot finns det en punkt när ngt slår över i att medicinen, dvs restriktioner i detta fall, kostar mer än vad den ger. Så den punkten får man balansera rätt. Men alla ska ha rätt till bästa vård. Jag känner förmodligen mer empati för andra än vad som är nyttigt för mig själv, alla är vi olika. Men jag förstår att även restriktioner skadar och är ohållbart i långa loppet. Därför tycker jag att vi ska återgå till det normala så snart som möjligt om sjukhusen mäktar med. Eftersom det avtar i Europa så finns det hopp att vi börjar få ett bättre läge i Sverige med.

Förklara då för mig varför de ibland tusentals äldre som avlider under svåra influensa-säsongen behandlas som kanonmat? Varför är dessa liv inte värda att rädda på samma sätt som vi nu ser i Covid-19? Varför gör vi inte allt vi kan för att rädda dessa liv varje år? Detta trots ett vaccin. Vid ett nerstängt samhälle hade dem kunnat räddas och kanske kunnat få några år extra i livet. Ibland handlar det om tusentals liv. Jag tycker hyckleriet är slående, men ni självutnämnda godhetsapostlar verkar inte besitta vettet att förstå det själva.
Citera
2020-11-23, 22:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Nästan 8k smittade idag, och Västra Götaland, Skåne och Jönköping rapporterade ej överhuvudtaget.

Känns inte så stabilt.

Känns som att man kommer få jobba hemifrån hela -21.

En tackar.

Var hittar du dessa siffror?
Skåne är nämligen en av två regioner som rapporterar 7 dagar i veckan, så det är något som inte stämmer med dina källor
Citera
2020-11-23, 22:21
Medlem
Det ballar ur.

Gör som Australien, 2 veckors total lockdown.

Svensken är för dum i huvudet (JAG SKA FÅ SPELA PADEL OM JAG VILL)
Såhär det blir när individen går före kollektivet. Spottar på folk man ser drar och gymmar, padlar etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är glädjande att många 80-plussare klarar sig. Men en av de viktiga bitarna i pandemibekämpningen borde vara att skydda de äldre som inte överlever Covid19 men som annars skulle ha haft flera år kvar att leva. Med synsättet: "de skulle dött ändå" så vill man inte ens försöka att skydda motsvarande grupp.

Det dör ca 7500 svenskar varje år ca 10 år för tidigt p g a dålig luft. Allt för att vi ska kunna leva det liv vi vant oss vid. Inte så många reagerar på detta tyvärr. Vill vi sluta flyga, konsumera, skövla o s v

Sveriges äldreomsorg har varit undermålig under lång tid utan att så många reagerat. Det har blivit kostsamt under pandemin
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Var hittar du dessa siffror?
Skåne är nämligen en av två regioner som rapporterar 7 dagar i veckan, så det är något som inte stämmer med dina källor

C19 nyss. Dom hade postat typ 39 pers.

Edit:29 st.
Citera
2020-11-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja desværre.

Men det er ikke en ny tendens i Sverige.

Udviklingen i den retning startede i 1909 i Sverige og i 1922 fik Sverige verdens første racebiologiske institut.

Alt for mange i Sverige ser overbærende på tabet af svage, syge og gamle til Corona.

Tendensen med at prioritere det stærke menneske prioriteres og lever i bedste velgående år 2020 i Sverige - serdeles skræmmende når man iagtager konsekvenserne af at forfølge raceideologi i det forrige århundrede:

https://fof.se/tidning/2012/8/en-meningslos-sortering-av-manniskor

Jag minns inte att jag läst mig till att ni i Danmark stänger ner samhället varje influensa-säsong. Spontan tanke är att ni är själviska jävla kräk som enbart tänker de starka människorna. Svaga äldre dör ju faktiskt i influensan varav många hade kunnat räddats om folk slutade gå på krogen eller dylikt. Ni i Danmark, och övriga Europa, försöker rationalisera det största snedsteget världen tagit i modern tid. Restriktioner behövdes kring Covid-19, men kraften i restriktionerna var fullständigt irrationella.
Citera
2020-11-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förklara då för mig varför de ibland tusentals äldre som avlider under svåra influensa-säsongen behandlas som kanonmat? Varför är dessa liv inte värda att rädda på samma sätt som vi nu ser i Covid-19? Varför gör vi inte allt vi kan för att rädda dessa liv varje år? Detta trots ett vaccin. Vid ett nerstängt samhälle hade dem kunnat räddas och kanske kunnat få några år extra i livet. Ibland handlar det om tusentals liv. Jag tycker hyckleriet är slående, men ni självutnämnda godhetsapostlar verkar inte besitta vettet att förstå det själva.

Forklaringen er at i forhold til influenza har personer i ricikogruppen et valg imellem at vælge at beskytte sig selv ved vaccination, eller ikke at beskytte sig - det er dette forhold som gør den store forskel i forhold til Covid-19 hvor ingen vaccine findes.

Jeg er klar over at det kan være svært at forstå og acceptere, men sådan forholder et sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in