2020-11-23, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Snittåldern för avlidna med/av covid är lite drygt 82 år i Sverige. Den studie som jag hänvisade till tidigare i afton som en norsk och svensk forskare publicerade nyligen indikerar detta.

I mitt tycke saknar det betydelse om snittåldern är 82 år eller ej. Det centrala i resonemanget är om de äldre "skulle dött ändå" vilket jag anser inte påvisats av någon i tråden. Personligen känner jag flera pigga 82-åringar; mina föräldrar till exempel.
Citera
2020-11-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Han hävdade att 3% yngre dött av covid-19 i USA, du sa att han hade fel. 2.951% yngre har dött
av covid-19 i USA.
Du yrar fortfarande, jag har aldrig påstått att han hade fel. Tips, lägg dig inte i nästa gång om du inte har koll på sammanhanget du skämmer bara ut dig.
Citera
2020-11-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det är talande. Man måste också förstå att medelsvensken är extremt indoktrinerad. Så indoktrinerad att svenskarna inte ens reflekterar över det eller fenomenet indoktrinering.

Indoktrineringen kommer från flera håll.

När man blir förbannad på dom som värnar liv, kallar munskydd för skräp och tycker att 6000 döda är en detalj, då är man mentalt stekt.

Jag har aldrig sett Sverige så cyniskt som nu.

Det finns säkert cyniker på samma sätt som det finns ett stort hyckleri att så många FB:are helt plötsligt börjat bry sig så mycket om multisjuka och svaga 80-plussare samt ohälsosamt levande invandrare.
Citera
2020-11-23, 21:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Alla akut sjukhus i Stockholm är i stabsläge.
Om ett par veckor tror jag att Stockholm slår vårens topp väldigt fort med stark tillväxt takt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/alla-sex-akutsjukhus-i-stockholms-lan-i-forstarknings-eller-stabslage

Ser man utvecklingen i världen så har inte ett enda land som drabbadets hårt i våras haft en lika stor andra våg. Det är mer än bara slump. De länder som haft en större andra våg är de länder som i våras körde en hård lockdown och hade få döda. Att Sverige skulle få en hårdare andra våg är inte troligt ut en statistisk synvinkel. immunitet spelar nog en stor roll här.
Senast redigerad av raskens 2020-11-23 kl. 21:38.
Citera
2020-11-23, 21:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Det enda raka är att stänga ned skolorna nu så att vi förhindrar smittspridningen.

Nästa år sätter vi igång och vaccinerar redan i januari. Framåt påsk kommer denna sjukdom inte längre att utgöra något problem i Sverige. Kom ihåg vem som nämnde det först. Tro inte på dessa idiotiska "experter" som först inte trodde smittan skulle sprida sig i Sverige, som sen sa att vi enbart skulle få enstaka utbrott som skulle smittspåras bort, som sedan skulle skydda de äldre men misslyckades. Som sedan missade kapitalt på antikroppar. Som sedan trodde att vi aldrig skulle få någon andra våg. Som har vägrat munskydd genom hela pandemin. Som sa att utvecklande av vaccin skulle ta flera år och som gamlade med hela svenska folket i jakt på en flockimmunitet genom nedsmittning vilket var helt dödfött redan från början. Både bildligt och bokstavligt.

De vaccin från Pfizer och Moderna ger mellan 90-95% skyddseffekt.
Det är samma som en immunitetsgrad på samma procent. Viruset har alldeles för låg R-koefficient för att kunna fortplanta sig under de premisserna. Det blir en matematisk omöjlighet för detta virus att kunna sprida sig i en miljö där minst 90% är immuna.

De som överlevt i Sverige till mars-april någon gång kommer högst sannolikt aldrig att avlida i Covid19. Då kommer viruset bara finnas kvar i historieböckerna.
Citera
2020-11-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
I mitt tycke saknar det betydelse om snittåldern är 82 år eller ej. Det centrala i resonemanget är om de äldre "skulle dött ändå" vilket jag anser inte påvisats av någon i tråden. Personligen känner jag flera pigga 82-åringar; mina föräldrar till exempel.

Det har påvisats som en trolig anledning av de norska och svenska forskarna som publicerade en studie igår.

https://sverigesradio.se/artikel/7605581

Medellivslängden i Sverige för män är ca 81 år för övrigt. Kul att dina föräldrar är pigga. De flesta 80-plussare som får covid klarar sig. Läste om en 99-årig tanta som överlevde f ö.
Citera
2020-11-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den här kanske har postats tidigare men den är intressant.

British Medical Journal:

Effect of school closures on mortality from coronavirus disease
2019: old and new predictions

Slutsats: skydda dom äldre, låt oss andra leva som vanligt och uppnå immunitet.

Låter så som Tegnell snackat om från start. Intressant nu att även i Sverige börjar de dribbla om hushållskarantän och stänga skolor. Jävla politiker att försöka lägga fingrarna i syltburken.
Citera
2020-11-23, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du har totalt fel. Jag är inte rädd för egen del. Tycker dock att det är fruktansvärt att många äldre får ligga och kvävas ihjäl utan sjukhusvård. Jag tycker att det är etiskt riktigt att rädda liv om det går. Sedan finns det aspekter med långtidsskador också.
Däremot finns det en punkt när ngt slår över i att medicinen, dvs restriktioner i detta fall, kostar mer än vad den ger. Så den punkten får man balansera rätt. Men alla ska ha rätt till bästa vård. Jag känner förmodligen mer empati för andra än vad som är nyttigt för mig själv, alla är vi olika. Men jag förstår att även restriktioner skadar och är ohållbart i långa loppet. Därför tycker jag att vi ska återgå till det normala så snart som möjligt om sjukhusen mäktar med. Eftersom det avtar i Europa så finns det hopp att vi börjar få ett bättre läge i Sverige med.

Tack för bra och nyanserat svar!
Citera
2020-11-23, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det har påvisats som en trolig anledning av de norska och svenska forskarna som publicerade en studie igår.

https://sverigesradio.se/artikel/7605581

Medellivslängden i Sverige för män är ca 81 år för övrigt. Kul att dina föräldrar är pigga. De flesta 80-plussare som får covid klarar sig. Läste om en 99-årig tanta som överlevde f ö.

Det är glädjande att många 80-plussare klarar sig. Men en av de viktiga bitarna i pandemibekämpningen borde vara att skydda de äldre som inte överlever Covid19 men som annars skulle ha haft flera år kvar att leva. Med synsättet: "de skulle dött ändå" så vill man inte ens försöka att skydda motsvarande grupp.
Citera
2020-11-23, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Iowa (rapporterar först)

Diagnostiserade

10/11: 3 903
11/11: 5 039
12/11: 4 413
13/11: 5 451
14/11: 4 641
15/11: 3 840
16/11: 3 209
17/11: 3 039
18/11: 4 173
19/11: 4 113
20/11: 4 252
21/11: 3 700
22/11: 2 862
23/11: 1 185

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/iowa/
23/11 har nu uppdaterats till 2 582.
Citera
2020-11-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Låter så som Tegnell snackat om från start. Intressant nu att även i Sverige börjar de dribbla om hushållskarantän och stänga skolor. Jävla politiker att försöka lägga fingrarna i syltburken.
Dribbla? När så många lärare är sjuka att man inte kan bedriva undervisning, vad skall de göra?

Genom att barnen till smittade stannar hemma så smittas inte heller lärarna (är det man tänker sig med hushållskarantän).
Citera
2020-11-23, 21:55
Avslutad
Titta på Europa idag!

Kraftig minskning i antalet smittade över hela linjen! Frankrike, Italien, Spanien, Polen, UK...

(Ja, även om man beaktar att det är måndag)

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in