2020-11-23, 20:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är möjligt att du har rätt. Ändock, "Om några veckor" börjar för fan bli en jävla parodi i denna tråd. När i helvete infaller dessa "om några veckor" egentligen?

Jag har hela hösten hävdat att det blir som värst kring början av december men att vi har det värsta bakom oss i januari. Så om 2 veckor då (första gången jag myntade de magiska 2 v ) tror vi håller på och peakar snart för våg 2.
Citera
2020-11-23, 20:26
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Alla lärare och assistenter i en hel årskurs på mellanstadiet på min frus skola är hemma med Covid-19 eller misstänkt Covid-19.

Det sprids verkligen blixtsnabbt i skolorna just nu.

Anders Tegnell, 12:e november.

Covid-19 i skolan: Liten risk att lärare smittas
Citat:
Enligt Folkhälsomyndigheten har skolpersonal som möter många barn inte en högre risk att smittas av covid-19 jämfört med andra yrkesgrupper.
Vid torsdagens presskonferens meddelade statsepidemiolog Anders Tegnell att risken att lärare smittas med covid-19 är mindre än för andra yrkesgrupper.
Förskollärare, barnskötare och andra som jobbar med barn har en väldigt liten risk att diagnostiseras med covid-19. Den är inte högre än andra yrkesgrupper, utan snarare lägre än andra, säger han, enligt TT.

källa skolvärlden
Citera
2020-11-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Anders Tegnell, 12:e november.

Covid-19 i skolan: Liten risk att lärare smittas

källa skolvärlden
Jag antar att det är därför som kommunstyrelsens ordförande i Kungälv (Göteborg) kräver av smittskyddsläkaren i VGR att få tvinga barnen att stanna hemma om någon annan i familjen är smittad. Detta efter att man fått stänga ned delar av verksamheten på en skola i kommunen.
Citera
2020-11-23, 20:32
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den mediabild jag fått är att unga inte blir särskilt sjuka men det är tydligen helt fel. Åldersgruppen 20-29 år utgör den största åldersgruppen på sjukhus i dag.

Scrolla + kryssa i därför avsedd ruta.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Den statistiken hittar inte jag (Finns det? Skulle vara intressant!). Sjukdomsfall är ju positiva tester. Det summerar ju till 200000...

Väldigt få IVA-fall för unga. Gissar på att antal inlagda är ännu lägre.
Citera
2020-11-23, 20:34
Medlem
Tror ni Italienarna slappnar av betydligt mycket mer nu när de vet att de får bidrag av oss i norr? Feta bidrag och mindre gamlingar kan ju bli rätt bra på sikt.
Citera
2020-11-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Jaha så jobbet måste insistera för att du ska ta vaccin? Annars hade du inte gjort det?

Inte mot influensa nej. Jag är låga 40 inga underliggande sjukdomar. Inte ens högt blodtryck
Citera
2020-11-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag håller verkligen med! Det är ett enormt relativiserande av döden i denna tråd. Det är ganska talande att dödsfall tar man med en klackspark men om någon föreslår t.ex. munskydd eller dylika inskränkningar så blir det ett sjujäkla liv.

Ja, det är talande. Man måste också förstå att medelsvensken är extremt indoktrinerad. Så indoktrinerad att svenskarna inte ens reflekterar över det eller fenomenet indoktrinering.

Indoktrineringen kommer från flera håll.

När man blir förbannad på dom som värnar liv, kallar munskydd för skräp och tycker att 6000 döda är en detalj, då är man mentalt stekt.

Jag har aldrig sett Sverige så cyniskt som nu.
Citera
2020-11-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Han räknade rätt. 2.951% under 44år
Jaha, vad yrar du om nu då...? Lars48 hade problem med min "beräkning" då jag informerade om att: Livet är inte rättvist, vissa vinner på Triss andra dör med corona. De senaste 5 månaderna (sedan 15/6) har 4 personer under 30 dött med corona i Sverige. Totalt har 32 personer (0.5% av tot coviddöd) under 40 år dött med corona, många med bakomliggande sjukdomar. Sannolikheten att någon under 30 dör med corona är typ lika stor att någon under 30 år dör med nageltrång.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-23 kl. 20:58.
Citera
2020-11-23, 20:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte så förvånande, som man skulle kunna tro.

De äldre som bor själva och inte har behov av hemtjänst är överlag ganska bra på att skydda sig och blir därmed inte sjuka.

De äldre som bor på äldreoboende, eller har hemtjänstpersonal som sprider smitta omkring sig, får sällan sjukhusvård. Framförallt inte de som bor på äldreboende. De blir sällan inlagda på sjukhus om de blir sjuka. De avlider på sina boenden och det är ytterst tveksamt om de ens får någon diagnos.

Därför är det många yngre på sjukhus. De lever som om de vore odödliga och blir smittade i större utsträckning. Därmed blir de också vanliga på sjukhusen, då denna sjukdom faktiskt kan slå hårt även mot många yngre.

Det blir så tydligt att du köper allt du läser som stämmer in på din agenda...
Postaren gjorde uppenbart ett misstag när han tolkade infon. Du måste försöka vara lite källkritisk när det skrivs saker som uppenbart är fel.
Inte tro på det bara för att du önskar att det vore så..
Citera
2020-11-23, 20:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Nej det jag menar är har man haft covid så är man immun ett tag, några få månader ! Varför skulle vaccinet vara annorlunda

För det är en stor del av funktionen i vaccin.
Citera
2020-11-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Med all respekt, men bara för att en anekdot cirkulerar angående skröpliga människor på ett äldreboende betyder det inte per automatik att merparten av de äldre som dött "hade dött ändå" som det brukar heta här i detta forum. Jag har inte sett några fakta över huvud taget som styrker tesen att de äldre som dött av/med (vilken preposition man nu föredrar) covid 19 skulle dött ändå inom en snar framtid.

Snittåldern för avlidna med/av covid är lite drygt 82 år i Sverige. Den studie som jag hänvisade till tidigare i afton som en norsk och svensk forskare publicerade nyligen indikerar detta.
Citera
2020-11-23, 20:46
Medlem
Finland: Statsministern antyder undantagsförhållanden igen
https://www.hbl.fi/artikel/statsministern-antyder-undantagstillstand-igen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in