Citat:
Ursprungligen postat av
Marmoth
OK, jag andas lugnt och tänkte ödmjukt och vänligt fråga följande:
Är det helt orimligt att vi foliehattar här inne ändå under rubriken ”Konspirationer och alternativa teorier” skulle kunna få sitta och vrida och vända på våra tokerier utan att du slår oss på fingrarna med det du stenhårt håller för fakta? Kan du inte låta oss vara?
Jag tror inte heller på ubåtar eller missiler och förnekar varken bogvisir eller mycket av det du skriver men detta är ett diskussionsforum för alla som vill yra om vad som helst så låt oss. Snälla?
Jag tror att Estonia sjönk då det kom in vatten föröver men nu finns ett tidigare orapporterat hål, många vittnesmål som går emot tidigare rapporter och en massa skum politik så låt oss, och jag påminner igen om rubriken ovan, vrida och vända på detta utan att få den lagda rapporten skriven på näsan.
Det är väl inte för mycket begärt?
Klart du kan lansera hur många vilda teorier du vill om Estonia. Det kommer nya varje vecka.
- Men om t.ex. en ubåtsteori teori baseras på Reint*mms berättelse om flytande föremål, då är det också fullt rimligt att påpeka att hans iakttagelse enligt honom själv görs vid kraftig slagsida, vilket innebär åtminstone 10 minuter efter den tänkta kollisionen, och dessutom på fel sida.
- Och om någon drar in Kent Härstedt som ett (öron-)vittne till en hypotetisk explosion på däck 1, då är det likaledes rimligt att påpeka att han sitter i en bar på däck 6 och att ingen på däck 0 & 1 märker sagda hypotetiska explosion.
Inget av detta har med ”den lagda rapporten” (JAIC) att göra, däremot med vittnesförhör och kända fakta om fartyget. Och vad då ”håller för fakta”?
- Hålet ligger t.ex. inte vid pool-avd vilket Heiwa m.fl. spekulerade om i åratal.
- Det ligger i huvudsak över vattenlinjen.
- Vi har 5-6 vittnen som sett fartyget sjunka utan bogvisir.
- Vi har 9 vittnen som ser vatten på däck två på väg upp från däck 1.
Inget av detta, och mycket annat, är ”mina” fakta, det är allas fakta, ja om de läser vittnesuppgifter, ritningar m.m. förstås.
Men hur menar du: är tråden en frizon där man aldrig skall konfronteras med obekväma fakta som stör ens egna fantasier om vad som kan ha hänt? Vad är syftet med ett diskussionsforum i så fall?
Till sist: det finns ett antal ”foliehattar” här i tråden som jag sällan eller aldrig diskuterar med. Läs i tråden och fundera varför. Jag vet nu inte om det är ett mål för dig, men det är i vart fall inte en utopi.