Citat:
Well, till och med Fauci har ju sagt att asymptomatisk smitta aldrig någonsin har varit drivande för något respiratoriskt virus. https://twitter.com/FatEmperor/status/1330513276594163712
Sen har du WHO
WHO Says Covid-19 Asymptomatic Transmission Is ‘Very Rare’
Och andra studier. Det säger ju sig självt att asymptomatisk smitta är ovanligt.
Sen har du WHO
WHO Says Covid-19 Asymptomatic Transmission Is ‘Very Rare’
Och andra studier. Det säger ju sig självt att asymptomatisk smitta är ovanligt.
Jag håller med dig, asymptomatisk smitta är inte drivande förrän man har fått ned all annan smitta. Enligt CDCs rapport var ju presymtpomatisk smitta drygt dubbelt så vanlig som asymptomatisk, därmed är den inte drivande, men man kan inte förringa den heller. Med låga R-tal så blir den ändå relevant.
Presymtomatisk smitta verkar dock vara det som verkligen driver smittan utanför hushållen. Därför är det en riktig katastrof att vi inte har kapacitet att testa och smittspåra alla. Med smittspårning på de man hittar så skulle inte asymptomatisk smitta vara ett problem.
Min maggropskänsla är dock att asymptomatisk smitta inte är helt ovanlig i skolorna, dvs det är där den framförallt förekommer. Jag känner till rätt många fall (en handfull skolor) av asymtomatisk smitta kopplat till högstadieelever och gymnasieelever. Jag tror inte att detta är en tillfällighet faktiskt. Det är nog där huvuddelen av fallen faktiskt finns (eftersom tonåringar inte blir så hårt drabbade).
Bägge mina barn går på skolor där asymptomatisk smitta har skett. Mitt ena barn smittade vår familj asymtomatiskt efter att ha smittats på bussen eller på högstadieskolan (många andra familjer tycks ha smittats likadant också). Detta utbrott dokumenterades inte då det skedde mars-maj, dvs innan man kunde testa de under 18 år. På det andra barnets gymnasieskola fanns ett dokumenterat större utbrott under hösten som kom från en asymptomatisk spridare som smittats av en kompis.