2020-11-23, 12:42
Medlem
Över 100 av 180 grundskolor i Göteborg har drabbats av Covid:
- https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/covid-p%C3%A5-%C3%B6ver-100-grundskolor-i-g%C3%B6teborg-1.37509310

Citat:
– Det har varit en kraftig ökning de senaste två veckorna. Jag kan inte se några tecken på att det stabiliserar sig, säger Anders Andrén, covidsamordnare på grundskoleförvaltningen.

Citat:
I torsdags var det bara nio (9) grundskolor som inte hade någon medarbetare sjukskriven. De flesta har mellan 10 och 20 procent sjuka, det finns skolor med 40-50 procents sjukfrånvaro.

Citat:
På måndagen stänger högstadiet delvis på Lindåsskolan i Billdal och eleverna får distansundervisning resten av tiden. På onsdag införs samma ordning för årskurs 7–9 på Ryaskolan i Biskopsgården.

På en tredje skola, som grundskoleförvaltningen inte vill namnge, skickas en av årskurserna hem på heltid. På två av skolorna är det elever som blivit coronasmittade, i ett fall handlar det om covid-19 bland personalen.

Man kan ju lugnt konstatera att skolorna inte är så duktiga på att skydda personalen från Covid-19.
Citera
2020-11-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Har du något länk som verifierar ditt påstående?

Vad ska jag verifiera? Orden är sjukhusdirektörens egna, jag får förutsätta att han inte ljuger.
Citera
2020-11-23, 12:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:

------------------
Noll döda, 3 fall per enhet behandlade
Uppsala BIVA (B=Barn)
Uppsala TIVA (T=Thorax)

Uppsala CIVA (C=Centrala)
Avlidna 24,7% antal 45
Totalt patienter 182

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort

Det är ju sjukvårdsdirektören Mikael Köhler som uppger detta. Siffrorna du hänvisar endast till det totala antalet som vårdats sen epidemins start.

Mikael Köhler sjukvårdsdirektör Region Uppsala:

Citat:
– Det som är nytt nu är att de alla som hittills hamnat på intensivvårdsavdelningen har överlevt. Man har hittat framgångsrika behandlingsmetoder där bland annat kortison haft bra effekt, säger Mikael Köhler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/belastningen-i-sjukvarden-har-okat-rejalt

Naturligtvis är det enormt positivt att man lärt sig behandla svårt sjuka i Corona och att även en mindre andel än tidigare ens hamnar i intensivvård. Det är bara att hoppas att antalet allvarligt sjuka inte ökar alltför mycket, så man kan fortsätta att ge alla som behöver god vård. Risken finns säkert att dödligheten stiger om sjukvården blir överbelastad.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-23 kl. 12:52.
Citera
2020-11-23, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man kan ju lugnt konstatera att skolorna inte är så duktiga på att skydda personalen från Covid-19.
Nej kanske inte men det är ändå i sveriges alla fikarum som den stora smittspridningen sker. Alla kafferaster och socialt tafsande. Svensken får sluta vara så jäkla socialt sugen hela tiden.
Citera
2020-11-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är jättebra, men de flesta som har dött har inte legat på IVA. Och framför allt så tror jag att det är en långsam förändring (tre månader menar jag är långsamt, eftersom vi räknar dagar och veckor nu) som inte påverkar den övergripande formen på dödskurvan, mer än att den kanske bidrar till en svag nedåtlutning.
Jo, många har dött utanför IVA och sjukhusen också. Jag har dock svårt att avgöra hur mycket och vågar därför inte uttala mig om den delen.

Hittade detta materialet från i våras:
Citat:
- För åldersgruppen 70–84 år var sjukhus den vanligaste platsen för dödsfallet, medan för den äldsta åldersgruppen, 85 år och äldre, var det särskilt boende.
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

Det kan ju baserat på detta antas att runt hälften (troligen knappt hälften) kanske avlidit på sjukhus ändå. Det är dock svårt att reda ut entydigt. Tydligen är det runt 75% av de döda över 70 år som bott på särskilt boende. Men i gruppen 70-79 så dog mer än 50% på sjukhus och inte på särskilt boende. de döda över 70 år stod i våras för runt 90% av alla dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är ju sjukvårdsdirektören Mikael Köhler som uppger detta. Siffrorna du hänvisar endast till det totala antalet som vårdats sen epidemins start.

Mikael Köhler sjukvårdsdirektör Region Uppsala:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/belastningen-i-sjukvarden-har-okat-rejalt

Naturligtvis är det enormt positivt att man lärt sig behandla svårt sjuka i Corona och att även en mindre andel än tidigare ens hamnar i intensivvård. Det är bara att hoppas att antalet allvarligt sjuka inte ökar alltför mycket, så man kan fortsätta att ge alla som behöver det god vård.
Jag har läst vad han säger. Men jag tror inte på hans ord.

Om det hela skulle stämmer, varför gör inte andra IVA-enheter på samma sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast jag tror inte att datamängden har någon betydelse i det här fallet. Det spelar egentligen ingen roll om man har sextusen datapunkter, eller sextiotusen datapunkter. Det är kanske skillnaden mellan 99% eller 99.9% noggrannhet.

Missförstå mig inte. Jag tror att sjukhusinläggningar också är ett bra mått. Men det finns en risk att sjukhuset höjer ribban för inläggning om man börjar få ont om vårdkapacitet. Det är ett allvarligt problem, eftersom det är ett fel som korrelerar med den signal man vill studera. Det finns problem med båda sätten att mäta, och jag tror att dödlighet är ett nog så bra mått.
Ja naturligtvis är antalet inläggningar ett värdelöst mått den dagen vi slår i vårdtaket.
Citera
2020-11-23, 12:54
Medlem
Citat:

------------------
Noll döda, 3 fall per enhet behandlade
Uppsala BIVA (B=Barn)
Uppsala TIVA (T=Thorax)

Uppsala CIVA (C=Centrala)
Avlidna 24,7% antal 45
Totalt patienter 182

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort
Jag är ingen läkare, men borde inte covidpatienter ligga på Thorax?
Citera
2020-11-23, 12:54
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voskrese
Har denna forskningsrapport gått tråden förbi?
"I både Sverige och Norge har dödligheten legat på samma eller till och med lägre nivå under 2020 jämfört med tidigare år. Detta trots att ländernas strategier att hantera coronapandemin skiljer sig åt."
Bortförklaringar?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7605581
Ska kolla närmare ikväll. Vem som helst kan gå in på scb.se och se att det har dött mer folk i år än tidigare år.
Citera
2020-11-23, 12:57
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Jag har läst vad han säger. Men jag tror inte på hans ord.

Om det hela skulle stämmer, varför gör inte andra IVA-enheter på samma sätt?

Har du nån källa till att de inte gör det? Jag har inte sett några siffror på hur många IVA-patienter det är som har avlidit nu i höst. Att folk avlider vet vi, men hur många gör det på IVA? Jag hittar bara totalsiffror och att en rätt stor andel avled på IVA i våras vet vi redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, många har dött utanför IVA och sjukhusen också. Jag har dock svårt att avgöra hur mycket och vågar därför inte uttala mig om den delen.

Hittade detta materialet från i våras:

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

Det kan ju baserat på detta antas att runt hälften (troligen knappt hälften) kanske avlidit på sjukhus ändå. Det är dock svårt att reda ut entydigt. Tydligen är det runt 75% av de döda över 70 år som bott på särskilt boende. Men i gruppen 70-79 så dog mer än 50% på sjukhus och inte på särskilt boende. de döda över 70 år stod i våras för runt 90% av alla dödsfall.
Jag har inte heller stenkoll. Men som sagt, IFR bör förändras relativt långsamt, och förändringen sker nog i huvudsak åt ett håll (den minskar). Därför så bör den inte påverka formen på dödskurvan på något avgörande sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fiasko? Har jag missat något?

Deras vaccin fungerar i bästa fall till 70% vilket är mindre än den immunitetsgrad som krävs för att få bukt med smittan även om varenda kotte skulle vaccinera sig, vilket inte kommer att hända om inte tvångsmedel används. Alltså i stort sett meningslöst.

Det är väl ingen direkt succé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in