2020-11-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
SSAB var bra nära min köpgräns igår, jag kommer att handla när den är nere på 22.50 kr. Det är extremt lågt sett historiskt, och visst säljs det färre bilar under corona, men stål är rimligen inte en bransch med så dålig framtid som företagsfastigheter och flyg.

Ser inte riktigt vad du ser. Bortsett från Corona-kraschen behöver vi ju endast backa till Augusti 2019 för att hitta en kurs lägre än din köpgräns.

Att SSAB har sjunkit på sistone beror på att marknaden inte uppskattar att de för samtal med Tata om förvärv av stålverket Ijmuiden. Dels för att det kommer sabba deras miljömässiga profil, men också att det kan äventyra deras balansräkning och resultera i en senare nyemission. Vad tror du händer med kursen då om samtalet resulterar i en affär?
Citera
2020-11-20, 19:17
Medlem
sinewaves avatar
Idiot-SPX. Alla köpare har i princip försvunnit från marknaden och händelseflödet just nu är att det 1 gång per 10 minut blir ett tick nedåt varpå priset möter support varpå tjurarna kliver in för att driva priset exakt och aldrig över motstånd.

Skärmdump, sidledes trendjävel:
https://i.imgur.com/C6KTXPK.png

Vanligtvis är långa wicks till nedsidan positivt och någon av alla de där candles bör trigga att det sticker högre upp, men nej ...
Citera
2020-11-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Idiot-SPX. Alla köpare har i princip försvunnit från marknaden och händelseflödet just nu är att det 1 gång per 10 minut blir ett tick nedåt varpå priset möter support varpå tjurarna kliver in för att driva priset exakt och aldrig över motstånd.

Skärmdump, sidledes trendjävel:
https://i.imgur.com/C6KTXPK.png

Vanligtvis är långa wicks till nedsidan positivt och någon av alla de där candles bör trigga att det sticker högre upp, men nej ...

Riktigt segt idag.

Jag skulle vilja tipsa om en aktie jag tror har potential att gå upp.

Alibaba gick ner från 317$ till 255$ på ganska kort tid efter en dålig rapport och ser nu ut att vända uppåt.
RSI har varit nere runt 30 på dagliga och börjar röra sig något uppåt.
Macd ser ut att börja bilda ett kors på dagliga grafen.

Jag köpte en BABA mini future med några x hävstång för några dagar sedan när kursen var 260$.
I skrivande stund har aktien gått upp 3.80% idag och jag tror det finns lite till att hämta.
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-20 kl. 19:58.
Citera
2020-11-20, 20:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Riktigt segt idag.

Jag skulle vilja tipsa om en aktie jag tror har potential att gå upp.

Alibaba gick ner från 317$ till 255$ på ganska kort tid efter en dålig rapport och ser nu ut att vända uppåt.
RSI har varit nere runt 30 på dagliga och börjar röra sig något uppåt.
Macd ser ut att börja bilda ett kors på dagliga grafen.

Jag köpte en BABA mini future med några x hävstång för några dagar sedan när kursen var 260$.
I skrivande stund har aktien gått upp 3.80% idag och jag tror det finns lite till att hämta.

Kanske, gjorde +230% på Byggmax tidigare men det tog väldigt lång tid för den positionen att ta sig. Då utgick jag också från MACD fast för veckodatan.

-

Dagens avslut,

BULL DAX x18
Köp 1: 08:3x
Köp 2: 08:5x
Köp 3: 08:5x
Köp 4: 08:5x
Köp 5: 09:0x
Köp 6: 09:0x
Sälj: 11:4x
Vinst: +13.26%

Indexterminen står lågt, börjar dagen med ett högst spekulativt och litet köp då indexterminen oftast söker sig mot +/-0 mot öppning.

Björnarna trollar dock terminen och trycker ned priset precis innan öppning, men det hålls inom den range som finns varpå jag DCA:ar in (dollar cost averaging) med fler positioner då detta snarare tolkas som en möjlighet att köpa billigt.

Vid sälj går priset upp till stort motstånd och med över 13% i vinst och med en position om 6x min normala positionsstorlek blir det dags att kliva av.

Nästa entry när/om pris går ned och testar support.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 12:0x
Köp 2: 12:1x
Köp 3: 12:1x
Köp 4: 12:2x
Köp 5: 13:3x
Sälj: 13:5x
Vinst: -0.47%

Köp på supportnivå, snittar ned pris när nästa supportnivå nås.
Det tar sig dock inte utan blir fast i en trading range, denna bryts uppåt efter otaliga försök men bryts sedan väldigt fort nedåt och positionen går fort ned sig.

RSI på under 25 nås på 1 minut varpå det sista köpet sker, ryck kommer sedan uppåt och positionen säljs av till liten förlust. Risk för S&P som öppnar med gap fill nedåt hänger i luften när klockan börjar närma sig 14:00 varpå S&P-terminen brukar gå mot +/-0 och därav brukar påverka alla EU-index negativt.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 14:47
Köp 2: 14:43
Köp 3: 15:02
Sälj: 15:46
Vinst: +3.67%

Ned till support igen, priset står lågt i relation till dagshögsta.
Tar liten position inför öppning av S&P. Tror det kan gå ned fort för att sedan möjligtvis gå upp (eller gå åt skogen givetvis).

Pris börjar sedan bryta alla nivåer nedåt, en något överdriven reaktion som är ganska vanlig för den tjocke tysken. Fortsätter köpa varje gång nivåer träffas och t ex RSI går under 25 på 1 min.

Vid sälj går S&P nära 'gap fill' som skapats vid öppning samtidigt som tysken på 1 minut exploderar uppåt och bryter igenom hälften av alla nivåer igen inom loppet av ett par minuter (!) Kul, men sådana extremer = ta vinst och lägga benen på ryggen. Kort efter sälj går det sedan också vertikalt nedåt, inte helt oväntat.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 16:2x
Sälj: 19:5x
Vinst: +3.01%

Pris rusar ned mot väldigt låga nivåer igen samtidigt som S&P testar en gammal trendlinje nedåt samt support samtidigt och RSI för tysken går under 30 på 1 min. Kan ej snitta in mig på lägre priser för priset sticker uppåt ganska omgående efter köp.

Blir sedan fast i konsolidering och positionen fastnar på +3% i 3 timmar.

-

BULL GULD x10
Köp 1: 17:1x
Köp 2: 17:3x
Köp 3: 17:4x
Sälj: 19:3x
Vinst: +0.42%

Fastnar i konsolidering, positionen blir lika intressant som att tända eld på sig själv. Till slut bär det av uppåt, men det går så våldsamt trögt att jag säljer i ren tristess.
Citera
2020-11-21, 09:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ser inte riktigt vad du ser. Bortsett från Corona-kraschen behöver vi ju endast backa till Augusti 2019 för att hitta en kurs lägre än din köpgräns.

Att SSAB har sjunkit på sistone beror på att marknaden inte uppskattar att de för samtal med Tata om förvärv av stålverket Ijmuiden. Dels för att det kommer sabba deras miljömässiga profil, men också att det kan äventyra deras balansräkning och resultera i en senare nyemission. Vad tror du händer med kursen då om samtalet resulterar i en affär?
Då kan jag väl kontra med att SSAB ATH ligger på 250 kr precis före bankkraschen 2008 och att kursen låg högre än dagens år 2000. Dvs alla som gått in i SSAB de senaste 20 åren och stannat kvar har betalat mer och gjort en sämre affär än vi som hoppar på nu.

Det har inte inträffat något extremt, branschen råkar bara befinna sig längst ner i vågen i sin cykliska resa: USD sjunker, vi köper färre bilar, tillkommer kortsiktiga faktorer som kopplingen till Tata som är en typisk engångs-företeelse och som är helt bortglömd om 1-2 år.

Så jag börjar gå in på 22.50 och kommer sedan att öka om kursen sjunker ännu mer, jag går ofta in lite för tidigt. Om det är rätt får framtiden utvisa, det brukar ta högst 2 år innan kursen repar sig.

Jag har gått in i och lämnat SSAB åtminstone 5 gånger de senaste 20 åren, samtliga med vinst, det är en mycket trend-påverkad aktie. Nivån är helrätt, och det är särskilt märkligt eftersom börsen i övrigt är ATH. Den kombinationen tror jag aldrig inträffat förut.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-21 kl. 09:26.
Citera
2020-11-23, 08:24
Medlem
sinewaves avatar
Fint läge att gå kort tysken (på kort sikt...) när MFI och RSI gick upp till extrema nivåer för 5 minuter sedan.
Citera
2020-11-23, 08:34
Medlem
Citat:
Fint läge att gå kort tysken (på kort sikt...) när MFI och RSI gick upp till extrema nivåer för 5 minuter sedan.
Du tänkte på samma sak som mig
Gick kort men fick ett ganska dåligt pris
Citera
2020-11-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Då kan jag väl kontra med att SSAB ATH ligger på 250 kr precis före bankkraschen 2008 och att kursen låg högre än dagens år 2000. Dvs alla som gått in i SSAB de senaste 20 åren och stannat kvar har betalat mer och gjort en sämre affär än vi som hoppar på nu.

Det har inte inträffat något extremt, branschen råkar bara befinna sig längst ner i vågen i sin cykliska resa: USD sjunker, vi köper färre bilar, tillkommer kortsiktiga faktorer som kopplingen till Tata som är en typisk engångs-företeelse och som är helt bortglömd om 1-2 år.

Så jag börjar gå in på 22.50 och kommer sedan att öka om kursen sjunker ännu mer, jag går ofta in lite för tidigt. Om det är rätt får framtiden utvisa, det brukar ta högst 2 år innan kursen repar sig.

Jag har gått in i och lämnat SSAB åtminstone 5 gånger de senaste 20 åren, samtliga med vinst, det är en mycket trend-påverkad aktie. Nivån är helrätt, och det är särskilt märkligt eftersom börsen i övrigt är ATH. Den kombinationen tror jag aldrig inträffat förut.

Kina har väl gått från stålimport till export och extrem överetablering.

SSAB kan dock vara en bra affär beroende på hur uppköpet går och vilka investeringsbehov de ser i Nederländerna. Må vara att det är en engångsgrej, men det är en stor jävla grej.
Citera
2020-11-23, 10:40
Medlem
sinewaves avatar
Dagen börjar fint. :)

Såld position,

BEAR DAX x18
Köp 1: 08:1x
Köp 2: 09:1x
Köp 3: 09:2x
Köp 4: 09:2x
Köp 5: 09:2x
Köp 6: 09:3x
Köp 7: 09:3x
Köp 8: 09:3x
Köp 9: 09:3x
Köp 10: 09:3x
Sälj: 10:3x
Vinst: -0.98%

Börjar bra, men precis efter öppning går det istället spikrakt uppåt, positionen hoppar ned till -10% på ett par sekunder = köpläge. Snittar ned priset då både MFI och RSI fortfarande glöder rött. Permatjurarna håller dock ställningen och björnarna är helt ovilliga att kliva in varpå ett dödläge (sidledes trend) skapas.

Positionen överlever längre då jag snittar in precis när det drar iväg som värst uppåt, något som gör att förlusten inte drar iväg till extrema nivåer.

Vid -0.98% tar jag förlust, det har då gått från ca -10% till -5% till -0.98%. Visst kan detta komma att bli en vinst då oscillatorerna fortfarande står högt men i detta fall handlar det om att inte förlora för mycket och att 'live to fight another day' än att göra vinst. Om positionsstorleken inte var 10x det normala hade det dock varit enklare att dröja sig kvar (för då hade förlusten spelat väldigt liten roll). -0.98% är acceptabelt om det går helt åt motsatt håll.
Citera
2020-11-23, 12:52
Medlem
Citat:
Dagen börjar fint.

Såld position,

BEAR DAX x18
Köp 1: 08:1x
Köp 2: 09:1x
Köp 3: 09:2x
Köp 4: 09:2x
Köp 5: 09:2x
Köp 6: 09:3x
Köp 7: 09:3x
Köp 8: 09:3x
Köp 9: 09:3x
Köp 10: 09:3x
Sälj: 10:3x
Vinst: -0.98%

Börjar bra, men precis efter öppning går det istället spikrakt uppåt, positionen hoppar ned till -10% på ett par sekunder = köpläge. Snittar ned priset då både MFI och RSI fortfarande glöder rött. Permatjurarna håller dock ställningen och björnarna är helt ovilliga att kliva in varpå ett dödläge (sidledes trend) skapas.

Positionen överlever längre då jag snittar in precis när det drar iväg som värst uppåt, något som gör att förlusten inte drar iväg till extrema nivåer.

Vid -0.98% tar jag förlust, det har då gått från ca -10% till -5% till -0.98%. Visst kan detta komma att bli en vinst då oscillatorerna fortfarande står högt men i detta fall handlar det om att inte förlora för mycket och att 'live to fight another day' än att göra vinst. Om positionsstorleken inte var 10x det normala hade det dock varit enklare att dröja sig kvar (för då hade förlusten spelat väldigt liten roll). -0.98% är acceptabelt om det går helt åt motsatt håll.

Redan på morgonen innan EU öppnat marknaden såg man en bullish trend som var rätt stark. Vilket även bekräftades av DXY svagheter och silver och guld.

Sedan kom nyheten om AstraZenica vaccin som drog upp allt riktig snabbt.

Gick short DAX 13300 runt. Se om orkar sig under 18180 eller inte eller om man ska gå ut.
Citera
2020-11-23, 13:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Redan på morgonen innan EU öppnat marknaden såg man en bullish trend som var rätt stark. Vilket även bekräftades av DXY svagheter och silver och guld.

Sedan kom nyheten om AstraZenica vaccin som drog upp allt riktig snabbt.

Gick short DAX 13300 runt. Se om orkar sig under 18180 eller inte eller om man ska gå ut.

Absolut, precis vad jag tänkte också varpå indexterminen hade oscillatorer på väldigt höga nivåer och stod högt över öppning = nedre gap ... etc. Därav inte bearish men short-term bearish för just den där positionen. Händelseflödet blev dock något helt annat trots att det initialt spelade ut sig enligt den hypotes som fanns. Så kan det gå.

Skulle jag behållit min björnposition skulle den dock gott med fin vinst, men så som läget såg ut vid sälj köptes varenda röd candle upp väldigt aggressivt, något man helst inte ser om man sitter på en björnposition.

Nu finns/fanns däremot köpläge då DAX har korrigerat ganska våldsamt åt andra hållet och gått ned och brutit ett par supportnivåer samt stött på en av de lägre.
Citera
2020-11-23, 15:05
Medlem
TheRiddle-s avatar
Decemberterminen för el upp 58.33% idag, bara att tacka och ta emot. Tyvärr sålde dom slut på certifikaten på Avanza så fick inte riktigt så mycket köpt som jag ville... Självklart gick det i fredags heller inte att handla nya certifikat som lagts till pga att Avanza inte klarar av att lägga till nya sidor som funkar. Blev väl av med en hel del vinst pga det... Bra jädra trött man blir på skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in