2020-11-23, 12:18
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka i covid-19 (gårdagens värden inom parantes) samt ; snittantal döda totalt per dag och vecka 2020; 2015-2019 (skillnad inom parantes):

vecka 42 (2,29): 2,29; 229,1; 231,6 (-1,7)
vecka 43 (6,14): 6,14; 222,7; 239,6 (-16,9)
vecka 44 (11,14): 11,29; 237,9; 240,2 (-2,3)
vecka 45 (20,86): 21,43; 232,4; 237,8 (-5,4)
Citera
2020-11-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
SIR har 30-dagars mortalitet.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort
Tack, jag hade missat det. Så runt 16% i mortalitet på IVA för Covid I oktober. Det är ju en jättebra utveckling, jag ser att siffran låg på 43% i mars. Det var nog i mars de pratade om 50/50.

Så dödligheten nu är alltså runt 1/3 av vad den var i mars. Mycket intressant (detta är ju för icke överbelagda avdelningar i oktober naturligtvis, det kan ju bli sämre igen).
Citera
2020-11-23, 12:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Hmm nästintill ofarligt under 60 det är väll ändå en sanning med modifikation, i UK har man kunna påvisa överdödlighet från 45 år och uppåt relaterat till c19 även om det givetvis är betydligt färre som dör närmare 45 än de som är äldre. Att de flesta i sverige skulle identifiera sig med fransmän och belgare är inte min uppfattning, utan detta var bara ett tafatt argument som Tegnell använde då dessa länder hade en liknande utveckling map antal döda som sverige hade i våras, krävs betydligt mer analys innan man skall slänga sig med denna typen av påstående. Värt att tillägga är att en av de hårdast drabbade invandrargrupperna i våras var finlandssvenskar som har levt här i många decenier fullt integrerade i samhället och jag betvivlar starkt att det är just denna typ av gruppering som gör oss så lika frankrike eller belgien...

Säger inte att de problem du nämner inte existerar men jag ser inte i skrivande att de är oövervinnerliga, och personligen tror jag det krävs att vi helt enkelt steppar upp och tar tag i dessa problem istället för att resignera inför dem.

Ja hur farligt det är för personer under 60 är väl högst personligt vad man tycker.
Min åsikt är att det är nästintill ofarligt om man tittar på dödstal och risken är extremt liten medans andra är livrädda.
Det skrivs om det 24/7 och då blir folk rädda.
Samma människor tar bilen till stranden på sommaren och solar samtidigt som dom röker lite och tar en bira, oftast helt utan dödsångest om du förstår vart jag vill komma.
Absolut så måste vi analysera och det kommer det göras i årtionden när det är över.
Jag försöker bara nyansera debatten här inne lite så inte alla FHM-hatare kan klappa varandra på axlarna helt ostört👍
Jag tycker också sverige har gjort en del tokiga val men också en hel del rätt och jag tror det kommer visa dig i ett längre perpektiv.
Citera
2020-11-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I höst har ingen av dom döda i Uppsala kommit från IVA.

– Det som är nytt nu är att de alla som hittills hamnat på intensivvårdsavdelningen har överlevt. Man har hittat framgångsrika behandlingsmetoder där bland annat kortison haft bra effekt, säger Mikael Köhler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/belastningen-i-sjukvarden-har-okat-rejalt

Utifrån TAD2's länk så räknade jag ut att dödligheten på IVA pga Covid är ungefär 1/3 i oktober jämfört med i mars.
Citera
2020-11-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Utifrån TAD2's länk så räknade jag ut att dödligheten på IVA pga Covid är ungefär 1/3 i oktober jämfört med i mars.

Jag tror inte skillnaden är så stor som du skriver, men ändå lägre. För oktober behöver man gå in i december för att följa upp 30-dagars mortalitet.
Citera
2020-11-23, 12:27
Medlem
Citat:
Enligt vården är inte IFR stabil över tid, de hävdar själva att de räddar livet på många fler nu än i våras. Argumentationen är densamma som varför inläggningarna på IVA har minskat, dvs Kortison, magläge, fler patienter på syrgas mm. När patienten väl hamnar på IVA, då är det stor sannolikhet att den dör (jag kommer inte ihåg de senaste siffrorna för Covid, men tidigare pratade man om 50/50 att man kom ut därifrån på en bår eller i en säng).
Jag håller med i sak, men jag tror att den här förändringen i IFR har varit en långsam gradvis förändring.

Om man vill undersöka hur pandemin har varierat på kort sikt så tror jag att dödstalen är en väldigt bra indikator. Till exempel om man vill ta reda på vilket datum som smittan peakade i våras. Förändringen i IFR är så långsam, att det är osannolikt att den förskjuter toppen.

Det kan jämföras med att man fördubblar testningen över en månads tid. Då kommer toppen över "antal fall" att förskjutas väldigt mycket framåt. Toppen hamnar då istället på den dag när derivatan för smittspridningen är inversen av derivatan av testökningen. Alltså, toppen hamnar grafiskt på den dag då "antalet smittade per dag" faller lika snabbt som testningen ökar.

Om testerna dubbleras på en månad, så inträffar "toppen" när antalet smittade också halveras per månad. Det kan vara flera veckor senare än det faktiska datumet.
Citera
2020-11-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag tror inte skillnaden är så stor som du skriver, men ändå lägre. För oktober behöver man gå in i december för att följa upp 30-dagars mortalitet.

Kan så vara, jag utgick ifrån de siffror som sidan gav mig (jag tänkte inte på att de sista fallen i oktober ännu inte kan beräknas ifall någon av dessa dör nu under de sista dagarna denna månaden). November hade inga siffror alls (naturligtvis). Augusti låg på ca 19%, September på 24%. Oktober alltså på 16% så här långt. Men även om det "bara" är en halvering vi pratar om så är det jättebra.
Citera
2020-11-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller med i sak, men jag tror att den här förändringen i IFR har varit en långsam gradvis förändring.

Om man vill undersöka hur pandemin har varierat på kort sikt så tror jag att dödstalen är en väldigt bra indikator. Till exempel om man vill ta reda på vilket datum som smittan peakade i våras. Förändringen i IFR är så långsam, att det är osannolikt att den förskjuter toppen.

Det kan jämföras med att man fördubblar testningen över en månads tid. Då kommer toppen över "antal fall" att förskjutas väldigt mycket framåt. Toppen hamnar då istället på den dag när derivatan för smittspridningen är inversen av derivatan av testökningen. Alltså, toppen hamnar grafiskt på den dag då "antalet smittade per dag" faller lika snabbt som testningen ökar.

Om testerna dubbleras på en månad, så inträffar "toppen" när antalet smittade också halveras per månad. Det kan vara flera veckor senare än det faktiska datumet.

Så långsam är den inte. 15,7% i juni. 42% i mars. För de som hamnade på IVA. Det visar på en kraftig förbättring av vården. Notera också att detta är för de som läggs in på IVA, dessa har ju också blivit färre över tid vilket gör att antalet som räddas nu är ännu fler eftersom de inte ens kommer till IVA.
Citera
2020-11-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du måste nog räkna med både inkubationstid och tidsberoende hos r. Smittan förs inte vidare omedelbart, och med tiden finns det färre som är mottagliga för smitta och då sjunker r.

Undrar förresten hur r ska beräknas då smittade kommer in utifrån. Tänker på situationen i början i våras då många smittade kom (hem) till Sverige efter utlandsresor från alperna och storstäder som New York och London. Spridningen inom landet kanske inte var så stor. Så kommer det folk utifrån kan man inte bara titta på smittkurvor och dödskurvor och inläggningskurvor och beräkna spridningskoefficienten därifrån.

Kanske därför man fick så många fall i Stockholm, för att det är en plats många kommer till utifrån. Det kanske aldrig fanns så stor spridning inom Stockholm. Bara en tanke. Gällivare fick en topp när massor av reparatörer kom in utifrån. Innan dess var spridningen inom samhället inte särskilt stor.

Hemvändande resenärer kan förstås lätt smitta familjemedlemmar, särskilt i storstäder där man kan anta att familjer i genomsnitt har mindre boyta per person.
Ja...detta är lika omöjligt att sätta upp matematiska formler på som att matematiskt beräkna vädret..det är alldeles för många okända faktorer och variabler för att kunna bygga en formel som håller.
Citera
2020-11-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, eftersom antalet döda är ett väldigt litet subset av det totala antalet smittade, ger exempelvis ett utbrott på ett större äldreboende ett oproportionerligt stort genomslag.

Sådana variationer finns säkert bland andelen som läggs in på sjukhus också men eftersom det ger så mycket större datamängd blir felet mindre.
Fast jag tror inte att datamängden har någon betydelse i det här fallet. Det spelar egentligen ingen roll om man har sextusen datapunkter, eller sextiotusen datapunkter. Det är kanske skillnaden mellan 99% eller 99.9% noggrannhet.

Missförstå mig inte. Jag tror att sjukhusinläggningar också är ett bra mått. Men det finns en risk att sjukhuset höjer ribban för inläggning om man börjar få ont om vårdkapacitet. Det är ett allvarligt problem, eftersom det är ett fel som korrelerar med den signal man vill studera. Det finns problem med båda sätten att mäta, och jag tror att dödlighet är ett nog så bra mått.
Citera
2020-11-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I höst har ingen av dom döda i Uppsala kommit från IVA.

– Det som är nytt nu är att de alla som hittills hamnat på intensivvårdsavdelningen har överlevt. Man har hittat framgångsrika behandlingsmetoder där bland annat kortison haft bra effekt, säger Mikael Köhler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/belastningen-i-sjukvarden-har-okat-rejalt
Har du något länk som verifierar ditt påstående?

------------------
Noll döda, 3 fall per enhet behandlade
Uppsala BIVA (B=Barn)
Uppsala TIVA (T=Thorax)

Uppsala CIVA (C=Centrala)
Avlidna 24,7% antal 45
Totalt patienter 182

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort
Citera
2020-11-23, 12:42
Medlem
Citat:
Så långsam är den inte. 15,7% i juni. 42% i mars. För de som hamnade på IVA. Det visar på en kraftig förbättring av vården. Notera också att detta är för de som läggs in på IVA, dessa har ju också blivit färre över tid vilket gör att antalet som räddas nu är ännu fler eftersom de inte ens kommer till IVA.
Det är jättebra, men de flesta som har dött har inte legat på IVA. Och framför allt så tror jag att det är en långsam förändring (tre månader menar jag är långsamt, eftersom vi räknar dagar och veckor nu) som inte påverkar den övergripande formen på dödskurvan, mer än att den kanske bidrar till en svag nedåtlutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in