2020-11-23, 12:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
28% av stockholmarna hade antikroppar förra veckan. Det har definitivt ökat dramatiskt på nån vecka. I våras gick det ju jättetrögt och landade på typ 6% när vågen var Över

Nånting har definitivt hänt och med den höga spridningen kommer det gå fort. Vi kommer inte ens hinna börja vaccinera innan det är över. Munskyddsfrågan är ett skämt och gör varken till eller från med den här spridningen.

https://www.svd.se/rekordandel-testade-har-antikroppar-i-stockholm

Fast nu är det väl 28% av de som testat sig för antikroppar som har det, inte 28% av Stockholms befolkning? Det är en stor skillnad. Men det är bra att fler har antikroppar.
Citera
2020-11-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är jättebra, men IVA-inläggningar nu betyder inte samma sak som under våren. Man kan inte ha dem som grund för att räkna på hur stor smittspridningen är, men det har du säkert koll på.

Den stora skillnaden nu är att inte ens hälften så många behöver IVA-vård som tidigare pga att man är bättre på att förebygga IVA via olika behandlingar (kortison, magläge, syrgas mm). Det är vad sjukvården själva säger i alla fall.
Japp. Jag tar inte inläggningshastigheten på IVA som en intäkt för mer än att behandlingarna blivit bättre. Det viktiga är att det faktiskt finns plats för alla som bedöms klara intensivvård. Blodförtunnande verkar vara en "game changer" när det kommer till dödlighet. Denna höst känns mycket ljusare kring Covid än våren. Nu verkar ju även olika vaccin ligga i slutfasen.
Citera
2020-11-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag skulle inte bli förvånad om obduktionen visade att han dog av massiv lungembolisering.

Eller hur, mkt troligt.

Detta är ett erkänt knepigt virus, som slår åt olika håll. Rena lotteriet.

Jag tänker "Det kunde varit jag" och de flesta tänker "Klart det inte händer mig".

Förnekelsens kraft är stor.

Kreativt att baka ihop 2019 och 2020, jämföra dödstal. Knappt någon överdödlighet, säger de med skygglappar.

Man kan inte jämföra 12 månader med 9 månader. Viruset kom till Sverige i mars.

I mars 2021 kan vi prata om ett helt år med covid och jämföra.
Citera
2020-11-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast nu är det väl 28% av de som testat sig för antikroppar som har det, inte 28% av Stockholms befolkning? Det är en stor skillnad. Men det är bra att fler har antikroppar.

De som testar har väl anledning att tro att de har antikroppar. Resultatet är inte på något sätt representativt för hela befolkningen, där man kan gissa att immuniteten ligger på enstaka procent. Efter Astra Zenecas gigantiska vaccinfiasko måste vi rikta in oss på att leva med de här restriktionerna mycket länge. Kanske för alltid.
Citera
2020-11-23, 12:10
Medlem
Citat:
Enligt vården är inte IFR stabil över tid, de hävdar själva att de räddar livet på många fler nu än i våras. Argumentationen är densamma som varför inläggningarna på IVA har minskat, dvs Kortison, magläge, fler patienter på syrgas mm. När patienten väl hamnar på IVA, då är det stor sannolikhet att den dör (jag kommer inte ihåg de senaste siffrorna för Covid, men tidigare pratade man om 50/50 att man kom ut därifrån på en bår eller i en säng).

SIR har 30-dagars mortalitet.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort
Citera
2020-11-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Japp. Jag tar inte inläggningshastigheten på IVA som en intäkt för mer än att behandlingarna blivit bättre. Det viktiga är att det faktiskt finns plats för alla som bedöms klara intensivvård. Blodförtunnande verkar vara en "game changer" när det kommer till dödlighet. Denna höst känns mycket ljusare kring Covid än våren. Nu verkar ju även olika vaccin ligga i slutfasen.
Blodförtunnande får dock bara de som läggs in, det finns många dokumenterade fall (dödsfall också) där folk fått proppar av Covid trots att de inte varit särskilt sjuka (iofs hög feber, men inte värre än en influensa) och därmed inte fått blodförtunnande.

Man tog inte ens detta i beaktande när jag hade Covid i maj, man testade inte ens mig, detta trots att jag har en blodsjukdom som gör att mitt blod redan från början är mer trögflytande (den är dock inte värre än att man fortfarande tycker att jag klarar mig utan medicinering, även om jag ligger under utredning för eventuell medicinering sedan några månader före jag hade Covid, något som dragit ut på tiden då sjukhuset inte har tid med mig).
Citera
2020-11-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med heterogen, menar du då att IFR skulle ha förändrats över tid, t.ex. för att olika grupper har smittats vid olika tidpunkter?

Jag tror att IFR är relativt stabilt. I alla fall tillräckligt för att antal döda ska utgöra ett bra underlag för beräkningar. Att dödskurvan är stabil och har exakt det utseende man kan förvänta sig av ett virusutbrott talar ju också för det.
Ja, eftersom antalet döda är ett väldigt litet subset av det totala antalet smittade, ger exempelvis ett utbrott på ett större äldreboende ett oproportionerligt stort genomslag.

Sådana variationer finns säkert bland andelen som läggs in på sjukhus också men eftersom det ger så mycket större datamängd blir felet mindre.
Citera
2020-11-23, 12:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
De som testar har väl anledning att tro att de har antikroppar. Resultatet är inte på något sätt representativt för hela befolkningen, där man kan gissa att immuniteten ligger på enstaka procent. Efter Astra Zenecas gigantiska vaccinfiasko måste vi rikta in oss på att leva med de här restriktionerna mycket länge. Kanske för alltid.

Fiasko? Har jag missat något?
Citera
2020-11-23, 12:13
Medlem
Citat:
Det var precis det som var min poäng. Just vilka som läggs in är nog det som har varierat minst under denna tiden.
OK jag är litet trött . . .
Citera
2020-11-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man kan vara smittsam både före och efter de 4.8 dagarna. Det anger också FHM genom att säga att standardavvikelsen är 2.3 dagar. I det här fallet tycker jag nog FHM gör en rimlig bedömning utifrån det kunskapsunderlag som finns. Hittar du sen på något eget sätt att räkna så blir siffrorna inte jämförbara.
Jag kollade upp det, och editerade min post och skrev att du hade rätt. Du måste ha hunnit klickat "citera" innan.
Citera
2020-11-23, 12:18
Medlem
Citat:
Enligt vården är inte IFR stabil över tid, de hävdar själva att de räddar livet på många fler nu än i våras. Argumentationen är densamma som varför inläggningarna på IVA har minskat, dvs Kortison, magläge, fler patienter på syrgas mm. När patienten väl hamnar på IVA, då är det stor sannolikhet att den dör (jag kommer inte ihåg de senaste siffrorna för Covid, men tidigare pratade man om 50/50 att man kom ut därifrån på en bår eller i en säng).

I höst har ingen av dom döda i Uppsala kommit från IVA.

– Det som är nytt nu är att de alla som hittills hamnat på intensivvårdsavdelningen har överlevt. Man har hittat framgångsrika behandlingsmetoder där bland annat kortison haft bra effekt, säger Mikael Köhler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/belastningen-i-sjukvarden-har-okat-rejalt
Citera
2020-11-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voskrese
Har denna forskningsrapport gått tråden förbi?
"I både Sverige och Norge har dödligheten legat på samma eller till och med lägre nivå under 2020 jämfört med tidigare år. Detta trots att ländernas strategier att hantera coronapandemin skiljer sig åt."
Bortförklaringar?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7605581

Intressant. Skillnaden är att Norges nedstängning t ex av skolan kostade enorma pengar varje dag.

Tråden fylls ju annars av dåliga nyheter från Sverigehatarna, som gärna vill lyfta fram dåliga saker med Sverige. Och t ex bra nyheter från andra länder.

Kul med positiva nyheter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in