2020-11-23, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Aftonbladet huvudsakliga digitala läsargrupp är under 60 år, så det säger inte alltför mycket. Riskgrupperna följer troligtvis rekommendationerna till 99% och om dom röstat i lika stor utsträckning är det nog helt andra siffror. Har inte SCB mätningar på detta? I våras hade dom det. 3 av 5 är rätt dåligt för den yngre befolkningen dock.

Riskgrupperna är ju inte med och smittar så det kanske inte gör så mycket att dom inte är med i pollen.
Citera
2020-11-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det förstår jag. Men..... Om man har en sådan kraftig upp-nedgång som vi ser i tex. Belgien.
Om det har kraften att gå upp så snabbt. Då skulle det ju ej sluta sprida sig. Ingen brist på männisskor att smitta i Europa.

Tycker att det slår orealistiskt snabbt i båda riktningarna.
Med en sådan smittförmåga så skulle alla få det. Det är ej vad testning visar.

Stigvinkel och smittbarhet går f.. ej ihop.

Någon med goda mattekunskaper borde kunna beräkna sannolikheten för det.

Om någon knallade in på arla i Stockholm och "hällde det i stora mjölktanken" så skulle jag köpa det.
Men inte som statistiken ser ut nu. Inte ens virus kan äta kakan och ha den kvar.

En stigvinkel som får mässlingen att likna ett skämt, som ändå "bara" sprider sig i klusterform.... osv.

Det stämmer fan int.
Mässlingen skulle smitta hela jorden på några månader. Det är bara för att alla redan haft det (eller är vaccinerade) som det inte märks.

Bara en teori, men jag tror att Belgare kanske är väldigt dåliga på att hålla avstånd. Typ att de pratar med varandra en decimeter från varandra ansikte-mot-ansikte.

Att det går ner så snabbt har nog att göra med lockdowns. En snabb nedgång hänger även ihop med en snabb uppgång, matematiskt.
Citera
2020-11-23, 00:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är det verkligen bara 13-14 dagar från att man blir smittad till att man dör? De flesta får ju symptom 5 dagar efter smitta. Sker ett genomsnittligt dödsfall endast 8-9 dagar efter symptom?

Från det att du visar symtom, 10,6 dagar i snitt.
Citera
2020-11-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Från det att du visar symtom, 10,6 dagar i snitt.

Så pass, hade fått bilden att man hamnar på IVA efter någon vecka, och man inte överlever så ligger man på IVA så ligger man ändå ofta där någon vecka, ibland 2-3 veckor. Men riktigt gamla och skröpliga personer kanske dör bara några få dagar efter symptom.
Citera
2020-11-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man kan inte räkna ut R-talet baserat på inläggningar. Det är helt horribelt. Man korrigerar för de faktorer som kan tänkas påverka resultatet i en eller annan riktning. Att man saknar vetenskaplig kompetens på FHM är dessvärre rätt tydligt.
Utvecklingen av Inläggningar på sjukhus är det som bäst korrellerar med hur smittan utvecklar sig i stort.
Citera
2020-11-23, 00:41
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mässlingen skulle smitta hela jorden på några månader. Det är bara för att alla redan haft det (eller är vaccinerade) som det inte märks.

Bara en teori, men jag tror att Belgare kanske är väldigt dåliga på att hålla avstånd. Typ att de pratar med varandra en decimeter från varandra ansikte-mot-ansikte.

Att det går ner så snabbt har nog att göra med lockdowns. En snabb nedgång hänger även ihop med en snabb uppgång, matematiskt.

Om belgien ökade från 2k till 20k nya fall per dag på 3v. Vad är då r-värdet?
Citera
2020-11-23, 00:42
Medlem
Citat:
Visst, vi kan inte skylla på någon annan att statistiken inte är bra, men nu är det som det är.

Vi har ju statistik som är bra också. Den över antal döda. Dödsfall går inte obemärkt förbi.

Använder man kurvan över döda så får man ett bra och tydligt svar. Och då framgår det att Sverige var varken bra eller dåligt. Det var trettio dagar från första dödsfall till peak, precis som man kan förvänta sig.

Man använder R för att det är ett mått som är någorlunda jämförbart och adekvat för analysen. Finns en mängd studier och vetenskapliga rapporter som gör det. Så spara snyfthistorierna till nästa utvärdering för den kommer inte att vara nådig.
Citera
2020-11-23, 00:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag tänker inte ens diskutera det. Peaken innebär att du når en platå, där derivatan är noll.

Fundera på vad R-värdet är på en platå, dvs. när antalet smittade per dag är oförändrat från vecka till vecka.

Vid platå är Re-värdet just 1.
Citera
2020-11-23, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så pass, hade fått bilden att man hamnar på IVA efter någon vecka, och man inte överlever så ligger man på IVA så ligger man ändå ofta där någon vecka, ibland 2-3 veckor. Men riktigt gamla och skröpliga personer kanske dör bara några få dagar efter symptom.

Jag har fått uppfattningen att om du blir svårt sjuk och får allvarliga symtom så hamnar du på iva ganska omgående, inom 1-5 dagar. Sen går det upp och ner, har du klarat dig förbi dag 10 så är du safe, såvida du inte ligger i respirator förstås. Det är ett för jävla lömskt virus och jag rekommenderar alla att akta sig. Jag tror dessutom att inte speciellt många blivit smittade efter devisen 10% driver 80% av smittan, det betyder att vi har långt kvar. Vi som är "unga" kanske inte dör, men tanken på att ligga i en respirator i 14 dagar, med slangar i alla kroppsöppningar känns inte lockande. Nu har jag aldrig haft kateter, men det är något jag fasar för, föreställer mig smärtan efter att ha haft en slang i kuken i 14 dagar.
Citera
2020-11-23, 01:06
Medlem
Citat:
Exakt, och skälet varför inte Rt < 1 förrän efter 58 dagar för Sverige, är att vi (statistiskt) parerade nedgången i smitta med konstant ökande testning.

Mnja, kanske? Men Rt beräknas troligen med modeller, inte direkt från antalet tester eller antalet smittade, även om dessa tal givetvis används i modellerna.

Huruvida antalet tester ökar är förmodligen inte så viktigt.
Det kompenseras tillräckligt för det genom att titta på procentandelen som är positiva, etc.

Rt kommer troligen vara ungefär det samme oavsett ökad testning, förutom att när fler tester görs, blir beräkningen av Rt mer exakt, eftersom det finns ett större datagrunnlag.

Vi som noggrant följde pandemin i våras, kan antagligen också anekdotiskt bekräfta att det tog mycket längre tid före Sverige fick ner smittsprdiningen, än andra länder, just på grund av brist på åtgärder etc.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-11-23 kl. 01:09.
Citera
2020-11-23, 01:08
Medlem
raskenss avatar
28% av stockholmarna hade antikroppar förra veckan. Det har definitivt ökat dramatiskt på nån vecka. I våras gick det ju jättetrögt och landade på typ 6% när vågen var Över

Nånting har definitivt hänt och med den höga spridningen kommer det gå fort. Vi kommer inte ens hinna börja vaccinera innan det är över. Munskyddsfrågan är ett skämt och gör varken till eller från med den här spridningen.

https://www.svd.se/rekordandel-testade-har-antikroppar-i-stockholm
Senast redigerad av raskens 2020-11-23 kl. 01:11.
Citera
2020-11-23, 01:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Aftonbladet har en poll!

Hur väl följer du coronarekommendationerna?
Till punkt och pricka 59%
Sämre än i våras 11%
Måste tyvärr erkänna att jag slarvar 30%

Hela 161108 personer har svarat på frågan.

Det är nackdelen med när man bara har rekommendationer, man når bara lite mer än halva befolkningen.

Nä det fungerar inte. Jag känner folk i högt uppsatta positioner, de följer inte heller rekommendationerna. Iofs hade jag inte förväntat mig något annat, det behövs lagar och incitament, men det finns inte pga av att vi lever i en kakistokrati!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in