2020-11-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketer
Vänsterpartiets partiledare Dadgostar har gått ut med att dåvarande andra vice talman Björn Söder (SD) ska ha anmärkt på att hennes kjol var för kort efter en riksdagsdebatt 2014.

https://www.expressen.se/nyheter/dadgostar-bjorn-soder-sa-att-jag-hade-for-kort-kjol/

Frågor:
Var kjolen för kort enligt er?
Bör det vara en talmans roll att patrullera kvinnors klädsel på detta vis?
Bör riksdagen kännas som en medeltida marknad?

Ja, det är faktiskt talmannens roll att hålla koll på klädkoden i riksdagen. Vare sig män eller kvinnor klär sig fritt där. Kvinnor klär sig friare än män, har fler val att göra.

Riksdagen bör visa respekt för sitt ämbete och det uppdrag de har. Så RL bör klä sig formellt. De representerar inte sig själva, de representerar sina väljare.
Citera
2020-11-23, 09:57
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Man kunde ju önska att så var fallet, mne tittar man på mina kommentarer verkar iaf många här på Flashback ha en syn på kvinnors kläder som får mig att tänka på muslimer och religiösa fundamentalister. Jag trodde att vi hade kommit längre i Sverige, men tydligen iaf inte på Flashback.
Det där är en direkt barnslig tanke. Vad du bär för kläder är en form av kommunikation, rätt och slätt. Går du omkring klädd som en prostituerad i rollen som rikdsagsledamot eller annan officiell tjänst så visar du på djupt bristande respekt och bristande fokus. Varför ska du prlmpt visa halva brösten och rumpan? Vad har det med ditt arbete att göra? Varför måste din kropps sexuella tilldragningskraft närvara i ditt arbete som representant för en del av det svenska folket?

Det är bara ett barn som hävdar den enskilde kvinnans "rätt" att klä sig lite hur som helst i vilken tjänst som helst gentemot det svenska statsskicket som institution.
Citera
2020-11-23, 09:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det sjuka med Sverige är att här debatteras "ämnet" ens - i resten av världen skulle detta aldrig ens ske. Ni som är FÖR detta - nämn ett annat land där detta skulle kunna ske... Det finns inte på kartan (pun intended). I ex. Italien, Kroatien, Frankrike, Polen, Ukraina osv. där kvinnor fortfarande tillåts vara kvinnor och kvinnliga - inte ens där skulle någon komma på att komma till deras respektive politiska församling iklädd kort-kort som turkhoran! Det handlar om klass och det är ett ord och en företeelse som vänstern enkom vet sig använda korrekt i den politiska debatten kring socioekonomi...

Någon som förresten tror att hon klätt sig så i sitt forna hemlands, politiska högsäte?
Citera
2020-11-23, 10:00
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vad som är lämplig klädsel i Sveriges riksdag är inte en subjektiv fråga. Det finns en objektiv sanning. Ska försöka göra det enkelt för dig:

- En kjol som knappt passerar rumpan: olämpligt
- Kostymbyxor: lämpligt

Är vi verkligen så degenererade att vi inte förmår att hålla med om ens detta?
Du kan tycka precis vad fan du vill, det enda som gäller är ”vårdad” klädsel, men inte ens det lär gå att forcera då det inte existerar några som helst regler nedskrivna

Hur fan kan du försöka backa det du säger på något sätt alls? ”Jag tycker”?
Citera
2020-11-23, 10:02
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, det är faktiskt talmannens roll att hålla koll på klädkoden i riksdagen. Vare sig män eller kvinnor klär sig fritt där. Kvinnor klär sig friare än män, har fler val att göra.

Riksdagen bör visa respekt för sitt ämbete och det uppdrag de har. Så RL bör klä sig formellt. De representerar inte sig själva, de representerar sina väljare.
Vart fan får du det ifrån din ljugande jävel haha! Det finns inga regler för hur du får klä dig, om du tror det, länka de reglerna till mig?
Citera
2020-11-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Du kan tycka precis vad fan du vill, det enda som gäller är ”vårdad” klädsel, men inte ens det lär gå att forcera då det inte existerar några som helst regler nedskrivna

Hur fan kan du försöka backa det du säger på något sätt alls? ”Jag tycker”?

Du behöver alltså en regel för att förstå att man inte ska klä sig som ett luder i vår riksdag. På tiden då anständighet rådde i det här landet visste alla om vad som gällde utan några regler. Men du är väl ett barn som inte kan tänka själv.
Citera
2020-11-23, 10:05
Medlem
felciterat.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-11-23 kl. 10:08.
Citera
2020-11-23, 10:05
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du behöver alltså en regel för att förstå att man inte ska klä sig som ett luder i vår riksdag. På tiden då anständighet rådde i det här landet visste alla om vad som gällde utan några regler. Men du är väl ett barn som inte kan tänka själv.
Jag klär mig hur fan jag vill och din uppstickande näsa om vad som är lämpligt eller inte kan du köra upp i din nästas röv.
Moral och klädpoliser som låtsas ha någon imaginär rätt på sin sida, vidriga helveten.
Citera
2020-11-23, 10:08
Medlem
Citat:
Vart fan får du det ifrån din ljugande jävel haha! Det finns inga regler för hur du får klä dig, om du tror det, länka de reglerna till mig?

Talmannen leder riksdagens arbete. I den ledarrollen ingår uppförandet.

I riksdagen kan man inte uppföra sig som man vill och det gäller alla arbetsplatser.

Klädkod är inget konstigt på en professionell arbetsplats
Citera
2020-11-23, 10:09
Medlem
Citat:
Jag klär mig hur fan jag vill och din uppstickande näsa om vad som är lämpligt eller inte kan du köra upp i din nästas röv.
Moral och klädpoliser som låtsas ha någon imaginär rätt på sin sida, vidriga helveten.

I ditt privata liv får du absolut klä dig hur du vill. Är du dock ledamot i Sveriges riksdag eller anställd hos mig så finns det en klädkod, annars åker du ut med huvudet före. Som tur är finns ingen risk för att du ska vara anställd hos mig eller i Sveriges riksdag.
Citera
2020-11-23, 10:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

I så fall får du hålla dig borta från de sammanhang, där det finns en klädkod. Det är fruktansvärt respektlöst att inte följa klädkoden även i privata sammanhang anser jag (när värdparet skrivit en klädkod i inbjudningskortet). Man är inte tvungen att köpa/hyra en frack/aftonklänning, men i så fall har man valet att tacka nej till bröllopet (whatever) om man inte vill ta den utgiften. Och även på en allmän plats, som en strand eller en park, finns det en underförstådd gräns. Om du visar snoppen, blir du tagen av polisen för förargelseväckande beteende.
Citera
2020-11-23, 10:10
Medlem
Citat:

Det beror ju på vad du arbetar som.

Har du t ex kundkontakter, eller representerar din arbetsplats så kan du inte längre klä dig hursomhelst.

Du är väl inte 5 år längre utan vuxen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in