Citat:
Ursprungligen postat av
Gahan
Tyvärr kommer långt ifrån alla länder att klara att minimera smittan, även om det bevisligen är den bästa strategin och där kan jag hålla med dig om att då får man tillämpa damage control där kan exepel på detta kan bli länder som t ex Frankrike som har problem och antagligen även UK på sikt.
Vi kan ta ett annat exempel som Norige, Finland, Sverige och Danmark där våra grannländer lyckats bättre att tidigt begränsa smittan än Sverige och ser man över tid har de haft färre begränsningar för befolkningen än Sverige och samtidigt som Sverige har uppemot 10ggr fler döda per capita och orsakat onödig skada för invånarna och ekonomin än om man agerat mer kraftfullt i början. Ser man på Norige, Danmsrk och Finland så kan de t ex öppna upp skolor då de fortfarande har smittspridningen under kontroll.
Tyvärr är det senare enligt mig ett tydigt exempel på att Sverige valt fel strategi när man "inte tänkt längre än näsan räcker" och de som faktiskt förespråkar att vi ingör hårdare begränsningar under en kortate tid just har tänkt till betydligt mer än de som bara vill leva på dom vanligt utan hänsyn till vilka konsekvenser det får.
Att jämföra oss med Norge och Finland är inte rättvist enligt min åsikt.
Tack vare den politik som bedrivits i Sverige dom senaste decennierna så har vi betydligt mer gemensamt med Belgien, Frankrike, Storbritannien osv.
En stor del av dom som avled i våras kom i från våra förorter med sina problem så som extrem trångboddhet och att många inte ens kan språket och ta till sig råd och restriktioner.
Lägg sen till en fullständigt nedmonterad äldrevård med personal som i många fall heller inte kan språket och är helt outbildad.
I våra grannländer har vi inte i närheten av den segregation och parallella samhällen som vi har i Sverige, nästan 1 miljon människor har utländska medborgarskap här och så ser det inte ut i Norge och Finland.
Nu skyller han på invandrarna kanske någon tycker men nej jag skyller på våran politik.
Är det något jag håller med alla "livrädda" här inne så är det att vi är för dåliga på att hindra smittan att ta sig in på äldreboendena, viruset är trots allt näst intill ofarligt för folk under 60.
Men jag tro det är svårt så som det ser ut tyvärr.