2020-11-23, 06:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej! Kom igen nu! Det finns inget slumpmässigt urval här.

28% av Stockholmarna som testade sig förra veckan hade antikroppar. Inte 28% av Stockholmarna generellt. Jag hoppas du och alla förstår den stora skillnaden.
Precis.
De som går och testar sig har troligen varit sjuka med positivt test eller varit sjuka och tror att de haft covid, ex. från i våras då knappt ingen testades eller några som har anhöriga/vänner som varit sjuka och så några som bara hoppas de haft det utan symptom.

Absolut inte slumpmässigt och 28% kan likaväl var 5% över hela populationen.
Ett skämt att dra slutsatser av en sådan undersökning.
Citera
2020-11-23, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag har sett detta luftas flera gånger, både här och i media, som om vaccinkostnaden skulle bli otroligt hög och svårhanterad. Förstår dock inte resonemanget.

Visst, det är pengar som ska hostas upp. Men en enkel räkneövning ger följande: Modernas vaccin är det dyraste hittils på cirka 50 dollar per person, räkna det som 500 kr. Säg att man behöver vaccineras varje år och vi vaccinerar hela befolkningen. 500 kr gånger 10 miljoner = 5 miljarder per år. Sveriges statsbudget är på ca 1000 miljarder per år. Det är alltså 0,5 % av statens budget, och då belastar det inte kommunerna eller regionerna med en endaste krona. Om både staten, regionerna och kommunerna delar på kostnaden blir det än lägre andel i respektive budget.

I verkligheten kommer det komma fler och fler vaccin som pressar priserna, och förhoppningsvis behövs det inte vaccineras varje år, och då sjunker det som andel av statsbudgeten ännu mer.

Så visst är det en kostnad, men i det stora hela är det ändå försumbart om det gör att vi kan gå tillbaka till ett mer normalt läge.

Sedan tillkommer omkringkostnader för material, personal, lokaler osv. RNA-Vaccinerna kan troligen inte användas igen utan att ständigt förnya bäraren osv osv. Det kostar nog en hel del.
Citera
2020-11-23, 06:37
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är det verkligen bara 13-14 dagar från att man blir smittad till att man dör? De flesta får ju symptom 5 dagar efter smitta. Sker ett genomsnittligt dödsfall endast 8-9 dagar efter symptom?

Nu vet jag inte vad genomsnittet är, skulle tro att spridningen är ganska stor. Det snabbaste kan kanske vara bara inom vecka efter symptomdebut - i våras talades det ju en del om Covid-19 -kopplade strokes och hjärtattacker (dvs koagulationsproblem). Detta är något som inte egentligen borde ske mera, förutsatt att folk får vård/uppföljning direkt efter konstaterad smitta.

Men 14 dagar efter smitta låter också i mina ögon extremt snabbt. I alla fall för folk som får vård.
Följer med ett halvt öga TWIVs "kliniska updates", och bara det faktum att det rekommenderade fönstret för anti-virala läkemedel (i dagens läge Remdesivir och monoklona antikroppar) är 10 dagar efter symptomdebut pekar ju på ett betydligt mer utdraget förlopp, isynnerhet som dylika läkemedel anses direkt kontraindikerade när det väl gått till lunginflammation, eller ännu längre till multi-organ svikt.

Jag skulle tro att dessa 14 dagar efter smitta är det allra tidigaste man kanske kan börja se en stigning i inläggningar eller dödstal. Så det kan vara en enkel tumregel när man tittar på dödstal i real tid (vilket man ju inte kan göra, eftersom informationen släpar såpass mycket).

Men isynnerhet vad gäller tid från symptomdebut till död så är det antagligen för tidigt att säga vad ett genomsnitt skulle vara för närvarande - behandlingen har förändrats såpass mycket sedan våren. Dessutom kan man fråga sig om medeltal är meningsfulla, när vi antagligen också nu har en väldigt stor spridning, med enstaka fall som avlider efter kanske 6-8 veckor.
Citera
2020-11-23, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nu vet jag inte vad genomsnittet är, skulle tro att spridningen är ganska stor. Det snabbaste kan kanske vara bara inom vecka efter symptomdebut - i våras talades det ju en del om Covid-19 -kopplade strokes och hjärtattacker (dvs koagulationsproblem). Detta är något som inte egentligen borde ske mera, förutsatt att folk får vård/uppföljning direkt efter konstaterad smitta.

Men 14 dagar efter smitta låter också i mina ögon extremt snabbt. I alla fall för folk som får vård.
Följer med ett halvt öga TWIVs "kliniska updates", och bara det faktum att det rekommenderade fönstret för anti-virala läkemedel (i dagens läge Remdesivir och monoklona antikroppar) är 10 dagar efter symptomdebut pekar ju på ett betydligt mer utdraget förlopp, isynnerhet som dylika läkemedel anses direkt kontraindikerade när det väl gått till lunginflammation, eller ännu längre till multi-organ svikt.

Jag skulle tro att dessa 14 dagar efter smitta är det allra tidigaste man kanske kan börja se en stigning i inläggningar eller dödstal. Så det kan vara en enkel tumregel när man tittar p å dödstal i real tid (vilket man ju inte kan göra, eftersom informationen släpar såpass mycket).

Men isynnerhet vad gäller tid från symptomdebut till död så är det antagligen för tidigt att säga vad ett genomsnitt skulle vara för närvarande - behandlingen har förändrats såpass mycket sedan våren. Dessutom kan man fråga sig om medeltal är meningsfulla, när vi antagligen också nu har en väldigt stor spridning, med enstaka fall som avlider efter kanske 6-8 veckor.
De allra flesta, kanske alla svåra symtom av covid-19 relaterar till att virus går systemiskt med cirkulatoriska problem som följd.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-11-23 kl. 06:46.
Citera
2020-11-23, 06:49
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nästan alla länder försöker nu att ha så mycket som möjligt öppet till skillnad från i våras. Varför då? Frankrike t.ex har fortfarande skolan öppen och dom får träna en timme. Varför väljet dom att göra så när det troligtvis ökar smittspridningen? Dom försöker kanske tänka lite längre än näsan räcker. Vi får vänta och se om det vi har gjort räcker för att bromsa smittan. Vi är trots allt inte i närheten av i våras.
I våras skrek dom livrädda här inne att vi ligger på femte plats gällande antal döda per miljon invånare och var kallblodiga mördare.
Nu ligger vi på plats 23 tror jag och länder med över en miljard mäniskor ligger över oss fast vi inte kört med lockdowns och skolstängning.
Tyvärr kommer långt ifrån alla länder att klara att minimera smittan, även om det bevisligen är den bästa strategin och där kan jag hålla med dig om att då får man tillämpa damage control där kan exepel på detta kan bli länder som t ex Frankrike som har problem och antagligen även UK på sikt.

Vi kan ta ett annat exempel som Norige, Finland, Sverige och Danmark där våra grannländer lyckats bättre att tidigt begränsa smittan än Sverige och ser man över tid har de haft färre begränsningar för befolkningen än Sverige och samtidigt som Sverige har uppemot 10ggr fler döda per capita och orsakat onödig skada för invånarna och ekonomin än om man agerat mer kraftfullt i början. Ser man på Norige, Danmsrk och Finland så kan de t ex öppna upp skolor då de fortfarande har smittspridningen under kontroll.

Tyvärr är det senare enligt mig ett tydigt exempel på att Sverige valt fel strategi när man "inte tänkt längre än näsan räcker" och de som faktiskt förespråkar att vi ingör hårdare begränsningar under en kortate tid just har tänkt till betydligt mer än de som bara vill leva på dom vanligt utan hänsyn till vilka konsekvenser det får.
Citera
2020-11-23, 06:50
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
munskydd är så billigt när man köper mycket. klart löjligt att ett rikt land ska skylla på att man inte har råd.
När coronan slog till mot ekonomin i våras - så hade man hur mycket pengar som helst. en dag slängde man upp 15 miljarder i stöd.. (femton tusen miljoner)..
Munskydd är i nuläget t.o.m. billiga för konsumenter, iaf i Finland. Billigaste jag sett var ca 10 euro för en 50 pack. Min lilla närbutik (S-kedjan) har t.o.m. enkla ffp2 för 8,50 för 10 stycken.

Så det är helt absurdt när man läser om olika vård-liknande verksamheter i Sverige som ransonerar munskydden.

Här i öster så är det snarare så att olika verksamheter (bibliotek, universitet, ministerier, städer etc) och företag nu skaffat tygmunskydd med egen logo till sina anställda. Tegnells motsvarighet Salminen, och hans chef Puumalainen, har nu flera gånger uppträtt på PKn iförda munskydd med myndighetens logo!
Citera
2020-11-23, 06:56
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Sedan tillkommer omkringkostnader för material, personal, lokaler osv. RNA-Vaccinerna kan troligen inte användas igen utan att ständigt förnya bäraren osv osv. Det kostar nog en hel del.

Eh? Blandar du inte nu med adeno-virus vektrade vaccin? RNA-vaccinen är ju just de som utan problem kan ges som exakt samma booster. Det är de virusvektrade vaccinen fär man litet oroar sig för att följande doser blir lika med noll om folk utvecklar immunitet mot vektorn.
Citera
2020-11-23, 07:01
Medlem
Citat:
Eh? Blandar du inte nu med adeno-virus vektrade vaccin? RNA-vaccinen är ju just de som utan problem kan ges som exakt samma booster. Det är de virusvektrade vaccinen fär man litet oroar sig för att följande doser blir lika med noll om folk utvecklar immunitet mot vektorn.

De enda RNA-vaccin som har gått ut med vad de har för bärare är två Adeno-baserade (det ryska och Oxfordvaccinet). Vad de andra har finner jag ingen information om. Har du den informationen?
Citera
2020-11-23, 07:05
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
De enda RNA-vaccin som har gått ut med vad de har för bärare är två Adeno-baserade (det ryska och Oxfordvaccinet). Vad de andra har finner jag ingen information om. Har du den informationen?

RNA-vaccin har inga bärare. Det är traditionella vaccin som har bärare. Om jag minns rätt så har Oxford-AstraZeneca ett chimpans-virus, medan det ryska och det kinesiska har human-adenovirus.

Biontech/Pfizer och ModeRNA är RNA-vaccin, och behöver alltså ingen vektor.
Citera
2020-11-23, 07:06
Medlem
Citat:

Nu sker ju inte denna uppföljningen. Jag har en arbetskollega som fick blodpropp i lungan två veckor efter att han tillfrisknat efter COVID-19. Enligt vården med största sannolikhet pga COVID-19. Den enda kontakten han hade med vården innan proppen var att de tog ett PCR-test och konstaterade att han var smittad. Det var ren tur att proppen inte hamnade i hjärnan eller i hjärtat...
Citera
2020-11-23, 07:06
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Nu sker ju inte denna uppföljningen. Jag har en arbetskollega som fick blodpropp i lungan två veckor efter att han tillfrisknat efter COVID-19. Enligt vården med största sannolikhet pga COVID-19. Den enda kontakten han hade med vården innan proppen var att de tog ett PCR-test och konstaterade att han var smittad. Det var ren tur att proppen inte hamnade i hjärnan eller i hjärtat...

Ingen anti-koagulation för folk med symptom? Nu blir jag litet rädd.
Citera
2020-11-23, 07:12
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
59% av smittspridningen sker alltså asymptomatisk enligt CDC!!! Nu måste FHM ta sig samman och rekommendera att allmänheten bär munskydd.

Vad är FHMs motargument den här gången? De kanske tycker att CDC är amatörer som killgissar!? Eller FHM tycker att man ska ändå stanna hemma när man är asymptomatisk så munskydd blir i alla fall verkningslöst!? Eller FHM tycker att det blir ojämlikt, bara rika har råd att köpa munnskydd och skydda sina medmänniskor!?

Man måste ju åtminstone börja misstänka att Tegnell på riktigt vill att så många som möjligt ska bli utsatta för smitta vid det här laget. Jag tror inte att man kan vara så korkad att man inte fattade möjligheterna att han hade fel om man faktiskt fullgjort den gedigna utbildning som han faktiskt har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in