Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Är det verkligen bara 13-14 dagar från att man blir smittad till att man dör? De flesta får ju symptom 5 dagar efter smitta. Sker ett genomsnittligt dödsfall endast 8-9 dagar efter symptom?
Nu vet jag inte vad genomsnittet är, skulle tro att spridningen är ganska stor. Det snabbaste kan kanske vara bara inom vecka efter symptomdebut - i våras talades det ju en del om Covid-19 -kopplade strokes och hjärtattacker (dvs koagulationsproblem). Detta är något som inte egentligen borde ske mera, förutsatt att folk får vård/uppföljning direkt efter konstaterad smitta.
Men 14 dagar efter smitta låter också i mina ögon extremt snabbt. I alla fall för folk som får vård.
Följer med ett halvt öga TWIVs "kliniska updates", och bara det faktum att det rekommenderade fönstret för anti-virala läkemedel (i dagens läge Remdesivir och monoklona antikroppar) är 10 dagar efter symptomdebut pekar ju på ett betydligt mer utdraget förlopp, isynnerhet som dylika läkemedel anses direkt kontraindikerade när det väl gått till lunginflammation, eller ännu längre till multi-organ svikt.
Jag skulle
tro att dessa 14 dagar efter smitta är det allra
tidigaste man kanske kan börja se en stigning i inläggningar eller dödstal. Så det kan vara en enkel tumregel när man tittar på dödstal i real tid (vilket man ju inte kan göra, eftersom informationen släpar såpass mycket).
Men isynnerhet vad gäller tid från symptomdebut till död så är det antagligen för tidigt att säga vad ett genomsnitt skulle vara för närvarande - behandlingen har förändrats såpass mycket sedan våren. Dessutom kan man fråga sig om medeltal är meningsfulla, när vi antagligen också nu har en väldigt stor spridning, med enstaka fall som avlider efter kanske 6-8 veckor.