2020-11-23, 07:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så om en sjuk person går in i ett rum med 100 personer så smittar denne person en annan därinne.
Denna nysmittade för smittan vidare till en ny person...osv..osv.
Med den matematiken så blir ju alla i rummet smittade vid R1.
R talet är bara teoretiskt dravel..alla blir smittade..det är bara en fråga om hur fort det går.
Det är omöjligt att sätta upp en matematisk formel på detta.

R = 1 innebär att varje smittad person smittar 1 under hela viruscykeln. Det innebär att ett R-värde under 1 smittar varje person mindre än 1 person. Ett typiskt R värde i nominella sammanhang för SARS-CoV-2 är mellan 3 och 6. Vi har minskat på det via social distansering och ökade kontroller.
Citera
2020-11-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
RNA-vaccin har inga bärare. Det är traditionella vaccin som har bärare. Om jag minns rätt så har Oxford-AstraZeneca ett chimpans-virus, medan det ryska och det kinesiska har human-adenovirus.

Biontech/Pfizer och ModeRNA är RNA-vaccin, och behöver alltså ingen vektor.
Ok, artikeln om RNA-vaccin på Wikipedia verkar vara uppdaterad (helt omskriven faktiskt), tidigare beskrev den även vaccinerna där man klippt in RNA-sekvenser i andra virus som RNA-vaccin. Men den innehåller fortfarande information om bärare av sekvensen, i detta fallet beskrivet som lipid nanoparticles. I en tidigare version av artikeln så angavs alltså även RNA-virus som möjliga bärare av detta.

Jag anser att det är mer logiskt att separera användning av gensax in i andra virus från denna teknik, så det är mer rimligt att detta är korrekt.
Citera
2020-11-23, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Ingen anti-koagulation för folk med symptom? Nu blir jag litet rädd.

När jag hade COVID-19 i våras så kollade man bara syresättningen (eftersom jag hade stora andningsproblem), man tog inte ens PCR-test.

Edit: min arbetskollega var sjuk i augusti. Jag vet ju inte hur de gör nu.
Då jag dessutom har för hög produktion av blodplättar så inser jag nu att de borde ha följt upp mig bättre...
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-23 kl. 07:26.
Citera
2020-11-23, 07:24
Medlem
arbetets avatar
Smitta på äldreboenden i 93 kommuner:

Bekräftad eller misstänkt corona på äldreboenden i 93 kommuner
Ekots enkät skickades ut till Sveriges samtliga 290 kommuner i början av förra veckan. Vid veckans slut hade 220 kommuner besvarat enkäten och av dem hade alltså 93 bekräftad eller misstänkt covid-19 på något eller flera av sina äldreboenden.

Många kommuner uppger för Ekot att de tror att smittan kommit in på grund av personal eller besökare som inte haft symtom, flera tror också att boende som rört sig ute i samhället eller varit på sjukhus kan ha fört med sig smittan.

Borås tillhör en av kommunerna som i förra veckan hade covid-19 på flera av sina äldreboenden. I början av veckan rörde det sig om 4 av totalt 19 boenden, i fredags om 7.

– Vi har på något sätt fått acceptera att smittan kommer in. Det hade varit önskvärt att tänka att alla våra rutiner sitter så perfekt att det inte gör det, men det här viruset är för lömskt för det. Så nej, vårat fokus ligger på att begränsa smittspridningen när vi får in den, säger Anna-Clara Ringnes, verksamhetschef för vård- och omsorgsboende i Borås Stad.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7605005

Kollar man kartan så ser man att det nu är ganska spritt över landet från norr till söder.
Citera
2020-11-23, 07:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man måste ju åtminstone börja misstänka att Tegnell på riktigt vill att så många som möjligt ska bli utsatta för smitta vid det här laget. Jag tror inte att man kan vara så korkad att man inte fattade möjligheterna att han hade fel om man faktiskt fullgjort den gedigna utbildning som han faktiskt har.

Har vi ju misstänkt ända sen i våras när Tegnell inväntade stor allmän spridning innan han ville agera.. Finns ingen annan logisk förklaring till det beteendet.. Dessutom har vi ju Peet Tull som också förstod detta efter mailväxlingen med Tegnell. Alternativ 3 som nu är allmänt känt.

Även "platta till kurvan" som Tegnell pratat om hela tiden innebär ju att inget görs för att minimera smittspridning. Åtgärdernas syfte är ju enbart för att vården inte ska överbelastas o sträcka ut smittspridningen över tiden.
Citera
2020-11-23, 07:31
Medlem
Soterns avatar
Såg just på TV att många länder i Europa ska påbörja vaccinering nu i december, men Sverige först i januari. Varför ligger vi en månad senare än andra? Vaccinet finns massproducerat, då är det väl bara att köra igång så fort som möjligt.
En månads fördröjning innebär ju minst ett par hundra döda fler, plus ännu mer påfrestning på ekonomin.

Är det bara att vår byråkrati är trögare än andras?
Citera
2020-11-23, 07:33
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Smitta på äldreboenden i 93 kommuner:

Bekräftad eller misstänkt corona på äldreboenden i 93 kommuner
Ekots enkät skickades ut till Sveriges samtliga 290 kommuner i början av förra veckan. Vid veckans slut hade 220 kommuner besvarat enkäten och av dem hade alltså 93 bekräftad eller misstänkt covid-19 på något eller flera av sina äldreboenden.

Många kommuner uppger för Ekot att de tror att smittan kommit in på grund av personal eller besökare som inte haft symtom, flera tror också att boende som rört sig ute i samhället eller varit på sjukhus kan ha fört med sig smittan.

Borås tillhör en av kommunerna som i förra veckan hade covid-19 på flera av sina äldreboenden. I början av veckan rörde det sig om 4 av totalt 19 boenden, i fredags om 7.

– Vi har på något sätt fått acceptera att smittan kommer in. Det hade varit önskvärt att tänka att alla våra rutiner sitter så perfekt att det inte gör det, men det här viruset är för lömskt för det. Så nej, vårat fokus ligger på att begränsa smittspridningen när vi får in den, säger Anna-Clara Ringnes, verksamhetschef för vård- och omsorgsboende i Borås Stad.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7605005

Kollar man kartan så ser man att det nu är ganska spritt över landet från norr till söder.

Sprida smittan bland befolkningen var en huvudlös strategi i våras och den är lika huvudlös nu. Det säger sig självt att hög samhällssmitta leder till att äldre och sköra dör.
Citera
2020-11-23, 07:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
För att den där undersökningen ska ha något värde måste den göras slumpvis. Ingen som inte tror sig haft Corona går väl och testar sig för antikroppar. Jag känner fyra personer som testat sig för antikroppar, alla var säkra på att de haft Corona och deras var positiva.

Ingen annan har testat sig eftersom det vore meningslöst
Jag tror dessutom att det bara är i Stockholm som man fortfarande kan testa sig gratis för antikroppar. I resten av landet verkar man debitera 200 kr. Rätta mig gärna om jag har fel. Bara det utgör en begränsning.

Så nej, man kan nog inte dra några slutsatser om seroprevalensen från de allmänna antikroppstesterna. Tyvärr kan vi nog inte riktigt dra några slutsatser från PCR-testerna heller. Man har infört begränsningar på flera håll. Åldersgränser har införts på en del håll vilket är olyckligt då man just nu ser en ökad smittspridning bland tonåringar. I Östergötland verkar det helt havererat.

Så glöm r-talen tills vidare.
Citera
2020-11-23, 07:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Fullt frisk ung snubbe som dog i soffan. Kommer förmodligen inte räknas med i statistiken, dog hundratals äldre i sina hem i våras som aldrig kom med i statistiken.

Dennis, 28, dog i covid: ”Ofattbart”
Citat:
Dennis Johansson, 28, blev sjuk i covid-19 – efter en vecka hittades han död av sin mamma, skriver Borås Tidning.
Han låg livlös hemma i sin soffa.
– Det var helt ofattbart. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till, säger mamman till BT.

källa expressen
Citera
2020-11-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
R = 1 innebär att varje smittad person smittar 1 under hela viruscykeln. Det innebär att ett R-värde under 1 smittar varje person mindre än 1 person. Ett typiskt R värde i nominella sammanhang för SARS-CoV-2 är mellan 3 och 6. Vi har minskat på det via social distansering och ökade kontroller.
Nej. Om R = 1 kommer antalet smittade att vara konstant över tid. Är R > 1 kommer antalet smittade att öka. Är R < 1 kommer antalet smittade att minska.
Citera
2020-11-23, 07:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Om R = 1 kommer antalet smittade att vara konstant över tid. Är R > 1 kommer antalet smittade att öka. Är R < 1 kommer antalet smittade att minska.

Det var ju det jag skrev.
Citera
2020-11-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om belgien ökade från 2k till 20k nya fall per dag på 3v. Vad är då r-värdet?
Det blir R=2,15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in