2020-11-22, 19:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är det någon som vet vad som klassifieras som IVA? Behöver du vara inkopplad i respirator och livsuppehållande eller kan du klassas som IVA om du får syrgas och annan basbehandling? Har kriterierna möjligtvis ändrats under pandemin?
Ja, men du är då i sämre skick än de som får basbehandling på avdelningarna. Du får mer syrgas, kanske får stöd för att hålla blodtrycket uppe etc.
Citera
2020-11-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Framförallt är det allmänna hälsoläget mellan länderna nästan identiskt. Där finns det såklart ingen påverkan alls vad gäller antal dödsfall. Det är munskydden som är skillnaden.

Sen så har ju båda länderna haft val nyligen med stora folksamlingar och demonstrationer.
Citera
2020-11-22, 19:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Givetvis är man benägen att acceptera större risker, om man får skyddsutrustning som minskar den risken.

Ponera att du sätter dig i en bil. Dina barn är i baksätet. Du upptäcker att bilen saknar säkerhetsbälten. Hur snabbt kör du?

Fast den liknelsen håller inte riktigt. I dag är min känsla snarare att munskydden får motsatt effekt, nämligen att man håller extra avstånd till den som bär munskydd, och eftersom bärarna är så få så hör de snarare till de mest medvetna och ansvarstagande och är knappast villiga att "acceptera större risker" genom att inte själva hålla avstånd.

Möjligen skulle acceptansen bli större och avstånden minska om alla eller de flesta bar munskydd, men där är vi inte i dag. Det torde vara fullt möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt och både använda munskydd och hålla avstånd till andra. Vad jag vet är det heller ingen av dem som förespråkar munskydd som hävdar att man därmed inte behöver bry sig om avståndet längre.

Sedan har vi så klart alla dessa situationer där det inte går att hålla avstånd, som inom kollektivtrafiken. Där faller ju definitivt argumentet att munskydd skulle göra folk oförsiktiga och att de därför bör undvikas.
Citera
2020-11-22, 19:45
Medlem
Citat:
Anders Tegnell har rätt, OECD har räknat fel.

OECD har helt enkelt gjort en dunderblunder, och beräknat att Sveriges pandemi peakade i slutet av april.

Sveriges antal fall (på riktigt) peakade i början av mars, dödsfallen i mitten av april. Det tog trettio dagar från första dödsfallet till peak, dvs. under EU-snittet.

OECD har gjort samma fel med UK. UK femdubblade antalet testade under april, och det har OECD fått till att de också peakade i slutet av april.

Jag diskuterar inte ens rapporten. Jag säger bara att AT inte förstått hur man räknar ut R-talet om han tror att det beror på hur många man testar. Det framgår även här:

"– Jag tycker det är jättebra att man har tagit fram underlaget och sedan behövs en fortsatt diskussion om vad det egentligen betyder. Att man snabbt kommer ner till under R1, till exempel. Den som testar mindre får ju snabbare resultat än den som testar mycket, säger Tegnell till Karlsten."
Citera
2020-11-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Fast den liknelsen håller inte riktigt. I dag är min känsla snarare att munskydden får motsatt effekt, nämligen att man håller extra avstånd till den som bär munskydd, och eftersom bärarna är så få så hör de snarare till de mest medvetna och ansvarstagande och är knappast villiga att "acceptera större risker" genom att inte själva hålla avstånd.

Möjligen skulle acceptansen bli större och avstånden minska om alla eller de flesta bar munskydd, men där är vi inte i dag. Det torde vara fullt möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt och både använda munskydd och hålla avstånd till andra. Vad jag vet är det heller ingen av dem som förespråkar munskydd som hävdar att man därmed inte behöver bry sig om avståndet längre.

Sedan har vi så klart alla dessa situationer där det inte går att hålla avstånd, som inom kollektivtrafiken. Där faller ju definitivt argumentet att munskydd skulle göra folk oförsiktiga och att de därför bör undvikas.
Om 10% bär munskydd så håller man extra avstånd till dessa. Om 100% bär munskydd så håller man extra avstånd till ingen.

EDIT: Jag pratar inte framför allt om vad man håller för avstånd, utan vad man gör för val. Till exempel så tycker man kanske det är okej att gå till en klädaffär om alla bär munskydd, men inte annars.
Senast redigerad av aw 2020-11-22 kl. 19:51.
Citera
2020-11-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag diskuterar inte ens rapporten. Jag säger bara att AT inte förstått hur man räknar ut R-talet om han tror att det beror på hur många man testar. Det framgår även här:

"– Jag tycker det är jättebra att man har tagit fram underlaget och sedan behövs en fortsatt diskussion om vad det egentligen betyder. Att man snabbt kommer ner till under R1, till exempel. Den som testar mindre får ju snabbare resultat än den som testar mycket, säger Tegnell till Karlsten."
R-värdet beror visst på förändringar i hur många du testar. Förutsatt att du beräknar R-värdet på det absoluta antalet positiva diagnoser, som OECD har gjort.

Om du halverar antalet test, från en vecka till en annan, så halveras R-värdet.
Citera
2020-11-22, 19:50
Medlem
Citat:

Det är ju så OECD har räknat. Antal bekräftat smittade vilket självklart har ett samband med vilka som får testa sig hur många test som görs. Tegnell har rätt.
Citera
2020-11-22, 19:51
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den här tråden kan egentligen låsas. Man behöver bara titta på Kinas "statistik" jämfört med västvärldens. Det är orimligt att anta att Kina lyckats stoppa smittan, det är alltså tekniskt sett helt omöjligt, speciellt i ett så stort land med så många hubbar med extremt hög densitet. Även om det är en diktatur så kan man inte hindra den här typen av smitta på det sättet efter att den fick den spridning som den fick i landet. Omöjligt! Även trådens värsta alarmister måste väl ändå ana ugglor i mossen när ni tittar på detta: Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people, SWE-CHINA

Eller detta:
https://www.statista.com/statistics/1092918/china-wuhan-coronavirus-2019ncov-confirmed-and-deceased-number/

Givetvis inte sant. Så vi kan alltså anta att covid har spridit sig i Kina på samma sätt som i västvärlden och gjort sin runda genom populationen, som man kan förvänta sig, enligt all epidemiologisk erfarenhet! Och dom är nu tillbaka till det normala och har varit så ett tag.

Det finns två alternativ:

1) Kina har skitit i att rapportera riktig data och undanhåller siffror för dödsfall och smittade

2) Allt är bara en upphajpad plandemi, statistik har förvrängts och viruset är inte speciellt farligt.

Båda kan vara sanna på samma gång!
Som vissa i tråden påpekat: den här pandemin är ett IQ test!
Varför skulle vi anta att viruset har spridit sig på samma sätt som i västvärlden? Inte direkt som att Kina är det enda asiastiska landet som klarat sig väl.

Kina har säkert fler fall än vad som redovisas men det finns inte mycket som tyder på att viruset har gjort sin "runda genom populationen".
Citera
2020-11-22, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Sen så har ju båda länderna haft val nyligen med stora folksamlingar och demonstrationer.

Så är det naturligtvis. Det blir tydligare och tydligare att munskydd är enda skillnaden länderna emellan.
Citera
2020-11-22, 19:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Om 10% bär munskydd så håller man extra avstånd till dessa. Om 100% bär munskydd så håller man extra avstånd till ingen.

Det senare är dock en ren spekulation. Inte ens i länder med munskyddskrav finns det nåt som talar för att det stämmer. Rimligtvis gör man dock antagandet i dessa länder att en eventuellt mindre vaksamhet (inte liktydigt med total brist på sådan) mer än väl kompenseras av det skydd som munskydden erbjuder såväl sändare som mottagare.
Citera
2020-11-22, 19:53
Medlem
Citat:

Just för att förhindra detta så räknade ju FHM ut R-värdet baserat på inläggningar under våren, inte baserat på testning.

Detta ändrades senare (kommer ihåg detta då TAD2 påtalade för mig att man ändrat mätmetod).
Citera
2020-11-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det senare är dock en ren spekulation. Inte ens i länder med munskyddskrav finns det nåt som talar för att det stämmer. Rimligtvis gör man dock antagandet i dessa länder att en eventuellt mindre vaksamhet (inte liktydigt med total brist på sådan) mer än väl kompenseras av det skydd som munskydden erbjuder såväl sändare som mottagare.
Jag editerade mitt inlägg (efter att du klickade citera) och förtydligade att det inte egentligen handlar om avstånd till folk. Eller det var inte det jag menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in