Du vet vad man säger: Om två personer tycker samma behövs bara en av dem...
I saken:
Det gör jag inte heller. Mitt problem här är att det som beskrivs som "glasklara bevis på valfusk från Demokraterna" är av dålig kvalitet, rent bevismässigt.
Utgångspunkten är naturligtvis att
a) inga valsystem är immuna mot misstag (typ "ärliga misstag")
b) valet och rösträkningen genomförs med näst intill ideella krafter
c) regelverket (dessutom olika i olika stater) är konstruerat med detta som grund
d) genomförandet är under tidspress
sedan kan man observera att:
1. Covidsituationen har medfört att fler poströstar
2. Demokraterna propagerade för poströster, Republikanerna för att rösta i vallokal
3. Trump är en kontroversiell president, "Världens Bästa Amerikanska President" å ena sidan, "Århundrats Pajas" å andra sidan. Karln väcker känslor, men alla är inte positiva.
4. Valdeltagandet var ovanligt högt, på båda sidor (se p3)
Sedan visar det sig att Trump vinner i många stater, Trump förlorar i många stater. Republikaner en nivå under Trump
(down-ballot, som termen lyder) gör ett utmärkt val och återtar platser i Representanthuset. Biden får dock fler röster än Trump i själva presidentvalet.
Man kan dra flera slutsatser av detta, men att "Bidens vinst måste bero på valfusk" är inte den enda eller ens den troligaste. Att Trump över tid uppfattats annorlunda av en del Republikaner än förra gången är en mycket enklare förklaring. Ockham hälsar.
Att "Biden vann" är ett bevis eftersom "Trump borde vunnit för han fick fler röster än förra gången" är till exempel helt huvudlöst att använda som bevis, precis som cirkelbevis av typen "Eftersom amerikanska advokater arbetar åt Trump måste det finnas bra bevis eftersom bra amerikanska advokater bara för sin talan med fullständig bevisning".
Uppgifter om edliga intyg (affidavits) som beskriver "misstänkt valfusk för det kom en lastbil med massor av säckar med Bidenröster, det såg jag" kräver mer tilläggsbevisning för att ens vara underlag för misstanke etc etc.
Att de stämningar som gått till olika domstolar slängs ut beror ju med allra största sannolikhet att de är skräp, yrkandemässigt och bevismässigt. Jag tillhör (genom genuint intresse) de som har ett visst hopp om att den lagstiftande och dömande makten kan hålla urspårningar i den exekutiva makten i Herrans tukt och förmaning, och hittills ser det så ut.
Men att man i USA inte strukturerar och stagar upp sitt valsystem kan man verkligen tycka är märkligt.