2020-11-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Vad jag tycker är väl rätt irrelevant, jag undrar vad som faktiskt gäller.

Det är ju precis att ”injicera” falska sedlar man anklagar Biden för. Ett garanterat sätt att sedan få rätt är ju om man egentligen har gjort det själv - då kan man sedan bevisa fusket och få motståndarens röster ogiltigförklarade, på fusk som man själv begått. Jag tror inte att det är så det gått till, men det skulle ju vara en orimlig konsekvens om det fungerade så.

Saken är att en domstol kan ogiltigförklara ett helt val i t.ex. ett county eller en hel stat om det finns tillräckliga bevis för att valet genomförts på ett felaktigt sätt. Det behöver inte vara bevisat fusk utan det räcker att visa på att valprocessen inte uppfyllt de krav som finns. Anledningen till att de lägre domstolarna drar sig för att göra detta är för att det har så långtgående konsekvenser.
2020-11-22, 10:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Så bra, för det kommer att bevisas.

Dom som påstår sig ha bevis är alla betrodda jurister med mångårig erfarenhet av rättsväsendet. Du kan vara så säker på att dom har bevis, men vägen till ett definitivt avgörande i domstol är lite krångligare än du förstår.
Men de flesta som har insyn i valprocessen tillbakavisar bestämt anklagelserna. Ansvariga myndigheter, granskande myndigheter.
Krebs fick sparken av Trump för att han sa att valet var säkert.
Lindsey Graham försökte få Georgia att kasta bort giltiga röster. GOP är alltså beredda till valfusk!
2020-11-22, 10:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bergakungen, även om vi ofta befinner oss på olika sidor i många frågor så borde du kanske tänka igenom vilken sida du tar i den här frågan. Frågan är inte pro-Trump eller pro-Biden utan om man ska ha ärliga och transparenta val och om man ska acceptera korruption. Team Trump säger att både demokrater och republikaner är korrumperade.

Någon som vunnit genom att fuska har ingen legitimitet. Det borde du inte heller vare sig tycka eller försvara.

Du vet vad man säger: Om två personer tycker samma behövs bara en av dem...

I saken:
Det gör jag inte heller. Mitt problem här är att det som beskrivs som "glasklara bevis på valfusk från Demokraterna" är av dålig kvalitet, rent bevismässigt.

Utgångspunkten är naturligtvis att
a) inga valsystem är immuna mot misstag (typ "ärliga misstag")
b) valet och rösträkningen genomförs med näst intill ideella krafter
c) regelverket (dessutom olika i olika stater) är konstruerat med detta som grund
d) genomförandet är under tidspress

sedan kan man observera att:

1. Covidsituationen har medfört att fler poströstar
2. Demokraterna propagerade för poströster, Republikanerna för att rösta i vallokal
3. Trump är en kontroversiell president, "Världens Bästa Amerikanska President" å ena sidan, "Århundrats Pajas" å andra sidan. Karln väcker känslor, men alla är inte positiva.
4. Valdeltagandet var ovanligt högt, på båda sidor (se p3)

Sedan visar det sig att Trump vinner i många stater, Trump förlorar i många stater. Republikaner en nivå under Trump (down-ballot, som termen lyder) gör ett utmärkt val och återtar platser i Representanthuset. Biden får dock fler röster än Trump i själva presidentvalet.

Man kan dra flera slutsatser av detta, men att "Bidens vinst måste bero på valfusk" är inte den enda eller ens den troligaste. Att Trump över tid uppfattats annorlunda av en del Republikaner än förra gången är en mycket enklare förklaring. Ockham hälsar.

Att "Biden vann" är ett bevis eftersom "Trump borde vunnit för han fick fler röster än förra gången" är till exempel helt huvudlöst att använda som bevis, precis som cirkelbevis av typen "Eftersom amerikanska advokater arbetar åt Trump måste det finnas bra bevis eftersom bra amerikanska advokater bara för sin talan med fullständig bevisning".

Uppgifter om edliga intyg (affidavits) som beskriver "misstänkt valfusk för det kom en lastbil med massor av säckar med Bidenröster, det såg jag" kräver mer tilläggsbevisning för att ens vara underlag för misstanke etc etc.

Att de stämningar som gått till olika domstolar slängs ut beror ju med allra största sannolikhet att de är skräp, yrkandemässigt och bevismässigt. Jag tillhör (genom genuint intresse) de som har ett visst hopp om att den lagstiftande och dömande makten kan hålla urspårningar i den exekutiva makten i Herrans tukt och förmaning, och hittills ser det så ut.

Men att man i USA inte strukturerar och stagar upp sitt valsystem kan man verkligen tycka är märkligt.
Senast redigerad av Bergakungen 2020-11-22 kl. 10:59. Anledning: Klagstiftande blev litet roligt men lagstiftande skall det vara. Stavfel
2020-11-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det var väntat då det var en liberal domare som avslog det. Vad jag förstod det så lade man heller inte ned extremt mycket tid på det då man visste att det skulle hända. Hela avsikten är/var att ta det vidare till US courts of appeals och så småningom till Supreme Court of the US för att vinna där. Det är naturligtvis ingen garanti att domarna i SCOTUS går på deras linje, men då det har konservativ majoritet så är chanserna goda om man kan presentera ett bra case. Jag tror att Trump kan vinna PA. Det är nog de andra staterna som kan bli svåra.
Ok hade för mig det var en republikansk domare men kan ha fel.
Men ändå, visst är det ju mest republikanska domare som klappar till Rudy när han presenterar sina ur rättssynpunkt totalt ohållbara bevis i delstat efter delstat. Dessutom rinner j tiden ut snart för Trump att fortsätta den rättsliga vägen.
2020-11-22, 10:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ja eller så låter du dig lurad av msm. Varför går inte msm alltid ut i ett opening statement och berättar om det som sägs kommer kunna backas upp med bevis, kan det vara för att slutsatsen blir bättre och seriösare om man tar del av bevisningen först?

Hur tydligt var det att Trump samarbetade med Ryssland? Oooops där förfalskade FBI bevis och använde bevis köpta av demokraterna man visste inte var pålitliga. Då hade vi en jävla massa idioter som skrek hur tydligt det var att Trump gjort bort sig. Samma personer sitter nu helt utan insyn i bevisning och låtsas veta att inga bevis finns. Hur dumma ni känner er som skriker i 4 år om att saker är bevisat där inga bevis finns och sen där bevis dyker upp tror ni inga bevis finns Hahah ni är för söta, läskigt verkligen hur media kan manipulera.
Trump påstår att Biden har vunnit genom valfusk. Om han hade haft bevis för sitt påstående, så hade han visat upp det vid det här laget.
Men det har han inte. Vilket är ett tydligt tecken på att anklagelsen var falsk.
2020-11-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och om absolut ingenting kommer då?

Man har ju sagt i över 2 veckor nu att man redan har haft vattentäta bevis

Det tar lite längre tid än två veckor att samla bevis för massiva rättegångar. Det har massor av flashbackare berättat för dig.

Detta kan bli den största skandalen i modern tid.

Sluta med ditt jävla rundgångs-spammande! Såvida din agenda inte är att få tråden låst.
2020-11-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Trump påstår att Biden har vunnit genom valfusk. Om han hade haft bevis för sitt påstående, så hade han visat upp det vid det här laget.
Men det har han inte. Vilket är ett tydligt tecken på att anklagelsen var falsk.
Fast i verkligheten funkar det ju inte så. Man måste inte backa upp det vid första möjliga tillfälle inför msm innan det gått igenom domstol. Återigen det har gått ca 3 veckor är du ännu en person som vill sticka ut huvudet och säga "hej hej jag är dum i huvudet och tycker 3 veckor är lång tid när det kommer till legala processer" så får du såklart göra det.

Vissa slutsatser verkar sväljas hårt som bara den utan bevis. Ta te.x USAs säkraste val, den sväljer man rakt av
2020-11-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Ok, då var det helt bekräftat att du inte kan läsa, då...

Om MASKINEN hade ändrat rösten hade en manuell omräkning hittat fusket.

Fast maskinen ger operatören möjlighet att ändra en blank röst till något annat och då är alltså frågan hur en manuell räkning hittar det? Jag har ställt frågan 3 gånger och du har fortfarande inte förstått den? Kontrolläst den ett par gånger tror jag lagt mig på en nivå med ord så du kan tolka vad som står, testa svara på frågan som ställs nu HEJJA HEJJA
Senast redigerad av smultronkungen2 2020-11-22 kl. 11:03.
2020-11-22, 11:02
Medlem
KalleNixons avatar
Här är grejen med misstankar om valfusk: det är alltid lätt för de som anklagas för att ha fuskat att säga "men du når ju inte upp till den bevisstandard jag tycker borde gälla?", men det är ett slöseri med tid. Det är inte den anklagade som behöver övertygas för att rädda demokratin, det är de som riktar anklagelserna - om de är tillräckligt många, vilket de börjar bli i USA idag - som *måste* ha en tillräckligt bra förklaring för det inträffade för att inte systemet ska braka ihop. Det här är inte en fråga om moral, det är en fråga om att upprätthålla grundläggande legitimitet.

Demokrater och andra liberalt sinnade älskar att utge sig för att vara försvarare av "fakta", men detta är bara en sorts illa dold scientism - en sorts religiös kult kring vetenskap. Det finns absolut inga anledningar till varför demokraternas tilltro till valresultatet bör *öka* efter valnatten, annat än "min kille vann". Detta var ett *enormt* atypiskt val av en hel drös anledningar, något även demokratiska kommentatorer påpekade tidigt, innan det blev politiskt tveksamt att säga för mycket...
Senast redigerad av KalleNixon 2020-11-22 kl. 11:04.
2020-11-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Trist med alla er dumhuven som försöker svartmåla Trump eller Biden istället för att diskutera valfusk i USA med konkreta argument.

Här är ännu en analys som är intressant:

Video: https://youtu.be/mp0u4dw7GH4

Den är kopplad till analyser som man gjort tidigare på Edison-datat, men här har man tittat på att räkna ut den variationsbredd som föreligger (och som uppstår på grund av att man avrundat antalet decimaler i datat). Man kan dock räkna ut ett minsta och ett högsta värde (detta är ingen spekulation utan matematiskt kalkylerbart), och då visar det sig att det kom en s.k. batch med röster kl. 1 på natten den fjärde i ett county, varav Biden fick MINST 97.9779% av rösterna (och Trump MAX 0.82% av rösterna).

Detta är statistiskt extremt osannolikt och en stark indikation på valfusk, datafel eller mänskliga misstag.

Tack snälla för att du inte bara postar en länk utan även sammanfattar vad den handlar om.

Guld för tråden som handlar om valfusk och inte en jävla massa meningslöst tyckande!
2020-11-22, 11:04
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Vilka typer av bevis för valfusk som finns har Trumps juridiska stab redogjort för. Hur bevisen sen konkret ser ut presenteras i domstol. Inte för MSM och andra vänsterblivna. Det är så det fungerar i en rättsstat.
2020-11-22, 11:04
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Fast i verkligheten funkar det ju inte så. Man måste inte backa upp det vid första möjliga tillfälle inför msm innan det gått igenom domstol. Återigen det har gått ca 3 veckor är du ännu en person som vill sticka ut huvudet och säga "hej hej jag är dum i huvudet och tycker 3 veckor är lång tid när det kommer till legala processer" så får du såklart göra det.

Vissa slutsatser verkar sväljas hårt som bara den utan bevis. Ta te.x USAs säkraste val, den sväljer man rakt av
I det här fallet så är det ju rätt lång tid med tanke på hur bråttom det är.

Om man nu sitter på en stor hög med bevis, kan du förklara för oss idioter vad poängen är med alla värdelösa stämningar som team Trump gör i diverse delstater? Vilken funktion fyller dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in