Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Fast maskinen ger operatören möjlighet att ändra en blank röst till något annat och då är alltså frågan hur en manuell räkning hittar det? Jag har ställt frågan 3 gånger och du har fortfarande inte förstått den? Kontroll läst den ett par gånger tror jag lagt mig på en nivå med ord så du kan tolka vad som står, testa svara på frågan som ställs nu HEJJA HEJJA
Jag har svarat på frågan, mycket tydligt, typ 7 gånger nu. En manuell omräkning kan inte upptäcka om operatören har ändrat rösten, nej.
Men vad ni påstår är att MASKINEN ÄNDRAR RÖSTER. Om OPERATÖREN, mot reglerna, ändrar rösten innan den scannas, är ju inget maskinen kan ha kontroll över.
Funktionen du tjatar om gör det möjligt att göra en extra manuell kontroll av valsedlar som maskinen tolkar som blanka. Syftet är uppenbarligen att man ska kunna förtydliga valsedeln så att den på omscanningen tolkas rätt - att den som verkligen röstades på får rösten. Här finns möjlighet för en korrupt operatör att istället kryssa i motståndaren, korrekt - men det är ju INTE MASKINEN SOM ÄNDRAR RÖSTEN.
Operatören kan ju kladda hur mycket hen vill på valsedlarna, men det är ändå inte maskinen som ändrar rösterna - det är operatören, ingen mjukvara inblandad.
Maskinen räknat uppenbarligen inte Trump 0,75 och Biden 1,25 eftersom den manuella räkningen isåfall skulle få ett annat resultat än den maskinella. Fusk med de faktiska valsedlarna är en annan fråga, och inget som maskinen/dominion kan ha kontroll över.