• 1
  • 2
2020-11-22, 08:42
Medlem
Jag undrar varför KitchenAid är så dyra. Letar matberedare och när jag köper något till hemmet brukar jag vilja köpa det bästa som finns i dagsläget. Därför sorterar jag oftast på Pris Högt>Lågt för att sålla bort mycket.

Jag ser ofta att KitchenAid ligger i top här. Jag har redan deras stavmixer från dem och jag är inte imponerad. Redan behövt inhandla nya tillbehör då de gamla nötts ut på mindre än 2 år.

Hursomhelst.
KitchenAid matberedare kostar mellan 6000-10000 riksdaler men när jag studerar effekten av motorerna så ligger de oftast på låga 400W.

En Sage Kitchen Wizz Pro exempelvis har en motoreffekt på 2000W och kostar 5000kr.
Bosch mfl. som har ett prisintervall på 1000-1500kr brukar ligga emellan 800-1200W.

Sedan har vi dessa KitchenAids som inte ens erbjuder en bråkdel av siffrorna men kostar 2-7x mer.

Vad har jag missat?
Är det mycket hype för ingenting? Eller är deras 400W motsvarande 2000W från Sage?

(försöker indirekt inbilla mig att dessa motorwatt kanske är som LED lampor där fåtal watt LED motsvarar 40-60W glödlampa?)
Citera
2020-11-22, 08:44
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Jag undrar varför KitchenAid är så dyra.

Ingen plast, allt är överdimensionerat, håller väldigt bra för det lilla fåtalet som faktiskt använder den.

Dessutom är det en statussymbol på köksbänken för många Instagrammande kvinnor
Citera
2020-11-22, 08:44
Medlem
GormDenGamles avatar
Märket. Det du betalar för.
Är själv inte imponerad. Speciellt blendern som fort går i sönder.
Citera
2020-11-22, 08:47
Medlem
TechGuys avatar
KitchenAid var OK för några decennier sedan. idag lever dom på sitt namn.

T.ex är Krups av betydligt bättre kvalité för 1/3 av priset.
Citera
2020-11-22, 08:52
Medlem
Ichwills avatar
En sån här kör frugan med: https://www.ankarsrum.com/se/produkt...ginal-black-b/
Hon är mer än nöjd med den, nu är iofs våran 10 år gammal, men den går fortfarande bra enligt frugan som använder den ca en till två ggr i veckan.
Citera
2020-11-22, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Jag undrar varför KitchenAid är så dyra. Letar matberedare och när jag köper något till hemmet brukar jag vilja köpa det bästa som finns i dagsläget. Därför sorterar jag oftast på Pris Högt>Lågt för att sålla bort mycket.

Jag ser ofta att KitchenAid ligger i top här. Jag har redan deras stavmixer från dem och jag är inte imponerad. Redan behövt inhandla nya tillbehör då de gamla nötts ut på mindre än 2 år.

Hursomhelst.
KitchenAid matberedare kostar mellan 6000-10000 riksdaler men när jag studerar effekten av motorerna så ligger de oftast på låga 400W.

En Sage Kitchen Wizz Pro exempelvis har en motoreffekt på 2000W och kostar 5000kr.
Bosch mfl. som har ett prisintervall på 1000-1500kr brukar ligga emellan 800-1200W.

Sedan har vi dessa KitchenAids som inte ens erbjuder en bråkdel av siffrorna men kostar 2-7x mer.

Vad har jag missat?
Är det mycket hype för ingenting? Eller är deras 400W motsvarande 2000W från Sage?

(försöker indirekt inbilla mig att dessa motorwatt kanske är som LED lampor där fåtal watt LED motsvarar 40-60W glödlampa?)
Jag har själv hört väldigt mycket dåligt av de som har använt KitchenAid. Alla kändisar och TV-program kör det märket, men de som arbetar i kök verkar inte gilla det.
Citera
2020-11-22, 09:33
Medlem
KitchenAid är väl som Mercedes mot Skoda eller Toyota. Det spelar ingen roll om du stoppar in några kW extra i Skodan, den blir ändå ingen Mercedes.

Har själv haft KitchenAids matberedare i 10+ år och den har funkat felfritt. 5 st
Citera
2020-11-22, 09:34
Medlem
Briasccas avatar
Electrolux hushållsassistent kostar runt 3000 kr. Livslängden är okänd men runt 30-40 år. Drivremmarna brukar gå sönder först, och då efter 20 års användning. Då köper man bara nya.
Citera
2020-11-22, 09:34
Medlem
SMEG är bättre om du gillar 50/60-tals-designen.
Citera
2020-11-22, 17:48
Medlem
Viktigt att skilja på KitchenAids köksmaskiner och deras övriga elprodukter. Köksmaskinerna är dyra eftersom de tillverkas i USA på samma sätt som de alltid tillverkats. Ingen plast och allt går typ att laga/bytas ut.

Övrigt el är bara märke, typ deras vattenkokare osv.
Citera
2020-11-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Electrolux hushållsassistent kostar runt 3000 kr. Livslängden är okänd men runt 30-40 år. Drivremmarna brukar gå sönder först, och då efter 20 års användning. Då köper man bara nya.

Nja de nya Elektrolux hushållsassistent är inte som de gamla. De klassiska som jag gissar att du tänker på går under namnet Ankarsrum nuförtiden och ligger betydligt högre i pris (och klass). Elektrolux nya är inte av samma kvalle.
Citera
2020-11-22, 19:00
Medlem
Hivmannnens avatar
Köksmaskinen verkar vara av industrikvalitet sånt kostar pengar.

https://youtu.be/0qKp-0h9P18

Klippet jag postar är ave som plockar isär en sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in