2020-09-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjKrkele
Eklund verkar ju bara vara en snäll enstöring som hamnat lite snett i livet, låt honom vara!

Förlåt? Ja, nog är något snett i skallen på honom.
Citera
2020-09-01, 15:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
om jag påstår saker så är det upp till mig att visa att mina påståenden stämmer.
den enda idioten av dig och mig, det är du, en imbecill, en rudimentär mytoman.

en gång tidigare har Anders blivit misshandlad.
EN GÅNG.

Anders är en person som inte lever med det kriminella tankesättet om golningar osv.
han berättar vad han varit med om och hur detta gått till.

I hans huvud så är han en svensson som förvisso begått handlingar så han hamnat i fängelse, däremot så är det synd om honom (enligt hans sätt att tänka).

Precis. Därav blir det saker som det här kan man tänka sig. Jag menar det är ju bara att se på videon från när han begärde tidsbestämning. Det var synd om honom. Sedan skulle han kunna bo i en husvagn! Som GW sagt det är något extra med just han. Det märker som det verkar medfångar också så det blir stryk. Vet inte om det ens går men det kanske blir isolering ständigt för honom för att han ska kunna leva livet ut inlåst och inte bli misshandlad till döds. För han pallar ju inte livet med de andra fångarna fastän de i många fall gjort minst lika hemska saker.
Citera
2020-09-01, 17:17
Medlem
Kan ingen bara slå ihjäl den idioten. Han kostar många miljoner per år och han kommer aldrig att kunna släppas lös, han är för skadad. Va fan när Engla låg död i bagageluckan så åker han och äter en pizza, hur stört är inte det?
Citera
2020-11-21, 01:38
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Vad de flesta tycker är inte intressant. Vad som är objektivt korrekt är att det är skillnad på sak och person. Som du antyder, det är morden som låst in honom, inte att han skulle ha mindre personvärde eller dylikt trams.

Du glömmer att värde är något subjektivt. Eklunds värde som person ligger i botten hos mig, men kanske högt hos hans föräldrar (om de lever idag). Tror du att Englas mamma värderar Eklund lika högt som Engla?

Det är skillnad på subjektiva saker som värderingar och objektiva lagar om rättigheter och skyldigheter. Annars skulle vi ha ett pöbelvälde med lynchningar istället för en rättsstat.

"Allas lika värde" är en felöversättning av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Jämför:

"Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter."

med originalets:

"All human beings are born free and equal in dignity and rights."

"Dignity" betyder värdighet, inte värde.
Citera
2020-11-21, 02:30
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Du glömmer att värde är något subjektivt. Eklunds värde som person ligger i botten hos mig, men kanske högt hos hans föräldrar (om de lever idag). Tror du att Englas mamma värderar Eklund lika högt som Engla?

Det är skillnad på subjektiva saker som värderingar och objektiva lagar om rättigheter och skyldigheter. Annars skulle vi ha ett pöbelvälde med lynchningar istället för en rättsstat.

"Allas lika värde" är en felöversättning av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Jämför:

med originalets:

Du glömmer att skilja på sak och person. Jag har av min livserfarenhet lärt mig att inte tro på idén att aldrig bli förlåten. Nu kan det ju argumenteras att det Anders Eklund gjort inte är förlåtligt, och det är inte det jag opponerar mig emot, utan själva tankesättet.

Citat:
Problemet är att du inskränker din egen verklighetsuppfattning genom att döma personer för sina handlingar. Säg att en person lånat pengar av dig, men inte betalar tillbaka, och något år senare vinner på lotteri. Då har du redan bestämt dig för att en ev. ofrivilligt dålig ekonomi skapat en dålig person, och sänker dig inte ens till nivån att besvara eventuell kontakt igen.

Eller varför inte en alkis som kommer ur sitt missbruk? Den som dömer ser fortfarande alkisen. Den självkritiska kanske hittar en vän för livet.

Jag tycker synd om Anders Eklund. Inte för vad han gjort mot offren, utan för all jävla skit han tvingas ta så många år senare. Det finns terrorister i det här landet som antagligen begått avsevärt värre dåd än Anders Eklund skulle hinna med under hundra livstider. Anders Eklund är en tragedi i form av en perverterad pedofil, något han själv inte kan styra över. En tragedi som leder till förakt och fara, inte minst för honom själv.

Citat:
Jämför:

med originalets:

Mycket möjligt, har inte så mycket till övers för PK-kulturen i allmänhet. Ville bara förklara mitt synsätt där det inte finns dåligt väder, bara dåliga kläder.
Citera
2020-11-21, 09:31
Medlem
Citat:

Jämför:

med originalets:

(FB) Tråden om Englas mördare, Anders Eklund

Eklunds föräldrar dog några år innan Englamordet. Det är väl bara positivt så dom slapp uppleva det.
Citera
2020-11-21, 22:45
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mycket möjligt, har inte så mycket till övers för PK-kulturen i allmänhet. Ville bara förklara mitt synsätt där det inte finns dåligt väder, bara dåliga kläder.

Jag tror vi stannar där. När man diskuterar "värde" så är det så subjektivt att det håller sig i tankevärlden och inget man riktigt kan ta på. "Allas lika värde" är en utopi och en floskel som kan ha farliga konsekvenser om man försöker omsätta det i praktiken.
Citera
2020-11-22, 03:42
Medlem
avcs avatar
Citat:
Jag tror vi stannar där. När man diskuterar "värde" så är det så subjektivt att det håller sig i tankevärlden och inget man riktigt kan ta på. "Allas lika värde" är en utopi och en floskel som kan ha farliga konsekvenser om man försöker omsätta det i praktiken.
Hur kan det ha farliga konsekvenser att förmå sig skilja på sak och person? Visst går det hand i hand att saken kan få en att misströsta personen, men då är det fortfarande pga saken, inte personen. Förstår inte ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in