2020-11-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
En liste over ulike hendelser som omhandler AEH i tiden før forsvinningen. Basert på informasjon fra media. (kan være mer som ikke er med her):

- AEH bestille håndverkere (informasjon fra media og HHB2's klageskriv)

- AEH bestille elektriker

- Meldte seg inn i Facebook-gruppe på Gjøvik

- Gjorde internett søk som omhandlet skilsmisse

- Anskaffet ny valp

- Sendte SMS til veninne om at ekteskapet gikk mot sluttet. Venninne forklarte dette til politiet.

- Personer som kjente AEH fra foreningsarbeid mente AEH virket ute av seg og at TH kunne ha hatt en rolle i konas forsvinning, og at motivet var ekteskapsproblemer.

- "Eng*m møtte AEH i september, til en kopp kaffe. Da var hun helt vanlig. Jeg tenkte på det i etterkant. Vi pratet som vanlig, om våre liv og om familien. Om det var noe feil hadde hun sagt det

-Est*her forklarte at AEH gledet seg til hytteturen og at AEH virket lykkelig

- AEH avtalte med TH at han skulle ringe etter ca 1 time for å diskutere detaljer angående hytteturen

- AEH forklarte lønnsansatt at hun var tvilende til at hun kom på jobb den dagen

- AEH sendte SMS til datter - hytteturen var avlyst/utsatt og at hun kunne sitte barnevakt

- AEH ringte sønnen - barnevakt / lønn / halloween

I tiden etter forsvinningen:

- AEH's helseopplysninger ble oppgitt i kryptert e-post - TH betalte løsepenger
Takk! :-)
AE og L*v Eng*m møttes til skolegjenforening sommeren 2018. Det markerte også 50 års vennskap.
https://www.dagbladet.no/nyheter/venninna---har-tenkt-den-tanken-hele-veien/71274578

AE var på helgetur til Kvitfjell sammen med en venninne i midten av oktober, og på hyttetur på Biri uker før forsvinningen:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
AE var på flere hytteturer uker før hun forsvant. Både på Kvitfjell og på Biri:

(09.01.2019) J*hanne A*rseth har vært nær venninne av bortførte Anne-Elisabeth Falkevik Hagen i 40 år. Hun er i sjokk over å høre om det som har skjedd med venninnen.
– Hun er et svært elskelig menneske, sier A*rseth til TV 2.
Hun forteller at hun ikke har visst at det har handlet om bortføring før i dag. Sist hun var sammen med Falkevik Hagen var i midten av oktober, da de var på helgetur til Kvitfjell.

https://www.tv2.no/a/10332863/

Uker før hun forsvant var Anne-Elisabeth (68) på hytta i Biri
https://www.ringsaker-blad.no/tom-hagen

Noen skrev noe slikt som at det var et slektstreff som AE var invitert til, men som hun ikke skulle på (pga tur til Kvitfjell?). Stemmer det?
Citera
2020-11-21, 22:09
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
I teorien, ja
I Norge, nei.

Citat:

Politiet ønsket i utgangspunktet å beslaglegge huset i totalt 6mnd. At de fikk innvilget de første 3 er alt annet enn overraskende mtp alvorlighetsgraden av forbrytelsen og at huset er åstedet, retten vil selvsagt legge forholdene til rette for at politiet skal få gjort det de oppfatter som nødvendige undersøkelser. Når de så søker om 3 nye mnd, så viser det seg at politiet tilnærmet ikke har vært i huset og at de selvsagt ikke har gjort noen nye funn heller, ergo var det slutt på tålmodigheten og de fikk bare beholde huset i 1 mnd, 2 mindre enn de ønsket.

ja om informationen är intresang har hänt, men att den ses av de som använder den som något annat än icke-information är inte sant, så det är arkivsystemets sätt att radera information som inte ska raderas ...
Ja, om någon fångas för att ha dödat 10 personer och lagrat 500 kg droger i ett hus, har polisen huset i en månad ...
men nu var det faktiskt inte slutet på sökningen som det handlade om utan starten och förlängningen...

Ja, hur ofta har polisen domstolens tillstånd att ha huset där någon bor och som inte är i förvar,
i hela fyra månader?
det är inte ofta?
Citera
2020-11-21, 22:13
Medlem
(26.09.2020) "Tom Hagens beskrivelse av Anne-Elisabeth har vært tema i en rekke avhør med de tre voksne barna de har sammen, venner av paret, forretningsforbindelser og andre personer i nær krets til ekteparet Hagen.
Motiv for å omtale Anne-Elisabeth i positive ordelag har vært diskutert blant etterforskere, både før og etter han ble siktet i saken, får Nettavisen opplyst. Enkelte av etterforskerne skal, etter det Nettavisen blir fortalt, ha argumentert med at dette kunne bygge opp under Hagens uskyld."

"I avhører i februar 2019 fortsatte han altså å snakke varmt om sin kone. Nettavisen blir fortalt at Tom Hagen har forklart at «hun hatet å planlegge» og at hun er «spontan». Disse beskrivelsene har politiet forsøkt å undersøke konkret ved å spørre flere andre personer som har vært inne til avhør.

En av flere årsaker til at politiet har fattet interesse for denne beskrivelsen har vært for å se om det kunne bygge opp under andre teorier enn at ektemannen står bak drapet, eksempelvis at hun hadde forsvunnet frivillig, og at dette kunne ha blitt gjort spontant
, blir Nettavisen fortalt.
"
https://www.rb.no/slik-blir-anne-elisabeth-hagen-beskrevet-av-tom-hagen-i-avhor/s/5-43-1407586
Citera
2020-11-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja, till viss del har de gjort det, men inte så mycket att det är fel vinkel baserat på alla bevis, då skulle SH ha vunnit med ett överklagande på polisens hussökning.
Meddelanden som har tagits bort har jag inga åsikter om. Jag har inte hört talas om det tidigare och jag ser inte att de behövde så mycket för att visa att det finns ett behov av att titta igenom huset som den anklagade och MGM bodde tillsammans i...

det är möjligt att använda brist på bevis som bevis om summan av bevis och ledtrådar pekar på något på ett sätt som säkerställer att det är sant eller inte sant..

hade det varit en "strek i regninga" för VG, skulle de inte ha skrivit om det

Det var en strek i regninga for politiet, de hadde sikkert ikke regna med VG skulle følge opp disse lekkasjene. Jeg mener politiet bevisst lekker til media. Jeg kan ikke påstå politiet bevisst juger, men de unngår jo bevisst å informere leserne om at det kan finnes forklaringer på det som ved første øyeblikk kan virke veldig mistenkelig. PÅ den måten skaper de et bilde av at TH er skyldig, og media stiller omtrent ikke kritiske spørsmål. Og de vet samtidig at det er veldig begrenset hva SH kan uttale seg om.
Dette er jo en gedigen forhåndsdømming. Akkurat som i saken med fetteren til Bir*gitte Tengs, og i saken mot Vig*go Kristian*sen.

I denne saken tror jeg årsaken ligger i at saken står veldig svakt, og politiet føler selvsagt et veldig press fra publikum. Da er det lett å røre litt rundt i gryta, ved å lekke "sensajonelle" opplysninger, som de har ruget på veldig lenge.
Jeg tenker da på saken med vitnene fra denne foreningen. Og saken med disse kortene med hilsener, som fungerte som lynavleder etter fadesen med de slettede anropene. Alt dette dryppes med jevne mellomrom, og formålet er å signalisere at det hele tiden dukker opp "nye saker som peker mot TH".

Så lenge de kan holde på denne måten, er det jo helt naturlig den jevne leser bli overbevisst om at TH er skyldig. Når politiet mener det, så tror vel også leserne dette. Det er jo først ved å følge med på forskjellige nettforum, at man kan oppdage at det som ser helt opplagt ut, kanskje ikke er så opplagt likevel.
Det var en bruker som kalte meg "politihater". Det stemmer ikke. Jeg er kritisk, men det synes jeg man må være mot alle autoriteter. Se bare på saken med Estonia, som sank 28.september 1994. Hvis du har sett dokumentarserien, så er det opplagt at myndighetene har holdt befolkningen og de etterlatte for narr.
Politiet gjorde en veldig solid jobb i saken mot E*rik Jense* . Det som var oppsiktsvekkende der, var jo at politiet i Asker og Bærum hadde mistanke mot Cap*elen og Jense* i maange år, mens politiet Oslo fremstod som uvitende om dette omtrent like lenge
Citera
2020-11-21, 22:31
Medlem
Citat:
Historisk sett så har politiet i Norge en heller skremmende historie med å gjemme sentral informasjon i 0-dokumenter

Dette med 0-dokumenter er veldig interessant . Tor* Sandber* har vel ved flere anledninger fått bakoversveis. Jeg er ikke så overbevist om at brukerne kjenner til dette begrepet.
Kan du være så vennlig å forklare hva dette er, og hvordan det praktiseres?
Citera
2020-11-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kan ju vara att TH och barnen fått vetskap om att hon skvallrat om negativa sidor i äktenskapet
till omgivningen och tyckte det var fel. Blev kallad "Nollan" därför?
Att kalla fru och mor för Nollan är enligt mig ganska grovt -
om det inte är ett skämt (som man kan kalla en hund för "Token" ...)
Om hon t.ex. varit otrogen och samtidigt skvallrat om brister hos TH,
finns ju en orsak att kalla någon för Nollan.

Något bör ju ha hänt som föranleder både make och barn att kalla henne så.
Hon var ju erkänt duktig med familj, mat och tillsyn ...

Annars har jag inte heller gjort stor affär i mitt huvud av det.

Dette med "nullet" er en trådsannhet. Kallenavnet var sladdet, så for den del kan det like godt ha stått "svima", et kallenavn nordmenn kan bruke på en litt glemsk og distre person. Det behøver absolutt ikke ligge noe ondsinnet bak det. Men for enkelte er det selvsagt beleielig å bruke "nullet", som oppfattes mye mer nedsettende.
Det er ingen i tråden som kan dokumentere at kallenavnet var "nullet".
Citera
2020-11-21, 22:49
Medlem
"– Såkalte ”nulldokumenter” er unntatt partsinnsyn i rettssaker. Dette er dokumenter Kripos vurderer som uvesentlige, og som ikke inngår i sakspapirene. I Fri*z Mo*n-saken lå det, som Tor* Sandberg* har påpekt, viktige beviser i disse dokumentene, sier Ekeland."
https://www.uib.no/ka/51489/hvordan-unng%C3%A5-justismord

Hva skal til for at Kripos kan vurdere at et dokument er uvesentlig?

https://www.nrk.no/kultur/--offentlighet-hindrer-justismord-1.2216504
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-21 kl. 22:55.
Citera
2020-11-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Dette med 0-dokumenter er veldig interessant . Tor* Sandber* har vel ved flere anledninger fått bakoversveis. Jeg er ikke så overbevist om at brukerne kjenner til dette begrepet.
Kan du være så vennlig å forklare hva dette er, og hvordan det praktiseres?

Det er bare til å google. 0 dokumenter er ikke mer komplisert enn at det er en samlebunke med dokumenter som oppstår ifbm etterforskningen, men som politiet mener ikke er vesentlig for etterforskningen. Hovedproblemet er mangelen på innsyn, i alle de mest alvorlige justismordene i Norge så er det er klare fellestegn hvor viktige dokumenter blir funnet blant 0-dokumentene.
Citera
2020-11-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Merket meg forøvrig at TH i intervjuet også bukte ordene: «kvitte meg med» Lisbeth som i trusselbrevet «kvittes med kropp».
Th så lur ut da han sa det. Se på øynene.
Citera
2020-11-21, 23:33
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Kan du skrive innlegget ditt på engelsk heller.

that the information is interesting has happened, but that it is seen by those who use it as something other than non-information is not true, so it is the archive system's way of deleting information that can not be deleted ...
if someone is caught for killing 10 people and storing 500 kg of drugs in a house, the police have the house for a month ...
but now it was actually not the end of the search that it was about but the start and the extension ...

Yes, how often do the police have the court's permission to have the house where someone lives and who is not in custody,
for a full four months?
it is not often?
Citera
2020-11-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopphode
NRK:

TH via advokat SH, tilbakeviser AEH's tekstmelding, og sier at de var på middag hos datteren. (TV2 15 Aug)

Skal vi da tolke det dithen at drapssiktede indirekte anklager offeret for å være en løgner?

Her tror jeg du setter kjerra foran hesten. Det blir litt som når kjæresten din er utro, du blir såret, og ønsker å gjøre det slutt. Så sier vennen din: "Hvorfor er du såret, du skal jo gjøre det slutt?"

Jeg er ikke enig i denne sammenligningen. Det blir påstått at AEH signerte et skilsmissedokument allerede i 2012. De som påstår å ha inside informasjon, har hårdnakket hevdet at AEH har kjempet for å komme seg ut av dette ekteskapet i mange år. Hvis man skal ta denne informasjonen alvorlig, fremstår det for meg merkelig at AEH skulle bli så såret av at TH glemte denne datoen.
Citera
2020-11-21, 23:38
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Th så lur ut da han sa det. Se på øynene.
Ja, så det blikket, og utsagnet kom rett fra levera: «De tror vel jeg skulle kvitte meg me’a eller noe sånt»..

Åpenbart en skyldig mann, som kjennetegnes av alt han sier og gjør. Det går garantert mot tiltale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in