2020-11-21, 21:22
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, i vår kan vi summera. Jag vänder mig också emot åldringsföraktet och det vulgära snacket om "dry tinder" osv.

Om människor nära döden är oviktiga, kan vi slänga alla palliativa patienter på sophögen.

Äh, de ska ju ändå dö, skit samma om det dör ett år tidigare... Detta är förfärlig retorik.

Tar rätt illa upp. Eller som när någon säger att de vet de är 80, det är dags att lägga sig ner ocjh dö. Det är så främmande i min värld, eftersom medellivslängden är ett genomsnitt när man dör inte maxålder man får leva. I min släkt är vi långlivade. Ska vi inte få vara det då och utnyttja våra gener? De som är 80, 90 och mer lever fortfarande självständiga liv i min släkt. De är inte alls klara med livet. De vill leva tills deras kraft tar slut på riktigt. 83-åringen som går en mil om dagen joggade den milen till hen var över 70. Men det föraktas, de ska lägga sig ner och dö för de unga tror att de tjänar på de äldres död.

Både äldre och yngre är vårt folk, blir ledsen när jag ser yngre hata mot äldre. Har de inga äldre släktingar som de älskar? Står de helt utan kontakt med de äldre?

De äldre har isolerat sig för sin egen skull och för att samhället ska få vara öppet. Men detta verkar inte uppskattas av någon.

Vi har gjort något fundamentalt fel när vi saknar solidaritet inom det egna folket.

Men om dessa åldringshatare gör illa sig, tror de att ambulansen ska komma. För att de mystiskt förtjänar det. Fattar de inte att vi har sådana saker gemensamt för att det gynnar alla? Hur kan de ens nyttja allmän sjukvård utan skam när de anser att alla ska klara sig själva utan hjälp?

Nu är inte alla likadana, det är de som skriker högst som är svinen. De borde få ökad skatt för de kostar mer för samhället. En svinskatt.
Citera
2020-11-21, 21:25
Medlem
Tredjevåg i Sydkorea? Ja, vad fan tror de?

Som att tala om en ny köldvåg varje morgon man går till jobbet på vintern.

Alla forskare som talar om vågor och kluster är verkligen helt efterblivna. Naturligtvis minskar viruset när man gömmer sig och ökar när man träffas. Det är inget chockerande eller speciellt. Jag visste detta samma dag den här tråden tog fart I princip men för världens epidemiologer vänder det upp och ner på allt.
Citera
2020-11-21, 21:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Immuniteten verkar ju funka jättebra. En av de 150 som utreds uttalar sig om hur kul det är att få en omgång till

"Madeleine Larsen, 35, fick covid-19 tidigt i våras.

Nu har hon blivit sjuk av coronaviruset för andra gången.

– Jag är livrädd. Jag vet ju hur jag hade det sist och hur lång tid det varade, säger Madeleine som nu legat nerbäddad i sängen en vecka med jobbig hosta och värk i kroppen

Madeleine Larsen från Forshaga i Värmland började få huvudvärk och känna sig trött för en dryg vecka sedan.

Förra söndagen var hon så sjuk att hon inte tog sig upp ur sängen och där har hon legat större delen av veckan som gått.

– Jag har hostat och hostat och har ont i lungorna. Jag har ont i huden i kroppen och har haft huvudvärk. Det går väldigt mycket upp och ner. Jag känner heller ingen smak eller doft, berättar hon.

I tisdags blev hon provtagen för covid-19 – och svaret var positivt.

Och hon blev inte särskilt förvånad eftersom symtomen var välbekanta.

Madeleine Larsen hade nämligen covid-19 redan i början av mars, vilket bekräftades av ett antikroppstest i maj.

Det visade sig alltså att hon är sjuk av coronaviruset för andra gången, vilket även Värmlands Folkblad rapporterat.

”Jag är livrädd”
– Jag är livrädd. Jag vet ju hur jag hade det sist och hur länge det varade, cirka åtta veckor, säger Madeleine.
"
Citera
2020-11-21, 21:31
Medlem
severustheemperors avatar
Bra tabell för att se dödligheten.

Dödsfall per vecka. Antal per 100 000 invånare, riket.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/

Ta värde i tabell x100 för antal. Tex v15: 25,4x100 = 2540
Citera
2020-11-21, 21:34
Medlem
Hexen666s avatar
Asymptomatisk smitta verkar inte ske. Nature:

Post-lockdown SARS-CoV-2 nucleic acid screening in nearly ten million residents of Wuhan, China

Citat:
No new symptomatic cases and 300 asymptomatic cases (detection rate 0.303/10,000, 95% CI 0.270–0.339/10,000) were identified. There were no positive tests amongst 1,174 close contacts of asymptomatic cases.

Citat:
Of the 34,424 participants with a history of COVID-19, 107 tested positive again, giving a repositive rate of 0.310%

Citat:
Virus cultures were negative for all asymptomatic positive and repositive cases, indicating no “viable virus” in positive cases detected in this study.

Citat:
All asymptomatic positive cases, repositive cases and their close contacts were isolated for at least 2 weeks until the results of nucleic acid testing were negative. None of detected positive cases or their close contacts became symptomatic or newly confirmed with COVID-19 during the isolation period.
Citera
2020-11-21, 21:34
Medlem
Studie i Tyskland; barnen smittas i huvudsak på fritiden, och ej skolan.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-21/skolbarn-smittades-pa-fritiden
Citera
2020-11-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Asymptomatisk smitta verkar inte ske. Nature:

Post-lockdown SARS-CoV-2 nucleic acid screening in nearly ten million residents of Wuhan, China

Är i linje med andra studier där man funnit väldigt få smittade i kontakt med "asymptomatiska", och som skulle kunna vara smittade från andra källor.
Citera
2020-11-21, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Fast jag tycker vi ska se de som gjort rätt med. Jag känner ingen IRL som uppför sig smittfarligt. Alla är jättenoga. Jag fick övertala en jag känner att det är OK att öka cirkeln med en person, hen har cirkeln bara med familjen. Hens jobb jobbar hemifrån men det började bli problem så hen och en arbetskamrat planerade att jobba ihop hemma. Hen hade ågren över detta. Men jag sa att det är bara en person till, iofs väver du nu ihop två familjer, men båda sköter sig. Och det är nödvändigt för jobbet. Sa ta det lugnt, du blir inte massmördare av detta.

Så skötsamma är folk normalt. Dvs över den nivån man väntar sig. Iaf de jag känner.

Sedan vet jag folk som hjälper människor som inte fattar sig på att beställa mat på nätet eller det blir för dyrt med hemkörning. Dessa hjälpare tar sin egen tid och egna bensinpengar och hjälper till.

Allt är inte Flashback. Det finns människor som är ansvarstagande. Jag tror vi måste inse att dessa finns också, och att alla inte är svin. Misströsta inte.

Det finns givetvis också och förhoppningsvis är dessa i majoritet. Tyvärr ser jag en del i bekantskapskretsen som inte följer rekommendationerna, ungefär som att det inte gäller dem. Men det är ju rekommendationer och då blir det som det blir.
Citera
2020-11-21, 21:38
Medlem
Hexen666s avatar
Mer fakta som slår hål på skrämselpropagandan. Daily Mail:

What they DON'T tell you about Covid: Fewer beds taken up than last year, deaths a fraction of the grim forecasts, 95% of fatalities had underlying causes... and how the facts can be twisted to strike fear in our hearts

Citat:
How accurate were the Government’s grim predictions?

The short answer is: not very. In a July report commissioned by Chief Scientific Adviser Sir Patrick Vallance, scientists estimated that there could be 119,000 deaths if a second spike coincided with a peak of winter flu. Yesterday, that figure stood at 54,286 – less than half that.

In fact, the second peak seems to have passed – over the past week there has been an average of 22,287 new infections a day, down from 24,430 the week before.

Citat:
Are hospitals close to full capacity?

The answer is ‘no’ – contrary to what the Government experts would have you think after they last month published a chart that gave the impression that hospitals were close to overflowing, when at least half didn’t have a single Covid-19 patient.

Currently, only 13 per cent of NHS beds are occupied by patients with Covid-19.

Citat:
How does it compare with last year?

Remarkably, as the graph shows, the number of NHS England beds currently occupied is lower than last year’s average.

On November 5, the most recent date available, there were actually 1,293 fewer patients in hospital beds than last year’s November average.

Osv osv osv
Citera
2020-11-21, 21:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.expressen.se/gt/madeleine-35-ar-sjuk-av-corona-for-andra-gangen/

Fy fan... Hon är sjuk för andra gången. Några fler internationellt som upplevt samma sak?

Verkar ju som hon inte blev testad första gången, vet man med säkerhet att det var corona hon hade då? Influensa kan ju ge liknande symtom.
Citera
2020-11-21, 21:43
Medlem
Hexen666s avatar
Peer-reviewed studie som visar att lockdowns inte fungerar:

Covid-19 Mortality: A Matter of Vulnerability Among Nations Facing Limited Margins of Adaptation

Citat:
Results: Higher Covid death rates are observed in the [25/65°] latitude and in the [−35/−125°] longitude ranges. The national criteria most associated with death rate are life expectancy and its slowdown, public health context (metabolic and non-communicable diseases (NCD) burden vs. infectious diseases prevalence), economy (growth national product, financial support), and environment (temperature, ultra-violet index). Stringency of the measures settled to fight pandemia, including lockdown, did not appear to be linked with death rate.
Citera
2020-11-21, 21:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns givetvis också och förhoppningsvis är dessa i majoritet. Tyvärr ser jag en del i bekantskapskretsen som inte följer rekommendationerna, ungefär som att det inte gäller dem. Men det är ju rekommendationer och då blir det som det blir.

Har dem inte i min närmsta omgivning. Men jo, jag hör om dem, som genom en kompis som känner till den och den personen. De brukar surna till när de hör saker.

Som en rik tant som anser att hon får ha stora fester för att just hon har antikroppar, hade skrutit med det i sociala medier. Klart min kompis surnade för det. Men rika människor verkar ju tro de står över alla. När det verkar vara just på sådana sammankomster som en person med smitta smittar massor andra. Så urbota korkat.

Eller som att Elon Musk kommer hit för att festa. Vafan har han här i stan att göra ens? Han kan väl hålla sig i sitt land? Men igen, rika människor utan förstånd. Men så fick han covid också.

Men vi får inte glömma att utan vardagshjältar hade det varit ännu värre. Och de som hjälper främlingar att klara sig i dessa tider, de gör jättemycket för just de individerna de hjälper. De räddar inte världen, men de sprider värme och det har vi för lite av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in