2020-11-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer, men ditt inlägg säger ingenting om vi inte preciserar uppgifterna..
Jag har försökt att lyfta ett gäng uppgifter, men det blir uppenbart att det inte uppskattas då "man" inte vill tillstå att dessa uppgifter ger osäkerhet för SE som GM.

...skulle du vilja specificera vilka uppgifter du tänker på?

Jag håller med om de saker du tar upp även om jag tror att jag någonstans läst rimliga förklaringar till att han kunnat veta det och ändå vara gärningsmannen. Några saker han missat är t ex vilka personer som varit först framme, hur mycket det blödde ur munnen på OP och hans utpekande av personer som befunnit sig på mordplatsen.
Citera
2020-11-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Han var Palme-fientlig med ett stort kontaktnät. Han saknar bekräftat alibi. Han var nära brottsplatsen strax innan mordet. Kom efter mordet insmygandes på biograf Saga mitt i filmen. Stoppade eventuellt en taxichaufför på Döbelnsgatan strax efter mordet, uppjagad och ville åka ”vart som helst”. Sen är det den ritade gravstenen med ”O.P”. Nej, det finns inget konkret här heller, jag säger bara att det finns gott om indicier.

Jag tror inte att VG är GM, men minst lika trolig som SE.

Du tror alltså att mördaren inte finns med i utredningen?
Citera
2020-11-21, 20:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag håller med om de saker du tar upp även om jag tror att jag någonstans läst rimliga förklaringar till att han kunnat veta det och ändå vara gärningsmannen. Några saker han missat är t ex vilka personer som varit först framme, hur mycket det blödde ur munnen på OP och hans utpekande av personer som befunnit sig på mordplatsen.

"tror att jag någonstans läst rimliga förklaringar"....
Det är inte förklaringarna du bör läsa utan källorna.. sedan hänger dessa så klar ihop med din egna slutledningsförmåga...

"Förklaringarna" är någon annans slutsatser som du kanske valt att tro på..
Citera
2020-11-21, 20:30
Medlem
Citat:

Det är ju det som är hela kruxet med just SE...Kan han vara GM o ändå få tillgång till uppgifter så han blir ett dåligt vittne .

Eller är han bara ett konstigt vittne som inte ens platsade på en rekonstruktion trots att han påstår att han troligen var först på plats !
Citera
2020-11-21, 20:33
Medlem
Citat:
Du tror alltså att mördaren inte finns med i utredningen?

Omöjligt att säga. Världens största mordutredning. Han borde väl finnas där nånstans.
Citera
2020-11-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Minst lika troligt?

Det får står för dig, jag delar dock inte åsikten.

Har du ens ett vittne som ger ett signalement som stämmer på VG, hur var VG klädd aktuell kväll?

Som någon skrev, ett antal hundra personer har vistats i närheten av mordplatsen aktuell kväll, och att smyga in på en biograf, vad är det för slags indicium, vad kopplar detta till ett statsministermord?

Stoppade eventuellt en svarttaxi?

Att någon tecknar nidbilder av OP eller OP under en gravsten var knappast uppseendeväckande vid tiden för mordet, har du fortfarande inte förstått att OP var ett allmänt hatobjekt, vissa hade reella skäl, andra hatade bara för att andra gjorde det.

Snacka om att gripa efter halmstrån, bättre kan du väl?

Och jag gissar att du tror att en grafiker råkar ha en Magnum med metal piercing-ammunition i rockfickan och råkar bli jätte-jättesur på Palme och skjuter ett direkt dödande skott i ryggen på honom fast han aldrig tidigare gjort en fluga förnär? Sen springer han en runda och återkommer till brottsplatsen för att dricka kaffe?

Att raljera är ingen konst.
Citera
2020-11-21, 20:45
Medlem
Jag har sagt det förut och gör det igen, jag är VÄLDIGT osäker kring SE och vad som stämmer och inte. Han påpekar saker som verkar stämma med händelseförloppet men samtidigt kan ingen bekräfta hans närvaro. Logiskt sett borde han väl varit ganska nära Lisbeth och de övriga om han sett LJ? Då tycker jag att någon skulle kunna intyga att han är där.
Citera
2020-11-21, 20:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"tror att jag någonstans läst rimliga förklaringar"....
Det är inte förklaringarna du bör läsa utan källorna.. sedan hänger dessa så klar ihop med din egna slutledningsförmåga...

"Förklaringarna" är någon annans slutsatser som du kanske valt att tro på..

Kanske inte riktat åt mig, men jag passar på att berätta att jag inte har läst en enda bok om mordet, inte av något slag, inte ens hållt en sådan bok i min hand.

Alla mina argument är baserade på slutsatser jag själv drar av information i "Palmetråden", internet,media, dokument i FUP, domstolsförhandlingar samt diskussioner på Flashback och andra forum.

Lägg ner argumentet att folk har lyssnat för mycket på TP eller vem det nu är som du syftar på med "någon annans slutsatser", jag och flera andra är inga hjälplösa hjon som inte kan tänka självständigt och dra egna slutsatser.

Angående förklaringar och källor så bör man kanske värdera hur det läggs fram, det kan ge en viss känsla för sanningshalt, och då syftar jag inte främst på vem, utan hur det sägs.

Lyssna på SE i domstolen, min uppfattning är att han ljuger så att tungan skulle kunna bli blå, men det är såklart viktigare vad som sägs än hur det sägs?

SE:s sätt att svara på frågor i domstolen visar tecken på att han inte är sanningsenlig, anser jag. Detta är något att lägga till allt annat som inte går ihop i hans berättelse.
Citera
2020-11-21, 20:50
Medlem
Citat:
Jag har sagt det förut och gör det igen, jag är VÄLDIGT osäker kring SE och vad som stämmer och inte. Han påpekar saker som verkar stämma med händelseförloppet men samtidigt kan ingen bekräfta hans närvaro. Logiskt sett borde han väl varit ganska nära Lisbeth och de övriga om han sett LJ? Då tycker jag att någon skulle kunna intyga att han är där.

Det finns ett väl ett par vittnesmål som kan tolkas som att de bekräftar SE:s närvaro på platsen, bl.a ett som talar om ”en vaktmästare från Skandia”.

Intressant inlägg i Palmemordstråden om att SE gjort iakttagelser av ambulans och ”sug” på mordplatsen.
Citera
2020-11-21, 20:57
Medlem
Citat:
Det finns ett väl ett par vittnesmål som kan tolkas som att de bekräftar SE:s närvaro på platsen, bl.a ett som talar om ”en vaktmästare från Skandia”.

Intressant inlägg i Palmemordstråden om att SE gjort iakttagelser av ambulans och ”sug” på mordplatsen.

En del vittnesmål är inte såå svåra utan att ens varit på brottsplatsen...

Låt säg att jag säger att LP var lite i chock o hysterisk..

Det kom mkt folk till brottsplatsen o polisen var lite brysk ..

Det kom blod ur Palme...

Någon försökte göra upplivningsförsök på Palme

Osv..

Inte så svårt...Man behöver nästan inte vara på en brottsplats o ändå pricka in 70%
Citera
2020-11-21, 20:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Och jag gissar att du tror att en grafiker råkar ha en Magnum med metal piercing-ammunition i rockfickan och råkar bli jätte-jättesur på Palme och skjuter ett direkt dödande skott i ryggen på honom fast han aldrig tidigare gjort en fluga förnär? Sen springer han en runda och återkommer till brottsplatsen för att dricka kaffe?

Att raljera är ingen konst.

Nej det tror jag inte, SE råkade inte ha en Magnumrevolver i fickan, det är bara ditt och andras sätt att fördumma folk, inget reellt argument anser jag.

Jag anser dock att det är fullt möjligt att SE ingick i en konspiration och hade ett för kvällen lämpligt vapen i besittning för att kunna knäppa Olof.

Jag kan också föreställa mig att det fanns folk i en sådan konspiration som garanterade att SE säkert kunde återvända till brottsplatsen. Personer inom polis, rättsväsende och underrättelsetjänst, det finns information och historik som som talar för att så kan ha varit fallet.
Citera
2020-11-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej det tror jag inte, SE råkade inte ha en Magnumrevolver i fickan, det är bara ditt och andras sätt att fördumma folk, inget reellt argument anser jag.

Jag anser dock att det är fullt möjligt att SE ingick i en konspiration och hade ett för kvällen lämpligt vapen i besittning för att kunna knäppa Olof.

Jag kan också föreställa mig att det fanns folk i en sådan konspiration som garanterade att SE säkert kunde återvända till brottsplatsen. Personer inom polis, rättsväsende och underrättelsetjänst, det finns information och historik som som talar för att så kan ha varit fallet.

Du talar om fördummande, halva ditt föregående inlägg var ett försök till fördummande av mig, men det här var ju klart bättre.

Jag har väldigt, väldigt svårt att se SE som del av en konspiration. Hur vet han när han ska gå ut? Han stämplar ut, sen småpratar han men vakten innan han går ut på gatan. Det går inte att få ihop det med att mordet är planerat. Det enda mordscenario jag kan få ihop med SE är att det är en impulshandling, ungefär som han själv beskrev det i tidningen Folk och Försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in