2020-11-18, 07:40
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad är högsta timlönen för anställda? Räkna på det och 8 OB timmar.

Sätt dig och räkna själv?
Bara googla vilken timlön som finns i butik.

Har absolut inget som helst intresse av att sitta och räkna ut det nämligen.
Citera
2020-11-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
18 var det förr. När jag fick sommarjobb på ICA som sextonåring förra seklet fick jag hantera pengar. Motsvarigheten till "ICA-Stig" fuskade. Facket fick reda på det rätt snart genom lokala ombudet för Handels,(hon såg själv med egna ögon) och chefen fick lite bekymmer. Möjligen att detta har ändrats år 2020 till 16, sextonåringar får till och med köra bil idag.. (Övningsköra, det fick man inte på "min tid"..)

1996-97 vet jag i alla fall att det var 16 som gällde. Jobbade extra på McDonald's på den tiden och där fanns det en del som fuskade med att låta 15-åringar stå i kassan. Dessa fick egentligen bara plocka skräp i matsalen och torka bord.
Citera
2020-11-18, 17:59
Medlem
Citat:
Nja du har fel. Butiksanställd i Stockholm har 13-14k efter skatt och en liiiiiten etta går på 10-12k. Eller menar du att man ska bo 4 pers i en etta?

Jag får ut 16-18k utan att jobba heltid. Har en hyra på knappt 5k, som vi dessutom är två om.
Alla bostäder kostar inte 10-12k i månaden.
Citera
2020-11-18, 20:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
1996-97 vet jag i alla fall att det var 16 som gällde. Jobbade extra på McDonald's på den tiden och där fanns det en del som fuskade med att låta 15-åringar stå i kassan. Dessa fick egentligen bara plocka skräp i matsalen och torka bord.

Ja, det är mycket fusk i branschen!
("Omyndiga får inte ha kassa-ansvar!" hette det förr.)
Men om man ska dra det till sin hårdaste spets, så kommer en 16-åring inte få samma "höga lön" som en dito tonåring som fyllt 18. Oavsett arbetsgivarfusk eller inte.

Kassa-ansvar: Dvs. ansvara för en kassa, enkelt sagt pengar/vara kassörska/kassör.
Var 18 på detta förr, men ni i tråden har sagt annat nu..
-Och då måste det vara som "tråden säger"!
Citera
2020-11-18, 22:35
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur det fungerar på just Coop och Ica, men den pott som finns i handels avtal får bara fördelas ojämnt efter förhandling med facket och då måste det finnas en fackklubb. Dessutom har jag för mig att den potten bara ges för anställda över 18 år (men jag kan ha fel där).

När jag jobbat på ICA så gav BC och Handlare ut potten till den som de tyckte förtjänade det. Det brukade vara 3-5 pers per år som fick förhöjd timlön med några kronor. Fanns ingen fackklubb där.

På coop var det fack-tanterna som bestämmer och de ger bonusen endast till fackmedlemmar (deras kompisar).

Jag fick bonusen på ICA men hade aldrig en chans på coop eftersom jag inte blev polare med fack-tanterna.
Citera
2020-11-19, 01:22
Medlem
Citat:
Jag får ut 16-18k utan att jobba heltid. Har en hyra på knappt 5k, som vi dessutom är två om.
Alla bostäder kostar inte 10-12k i månaden.

Ja men då är du undantaget, dina föräldrar ställde dig i bostadskö när du föddes. Sådana som mig kan inte få sådär billiga lägenheter utan vi får hyra i andrahand och då ligger priserna på de nivåerna.
Citera
2020-11-19, 03:07
Medlem
Citat:
Ja men då är du undantaget, dina föräldrar ställde dig i bostadskö när du föddes. Sådana som mig kan inte få sådär billiga lägenheter utan vi får hyra i andrahand och då ligger priserna på de nivåerna.

Finns hyresvärdar utan kösystem

Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har jobbat 15+ år inom dagligvaruhandeln och det är väldigt sällan folk som klagar över just lönen, för det är helt okej betalt. Kvällar är det 50-70% OB och lördagar efter 12 och röd dag är det 100%. Dock är det ganska slitigt att jobba varannan helg och mycket kvällar, vecka ut och vecka in. Speciellt när man har familj, och grundlönen är ju inte skyhög direkt. Många jobbar 75-80% och behöver OB:n för att kunna gå runt med hyra osv. Skulle tippa på att en normal butikslön ger 13-16 tusen efter skatt i månaden, beroende på hur mycket OB och extrapass du fått. Jag har varit uppe över 20 tusen några gånger men då var det mycket extrajobb.

Det är väldigt lågt. Jag snittade 34 brutto i månaden förra året. Inga kvällar men nästan varje helg

Skulle säga att en normal lön är runt 20 netto, 160 timmar och var tredje helg typ
Citera
2020-11-19, 17:45
Medlem
Citat:

Aldrig stått i bostadskö. Men jag kanske var lite missvisande när jag använde ordet hyra, avgift hade varit mer rätt. Utan lån på bostaden, men det är ju i princip omöjligt för den som kommer in på marknaden idag.
Citera
2020-11-20, 01:29
Medlem
Citat:
Aldrig stått i bostadskö. Men jag kanske var lite missvisande när jag använde ordet hyra, avgift hade varit mer rätt. Utan lån på bostaden, men det är ju i princip omöjligt för den som kommer in på marknaden idag.

Ja precis, en butiksanställd i Stockholm betalar 80% av lönen i hyra.
Citera
2020-11-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ja precis, en butiksanställd i Stockholm betalar 80% av lönen i hyra.

Nej .men kanske 40%.
Citera
2020-11-21, 15:03
Medlem
Är han 16 räkna med att han får mellan 70-90kr/h. Om det är pengar grabben vill tjäna måste han bli youtuber eller ha ett framgångsrikt uf-företag. På min tid i Ekonomiprogrammet på gymnasiet kunde man lätt tjäna en tusenlapp i månaden på ett UF med bara 5h arbete i veckan. Skoltid ska tilläggas.
Citera
2020-11-22, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Nej .men kanske 40%.

Kanske om han bor i Eskilstuna. Eller har förstahandskontrakt. Jag har bott i Stockholm tidigare och jag betalade 12k för en etta på 30m2. Inte ens särskilt bra skick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in