2020-11-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har jobbat i större matbutiker nu dom senaste 10-15 åren, aldrig varit med om att det anställts en 16-åring på bara ett cv.

Dom ungdomar som är hos oss har först haft praktik, därefter anställs kanske 1/10 efteråt och då på 1-2 pass på helgen.

Det anställs istället folk i 20-årsåldern som vill jobba extra utöver pluggandet.

16 år anser oftast cheferna är för ungt.

Så är det säkert.. Mindre ICA Nära är nog lättast att söka på.
Citera
2020-11-16, 22:23
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelbarr
Är det verkligen så bra betalt i grundlön??
Varför gnäller då butikspersonal??

Så värst bra är det inte. Och sen får man vara medveten om att man får inget för erfarenhet som man kan ha. Man får för år 1,2 och 3 sen inget. Så jag som har 15 års erfarenhet av butiksarbete hade på mitt förra jobb samma timlön som en tjej som var 20 år. Och kunskapsnivån var inte riktigt samma om man säger så.
Men det är ett bättre avtal än hotell och restaurang för det är riktigt pissigt.
Citera
2020-11-17, 00:44
Medlem
Citat:
Har jobbat i större matbutiker nu dom senaste 10-15 åren, aldrig varit med om att det anställts en 16-åring på bara ett cv.

Dom ungdomar som är hos oss har först haft praktik, därefter anställs kanske 1/10 efteråt och då på 1-2 pass på helgen.

Det anställs istället folk i 20-årsåldern som vill jobba extra utöver pluggandet.

16 år anser oftast cheferna är för ungt.

Då har vi olika erfarenheter. Det är billigare att anställa en 16-åring än en 20-åring. Så kommer de flesta att tänka.
Coop hade som policy att inte ha någon under 18 i kassan, men om jag inte minns fel gick de ifrån det för en del år sedan. Man kan ju bara gissa varför.
Citera
2020-11-17, 00:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Då har vi olika erfarenheter. Det är billigare att anställa en 16-åring än en 20-åring. Så kommer de flesta att tänka.
Coop hade som policy att inte ha någon under 18 i kassan, men om jag inte minns fel gick de ifrån det för en del år sedan. Man kan ju bara gissa varför.

Jag har starkt för mig att detta är reglerat i lag/förordning. Något om att omyndiga inte får hantera kontanter på grund av rånrisken. Så en 16-åring har "begränsat värde" för "ICA-Stig", då den inte kan/får sitta i kassan. Typ lagerplock och liknande får de jobba med. (Lättare saker, inte köra truck eller sådant). Tror inte ens de får tömma burkautomaten på grund av skaderisk.
Citera
2020-11-17, 01:03
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Så värst bra är det inte. Och sen får man vara medveten om att man får inget för erfarenhet som man kan ha. Man får för år 1,2 och 3 sen inget. Så jag som har 15 års erfarenhet av butiksarbete hade på mitt förra jobb samma timlön som en tjej som var 20 år. Och kunskapsnivån var inte riktigt samma om man säger så.
Men det är ett bättre avtal än hotell och restaurang för det är riktigt pissigt.

I Coop och ICA finns lönepott som BC kan dela ut till utvalda personer i personalen, som bonus.
Citera
2020-11-17, 09:21
Medlem
OrtenProffss avatar
8300 efter skatt tror jag
Citera
2020-11-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har starkt för mig att detta är reglerat i lag/förordning. Något om att omyndiga inte får hantera kontanter på grund av rånrisken. Så en 16-åring har "begränsat värde" för "ICA-Stig", då den inte kan/får sitta i kassan. Typ lagerplock och liknande får de jobba med. (Lättare saker, inte köra truck eller sådant). Tror inte ens de får tömma burkautomaten på grund av skaderisk.

Nej. 16 år är den gräns som gäller för att få hantera pengar.
Dock är det lite vanskligt att 16-åringar ska sitta och neka 17-åringar att köpa tobak och alkohol, vilket jag tror att Coops tidigare regler bland annat grundade sig på.
För den under 18 finns dock fortfarande begränsningar gällande hur sent de får jobba etc, vilket är ett större problem inom restaurangbranschen än inom handeln pga öppettiderna.
Citera
2020-11-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
I Coop och ICA finns lönepott som BC kan dela ut till utvalda personer i personalen, som bonus.

Nu vet jag inte hur det fungerar på just Coop och Ica, men den pott som finns i handels avtal får bara fördelas ojämnt efter förhandling med facket och då måste det finnas en fackklubb. Dessutom har jag för mig att den potten bara ges för anställda över 18 år (men jag kan ha fel där).
Citera
2020-11-17, 12:50
Medlem
Onkel Vanjas avatar
De flesta butiker har som regel att endast anställa folk 18 fyllda, eller ännu hellre de som gjort klart gymnasiet. De flesta under 20 jag stött på inom branschen är antingen de över 18 som gjort praktik på stället eller släktingar/vänner till handlare som får några timmar av ren "godhet".

Vad gäller lön så är det avtalsmässig lön som gäller hos i princip samtliga etablerade kedjor. Är du ung, tar på dig att jobba mycket helger och kvällar så är det helt okej lönemässigt, framförallt då det inte kräver någon direkt kunskap. Däremot är det desto svårare att få det till en "bra lön" för den som börjar komma uppåt i ålder, vill jobba dagtid och kanske inte så mycket helg.

Har du däremot inte avancerat och utvecklats när det börjar vara dags för stabilitet i livet så kanske en grundlön på 24000 inte är så illa. Är handeln ett område du ska vara kvar inom och du tar dig uppåt hierarkin, med diverse ansvarstillägg, erfarenhet, du har förmodligen bytt arbetsplats ett par gånger och således förhandlat om lön osv., då blir det okej betalt. Gå än högre och få dig ett tjänstemannaavtal, eller gå hela vägen och bli handlare så kan du bli tokrik.

ONT: Jag skulle råda din son att stanna i skolan, alternativt plugga någon praktisk utbildning. Det är bättre att plugga till stenläggare eller målare om han inte har någon önskan om universitetsstudier. Ytterst få anställer 16-åringar inom handeln.
Senast redigerad av Onkel Vanja 2020-11-17 kl. 12:55.
Citera
2020-11-17, 21:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Nej. 16 år är den gräns som gäller för att få hantera pengar.
Dock är det lite vanskligt att 16-åringar ska sitta och neka 17-åringar att köpa tobak och alkohol, vilket jag tror att Coops tidigare regler bland annat grundade sig på.
För den under 18 finns dock fortfarande begränsningar gällande hur sent de får jobba etc, vilket är ett större problem inom restaurangbranschen än inom handeln pga öppettiderna.

18 var det förr. När jag fick sommarjobb på ICA som sextonåring förra seklet fick jag hantera pengar. Motsvarigheten till "ICA-Stig" fuskade. Facket fick reda på det rätt snart genom lokala ombudet för Handels,(hon såg själv med egna ögon) och chefen fick lite bekymmer. Möjligen att detta har ändrats år 2020 till 16, sextonåringar får till och med köra bil idag.. (Övningsköra, det fick man inte på "min tid"..)

Men vad jag ville få fram, var att en sextonåring har "begränsat värde" i en ICA-affär, då omyndiga inte får utföra vissa (viktiga) arbetsuppgifter. Därav lägre lön. (Förutom generella oerfarenheten då)

Men en sextonåring som får exempelvis 80-100kr/tim kommer att vara "kingen" bland sina kompisar som fortfarande bara får sitt ynkliga barnbidrag/studiebidrag som månadspeng...

(Så vida grabbens studier inte blir lidande, men arbetslivserfarenhet är också en bra sak på CV).
Citera
2020-11-18, 06:55
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ge mig lite siffror. Säg att man jobbar mån-fre heltid + lördagar. Vad får man ut i månadenefter skatt

Det beror ju på vilken timlön du har, hur många ob-timmar du jobbar.

Helt omöjligt för mig att svara på.
Citera
2020-11-18, 07:34
Medlem
Citat:
Det beror ju på vilken timlön du har, hur många ob-timmar du jobbar.

Helt omöjligt för mig att svara på.

Vad är högsta timlönen för anställda? Räkna på det och 8 OB timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in