Citat:
Ursprungligen postat av
Piggypigglet
Nej. 16 år är den gräns som gäller för att få hantera pengar.
Dock är det lite vanskligt att 16-åringar ska sitta och neka 17-åringar att köpa tobak och alkohol, vilket jag tror att Coops tidigare regler bland annat grundade sig på.
För den under 18 finns dock fortfarande begränsningar gällande hur sent de får jobba etc, vilket är ett större problem inom restaurangbranschen än inom handeln pga öppettiderna.
18 var det förr. När jag fick sommarjobb på ICA som sextonåring förra seklet fick jag hantera pengar. Motsvarigheten till "ICA-Stig" fuskade. Facket fick reda på det rätt snart genom lokala ombudet för Handels,(hon såg själv med egna ögon) och chefen fick lite bekymmer. Möjligen att detta har ändrats år 2020 till 16, sextonåringar får till och med köra bil idag.. (Övningsköra, det fick man inte på "min tid"..)
Men vad jag ville få fram, var att en sextonåring har "begränsat värde" i en ICA-affär, då omyndiga inte får utföra vissa (viktiga) arbetsuppgifter. Därav lägre lön. (Förutom generella oerfarenheten då)
Men en sextonåring som får exempelvis 80-100kr/tim kommer att vara "kingen" bland sina kompisar som fortfarande bara får sitt ynkliga barnbidrag/studiebidrag som månadspeng...
(Så vida grabbens studier inte blir lidande, men arbetslivserfarenhet är också en bra sak på CV).