2020-11-21, 01:04
  #5125
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sedan har vi Roland Bergström från Skandia som SE ringer ca. 11:40 1/3
8. Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat.", 2 dagar senare så var SE med i Aftenposten... https://imgur.com/a/oqKwtYS (Ringde han själv för att täcka upp sin lögn? )
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
8an Får jag inte riktigt klart för mig exakt vad du menar !
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
8:an är en påstådd lögn(för de som är pålästa i ämnet) men som visade sig mycket väl kunna vara sanning då SE figurerade i Norsk media...
Jag tycker också att det är svårt att förstå vad du menar här. Men tydligen så sade då alltså SE till Roland Bergström kl. 11:40 den 1/3 att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat". Och ett par dagar senare publicerar Aftenposten en intervju med SE.

Kanske menar du att den publiceringen styrker SE:s påstående om att norsk media redan på förmiddagen den 1/3 skulle ha sökt honom. Men hur skulle Aftenposten kunna känna till att SE ens existerade vid den tiden, när inte ens polisen visste att han fanns?

Det är väl ganska uppenbart att SE ljuger för Roland Bergström här om att han skall ha kontaktats av media och polis, och att han ljuger om anledningen till att han vill ha ut den exakta utstämplingstiden:
(FB) Skandiamannen
__________________
Senast redigerad av Draifos 2020-11-21 kl. 01:53.
Citera
2020-11-21, 02:44
  #5126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Arne liljerot:
-Jo, Stig Engström, du vet vad förhöret gäller, (de e) vissa iakttagelser som du gjorde på tjugoåttonde i andra åttiosex, arbetade du på skandia vid det tillfället?

Engström:
- Ja, det gjorde jag. (Röst slät och monotom och lögnfri)

Arne liljerot:
- Ha. Och, arbetade du över?

Engström:
- Ja, jag arbetade över därför att familjen skulle åka till Idre - på vintersemester, och jag hade inte hunnit göra färdigt det jag tyckte jag borde ha gjort.

(notera att ordintensiteten avtar från (-) med vad jag skulle säga en tänjd, utsträckt sanning.

Var uppmärksamma på (De ord som kan utläsas, men inte helt (ty)dligt är hörbar(a) )

Det är nämligen nyckeln och ni kan alla finna dem.

Återkommer efter jag sovit bort allt beslagsvin.

Jo ena stunden väldigt exakt o hur han liksom ensam pratar med Lisbeth o vänder på Palme...

Men sen plötsligt så vet han inte om det var flera på mordplatsen...

Tänk att ingen såg eller kunde bekräfta hans närvaro .

Otroligt ..
Citera
2020-11-21, 03:04
  #5127
Medlem
Signalement på gärningsmannen nedskrivet av Winden strax efter mordet ej namngiven vittneslämnare

" Mannen är cirka 35-40 år cirka 175 cm lång
Mannen är mörkhårig
Mannen var iklädd mörkbrun eller mörkgrå rock
På huvudet hade han en mörk mössa eller hatt"

Lisbeth Palme via Åke Rimborn
"En av männen skulle ha varit iklädd mörkblå täckjacka.
Vidare sa hon att just den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig ha sett springande från platsen för brottet ikväll.

https://drive.google.com/file/d/1h85Om4ah3ufVbNfST1yxJp60opaovzay/view
860301 Åke Rimborn
Citera
2020-11-21, 03:55
  #5128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Det enda rimliga är att vara kritisk mot alla uppgifter. Då det inte finns något som konkret binder en person till brottet så är det fel att låsa sig vid någon enskild teori. Det är förstås just avsaknaden av konkreta bevis som gör att mordet fortfarande är olöst. Så att vara en ”förnekare” är det enda rimliga.

Ja vi kan förneka allt för vi kommer aldrig få något 100% bevis mot någon efter snart 35 år.
Citera
2020-11-21, 04:49
  #5129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja vi kan förneka allt för vi kommer aldrig få något 100% bevis mot någon efter snart 35 år.

Han kom fel in i forumet sen började han låtsas som att vi inte förstod honom...

Om man tror på SE som GM så måste man ha konkreta bevis o dyl...

Har man inte det så får man knappt tro ens...

Frågar man SE förnekare så har dom inga alternativ själva utan är bara ute efter krossa våra spekulationer som är väldigt lätt då vi såklart saknar konkreta bevis !
Citera
2020-11-21, 05:06
  #5130
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja vi kan förneka allt för vi kommer aldrig få något 100% bevis mot någon efter snart 35 år.
Vi får se om det exakt blir 100%. Men jag tror att en dag så kommer saken att bli mer klar för alla över vem som skäligen kan utpekas som skyldig. Det finns saker och ting som det ännu kan grävas i och nu när SE är utpekad som GM av PU så måste det arbetas ff a med den saken. Den som är intresserad av en tydligare bild av MOP bör därför stödja de som nu seriöst arbetar vidare med ärendet.
Citera
2020-11-21, 06:19
  #5131
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu börjar vi ändå komma någonstans men vi behöver ju inte helt övertyga varann....

Jag tror att man kan komma tillbaka till brottsplatsen på ca 8-10min...

Då är brottsplatsen ju fullt med människor typ minst 30pers o där tror jag GM få en hel del uppgifter...

Dessutom tror jag vittnena är liksom pratglada o alla pratar om vad dom sett...Så här får GM mkt info speciellt om hur Lisbeth betett sig o poliser...

Säg att du själv kom 10min efter ett slagsmål i matsalen i skolan. Hade du då inte fått reda på snabbt vilka som slogs ? Vem som började ?....Vad lärarna gjorde?...Om någon dessutom hade satt en gaffel i ögat så hade du nog fått höra hur mkt blod det kom osv...

Är det så konstigt att SE hann vara lite på brottsplatsen innan han gick tillbaka till Skandiahuset?
Well, well. Hur många gånger har inte samma sak ältats nu? Alla de där uppgifterna som lämnats av SE, då så skedde, kan alltså lika gärna komma från andra personer vid mordplatsen på mordnatten och senare från media. Likaså förhöret med Bergström, som alltså sker i Juni månad; han kan också delvis vara påverkad av det han fått från media då han återger vad SE sagt på mordnatten då han återkommit till Skandiahuset.

Edit: Enligt väktaren ALG skall SE mordnatten ha sagt "dom säger att det var Palme", som att han knappt var säker på OP som BO. I Rapportintervjun så säger han att "vi visste inte då" att det var OP, men det ju fick snart SE och andra reda på. SE tycks i detta vill flyta omkring som antingen smått aningslös inför vissa och väl insatt inför andra.
__________________
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-21 kl. 06:37.
Citera
2020-11-21, 09:16
  #5132
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
...

Om man tror på SE som GM så måste man ha konkreta bevis o dyl...

Frågar man SE förnekare så har dom inga alternativ själva utan är bara ute efter krossa våra spekulationer som är väldigt lätt då vi såklart saknar konkreta bevis !

Konkreta bevis vore förstås bra när man pekar ut någon som mördare. Men PU/KP och SE anhängare har ju inte ens hyfsade indicier utan hela SE utredningen vilar på ytterst svaga indicier som gränser till ren hittepå och fantasi.

Menar du verkligen att man måste ha en alternativ gärningsman för att kunna diskutera SE som oskyldig? Tänk om rättsväsendet skulle fungera efter den principen.
Citera
2020-11-21, 10:16
  #5133
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu börjar vi ändå komma någonstans men vi behöver ju inte helt övertyga varann....

Jag tror att man kan komma tillbaka till brottsplatsen på ca 8-10min...

Då är brottsplatsen ju fullt med människor typ minst 30pers o där tror jag GM få en hel del uppgifter...

Dessutom tror jag vittnena är liksom pratglada o alla pratar om vad dom sett...Så här får GM mkt info speciellt om hur Lisbeth betett sig o poliser...

Säg att du själv kom 10min efter ett slagsmål i matsalen i skolan. Hade du då inte fått reda på snabbt vilka som slogs ? Vem som började ?....Vad lärarna gjorde?...Om någon dessutom hade satt en gaffel i ögat så hade du nog fått höra hur mkt blod det kom osv...

Är det så konstigt att SE hann vara lite på brottsplatsen innan han gick tillbaka till Skandiahuset?

Med tanke på de uppgifter som SE kände till då han återvände till Skandia så är dock 8-10 minuter för lång tid. Ambulansen lämnade mordplatsen 23:28 (ca. 6,5-7 min efter skotten)
Då är ju även Lisbeth med på väg till Sabb.

Din teori kring pratglada vittnen och exemplet med skolslagsmål stöds inte direkt utan det är snarare tvärtom. Gösta Söderström, berättar ju om en Lisbeth som till slut skriker "ser du inte vem jag är".

Vi har Stefan Glantz som utför mun mot mun-metoden på Palme ... Polisen är inte intresserad av hans uppgifter och han lämnar i vredesmod. Får först dagen efter reda på att det var Olof Palme!
https://imgur.com/a/g27fMFj

Dessa uppgifter stämmer ju rätt bra även med SE's om att polisen inte var intresserad...

Har inte fler namn i skrivande stund men vill minnas att det är fler som vittnar om att det tog tid innan man visste att det var Palme. Det verkar också som alla inte hörde allt som sas utan att vetskapen kom olika snabbt.. och basunerades inte ut.
Någon vittnar även om en man(troligen Björkman eller är det SE ) som går runt och säger "Är det Palme, är det Palme?".. Osäker på i vilket läge detta är just nu, men det var i.a.f. inget Glantz snappade upp..
Citera
2020-11-21, 10:22
  #5134
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Signalement på gärningsmannen nedskrivet av Winden strax efter mordet ej namngiven vittneslämnare

" Mannen är cirka 35-40 år cirka 175 cm lång
Mannen är mörkhårig
Mannen var iklädd mörkbrun eller mörkgrå rock
På huvudet hade han en mörk mössa eller hatt"

Lisbeth Palme via Åke Rimborn
"En av männen skulle ha varit iklädd mörkblå täckjacka.
Vidare sa hon att just den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig ha sett springande från platsen för brottet ikväll.

https://drive.google.com/file/d/1h85Om4ah3ufVbNfST1yxJp60opaovzay/view
860301 Åke Rimborn

Ja, kolla även på Wikströms och Kjell Östlings förhör (även Lena Löhr) så framgår det med all tydlighet att man hade problem med signalementen.
Tror Kjell Östling i något förhör utrycker att det plötsligt kom ett signalement som helt gick emot det tidigare.

Och det sista gällande vad Lisbeth säger till Rimborn så är det helt otroligt att SE(i rollen som GM) gissar och ljuger om att Lisbeth sagt så till honom också..
Citera
2020-11-21, 11:53
  #5135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Konkreta bevis vore förstås bra när man pekar ut någon som mördare. Men PU/KP och SE anhängare har ju inte ens hyfsade indicier utan hela SE utredningen vilar på ytterst svaga indicier som gränser till ren hittepå och fantasi.

Menar du verkligen att man måste ha en alternativ gärningsman för att kunna diskutera SE som oskyldig? Tänk om rättsväsendet skulle fungera efter den principen.

Fast hade det funnits konkreta bevis så hade väl denna tråd knappt funnits ?

Om du inte håller med om SE som GM är väl det okej men att liksom be oss lägga fram konkreta bevis är bara löjligt...

Sen har jag iallfall inte skrivit att ni MÅSTE ha en alternativ GM , utan jag menade att OM ni hade haft det så hade ni inte heller haft konkreta bevis ...

Sen är vi väl just nu i tråd på flashback så du behöver inte oroa dig att rättsväsendet skulle funka såhär...
Citera
2020-11-21, 11:56
  #5136
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker också att det är svårt att förstå vad du menar här. Men tydligen så sade då alltså SE till Roland Bergström kl. 11:40 den 1/3 att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat". Och ett par dagar senare publicerar Aftenposten en intervju med SE.

Kanske menar du att den publiceringen styrker SE:s påstående om att norsk media redan på förmiddagen den 1/3 skulle ha sökt honom. Men hur skulle Aftenposten kunna känna till att SE ens existerade vid den tiden, när inte ens polisen visste att han fanns?

Det är väl ganska uppenbart att SE ljuger för Roland Bergström här om att han skall ha kontaktats av media och polis, och att han ljuger om anledningen till att han vill ha ut den exakta utstämplingstiden:
(FB) Skandiamannen

Precis den kommentaren som visar vart jag vill komma.
Hur skulle Aftenposten/Oslo vid 11:40 på lördagen känna till SE?
Men på måndagen finns alltså SE med i Aftenposten....

1. Har han då ljugit för Bergström på lördagen... och för att ordna upp sin lögn så ringer han till Aftenposten på söndagen?

2. Eller är det så att SvD, Aftenposten och även reportrar från GT delade information med varandra?
Och att SE mycket väl på lördagen efter den egna kontakten med SvD blev uppringd av så väl GT som Aftenposten?

(SE figurerar ju även i GT)

Denna uppgift har inte direkt något med SE's skuld att göra, men visar på den slarviga hets att beskylla SE för lögner!

Vi kan med säkerhet INTE säga att SE ljuger om detta! ... vilket är min poäng kring just denna uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in