2020-11-21, 10:50
Medlem
Amerikanska CDC uppskattar nu att hela 59% av smittspridningen i USA sker asymtomatisk! Av dessa är 35% presymtomatiska (dvs att de smittar innan de fått symtom) och 24% förblir utan symtom. De trycker på vikten att använda munskydd. https://edition.cnn.com/2020/11/20/health/cdc-coronavirus-spread-asymptomatic-website-wellness/index.html
Citera
2020-11-21, 10:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Att ha empati för människor jag inte vet vilka det är, är ju bizarrt. Jag kräver inget av någon, ingen ska kräva något av mig. Om man är orolig för sin egen hälsa så vidtar man åtgärder för att skydda sig. Man har ansvar för sig själv, inte för andra. Hela befolkningen ska inte straffas för att några är irrationellt rädda för ett virus som inte är farligt för >99% av befolkningen. Det är ju vansinnigt.

En gång i tiden var Sverige ett solidariskt land där vi såg om varandra, tja eller tanken var sådan. Jag kan inte se den irrationella rädslan du ser. Jag tar ansvar för mig själv och min familj, det är något man ska göra. Men om jag ser att grannen lider så går jag dit och frågar om jag kan hjälpa till med något, jag gör inte som dig och hånar min medmänniska. Den här pandemin har verkligen plockat fram det värsta i oss och nu visar människorna sina rätta nyllen. Då du lever i det här samhället så antar jag att du nyttjar dess fördelar, sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur osv, det är jag ganska säker på att du gör. Det du glömmer är att vi andra också betalar för att du ska kunna utnyttja dessa. Eller är din omvärldsanalys lika inskränkt som din människosyn? Ja då kanske Sars-Cov-2 kommer att ge oss precis det vi förtjänar!
Citera
2020-11-21, 11:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Lägesrapport från Södersjukhuset:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vi-hade-forvantat-oss-en-kulle-men-ser-ut-att-fa-ett-kebnekaise

Jag saxar:

”Inför hösten har Södersjukhuset planerat for olika scenarier när det gäller hur många patienter som skulle behöva läggas in med covid-19. Ganska snart insåg man att det skulle bli värre än vad Folkhälsomyndigheten trott.

– Enligt Folkhälsomyndighetens prognos hade vi förväntat oss en kulle men vi ser ut att vara på väg mot ett Kebnekaise, säger Anne Kierkegaard.

Mindre luft i systemet
I dagsläget har man ett 90-tal patienter inlagda med med covid-19, som mest i våras hade man som mest 120 covid-19-patienter inlagda.

Situationen försvåras av att fler patienter med annan sjukdom än covid-19 söker akutvård på sjukhuset nu än de gjorde i våras, då man såg en nedgång av den typen av patienter.

– Trots att vi har fler vårdplatser öppna nu än när det var som värst i våras så är marginalen, eller luften i systemet, betydligt mindre nu eftersom många fler ”vanliga” patienter behöver akut vård, säger Anna Gerber Ekblom.”

svt.se
Citera
2020-11-21, 11:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du satte huvudet på spiken, dessa motståndare är bara intresserade av att deras efen tillvaro inte får begränsas, inte på något sätt i världen. Då kokar deras ilska över och de blir obstinata som en tre-åring. Deras liv och leverne är heligt, heligare än någon annans sjukdom och död, även om de medvetet bidrar till att sprida smittan så att andra insjuknar och en del av dessa dör eller blir svårt sjuka. Att även en icke ringa andel får långtidsbesvär skiter de i, att en 23-årig tjej varit sjuk i åtta månader och inte längre kan fortsätta spela hockey på tävlingsnivå är ingenting som berör dessa egoister.

Bara de får fortsätta vara ”fria” och helt utan restriktioner så är allting bra. De har inte förmågan att tänka längre än näsan räcker och inser då inte heller att allas vår tillvaro riskerar att förändras för läng tid framöver bara för att de vägrar ta ansvar för hur deras beteende påverkar andra mönniskor i samhället.

Landets empatilösa dårar har blottlagts på ett aldrig tidigare skådat sätt för hela världen att beskåda. Att dessa dårar även sitter på styrande positioner är nu tydligare än det någonsin varit. Man har haft tid att agera när smittan varit på ”paus” men man valde att inte göra något, innan det gått för långt. Precis som i våras.

Ja det var bra sammanfattat. Följande inslag visar ju vart vi är på väg och då spelar det ingen som helst roll vad dessa människor tycker, för viruset ger blanka fan i det, det är bara ett virus. Sjukvården vädjar till samhället, dessa "människor" som dessutom lever i det bryr sig inte alls om det utan tror att de kan leva sina liv, hur som helst utan en tanke om konsekvenser men det kommer det att få, om vi inte gör något:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vi-hade-forvantat-oss-en-kulle-men-ser-ut-att-fa-ett-kebnekaise
Citera
2020-11-21, 11:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Lägesrapport från Södersjukhuset:

Ser man inte där vad som är på väg att hända så är man blind. Misstänker att det snart börjar hagla, nu har det vänt, skönt det är över, alarmisterna hade fel, tjohoo.
Citera
2020-11-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hur gör man för att se detta i worldometers? Alltså hur kan man ställa in att bara visa specifika veckor?
Du får klicka på respektive lands namn och sedan gå till respektive kurva över antalet avlidna per dag. Om du sätter muspekaren över stapeln ett visst datum så visas antalet avlidna just den dagen. Sedan blir det till att plussa ihop...
Citera
2020-11-21, 11:08
Medlem
Ökning i Covid-19-dödlighet v 47 mot v 41:

12360% Sui
2498% Ita
2327% Svk
1938% Ser
1838% Ger
1790% Bul
1440% Aut
1084% Gre
1020% Cro
1009% BiH
854% Bel
786% Pol
740% Fin
633% Fra
611% Por
593% UK
400% Hun
393% Swe
338% Cze
262% Net
185% Rom
143% Esp
142% Ukr
140% Rus
129% Den
================
Snitt : 1346%
Citera
2020-11-21, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis, och personer med långtidssymptom kommer att bli många eftersom Sverige har låtit viruset sprida sig i så pass stor utsträckning. Det priset vill ingen betala, jag lovar, men nu är det försent.

Ja tyvärr. Det innebär ju dessvärre, om det vill sig illa, att sjukvården kommer bli fortsatt belastad lång tid framöver även om dödsfall minskar i framtiden.
Citera
2020-11-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Fördubblings tiden just nu är 15,8 dagar. Alltså om ett par veckor ska kurvan överskrida 30k ganska ordentligt. Eftersom det är många som går inte möjligheten att testa sig.
Jag väntar själv på provtagning sen tisdag.

Så lång fördubblingstid som 15.8 dagar låter mycket glädjande, då kommer sannolikt antalet fall att börja minska igen nästa vecka. Att ökningstakten varit avtagande sedan ett par veckor tillbaka är ju redan känt.

Även på IVA ser det ut att börja avta även om det fortfarande verkar vara en viss eftersläpning.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-21 kl. 11:19.
Citera
2020-11-21, 11:22
Medlem
Dr Fauci säger i sin intervju att mellan 25 till 35 % av Covid sjuka får bestående men.
https://t.co/EmLFUSaNjV?amp=1
Citera
2020-11-21, 11:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja tyvärr. Det innebär ju dessvärre, om det vill sig illa, att sjukvården kommer bli fortsatt belastad lång tid framöver även om dödsfall minskar i framtiden.

Ja, detta är mycket oroande.
Citera
2020-11-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Varför är projektionen osannolik? Fullt möjligt med 200 döda per dygn.
Det enda osannolika är att Sverige av alla länder inte rekommenderar munskydd.

Det intressanta med projektionen är att vi just nu har möjlighet att rädda 10000 människors liv fram till mars. Det enda som krävs är att 95% börjar bära munskydd.
Förutom att den hittills inte stämt öht (utan "korrigerats" när riktiga data ersatt deras modellprediktioner) för Sverige (och gissningsvis ett stort antal andra länder) så här långt? Vad talar för att den blivit bättre på sistone? Hur enkelt skulle du tippa att det att skapa en generaliserad modell för alla världens länder med dess varierande förutsättningar och datakvalitet?

Även halvdana modeller kan vara användbara men då får man också vara medveten om dess svagheter och vad de ens kan eller förutsatt sig att kunna visa. Om säg munskyddsobligatorium hade varit en sån on/off-switch och fungerat som deras modell förutspår hade det förstås varit enklare, nu verkar den helt enkelt inte vara särskilt bra på att förutspå varken sjukvårdsbelastning eller antalet avlidna i Sverige, oavsett vad man sen tycker om de faktiska åtgärderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in