Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Att ha empati för människor jag inte vet vilka det är, är ju bizarrt. Jag kräver inget av någon, ingen ska kräva något av mig. Om man är orolig för sin egen hälsa så vidtar man åtgärder för att skydda sig. Man har ansvar för sig själv, inte för andra. Hela befolkningen ska inte straffas för att några är irrationellt rädda för ett virus som inte är farligt för >99% av befolkningen. Det är ju vansinnigt.
En gång i tiden var Sverige ett solidariskt land där vi såg om varandra, tja eller tanken var sådan. Jag kan inte se den irrationella rädslan du ser. Jag tar ansvar för mig själv och min familj, det är något man ska göra. Men om jag ser att grannen lider så går jag dit och frågar om jag kan hjälpa till med något, jag gör inte som dig och hånar min medmänniska. Den här pandemin har verkligen plockat fram det värsta i oss och nu visar människorna sina rätta nyllen. Då du lever i det här samhället så antar jag att du nyttjar dess fördelar, sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur osv, det är jag ganska säker på att du gör. Det du glömmer är att vi andra också betalar för att du ska kunna utnyttja dessa. Eller är din omvärldsanalys lika inskränkt som din människosyn? Ja då kanske Sars-Cov-2 kommer att ge oss precis det vi förtjänar!