2020-11-21, 03:03
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Bara jag som tycker att det är roligt att folk gnällde redan bara någon månad in i pandemin att "Åååh, jag är så ensam! Det är kämpigt nu. Här är en utställning om hur vi har upplevt coronaviruset. Styrkekramar" etc.

Jo det är lite tragikomiskt...

Här är en artikel som publicerades i New York Times häromdagen som belyser vissa problem som har att göra med leveransen av de olika vaccinerna. Jag tycker att svensk media har varit bristfälliga i att föra fram den här informationen till det svenska folket. I USA pågår det just nu ett stort pådrag gällande att skapa en logistisk infrastruktur som ska kunna hantera vaccin nedkylda till -80 grader celsius. Hur vi ska lyckas få dessa ut till våra vårdcentraler/sjukhus är för mig en gåta. Nu är ju inte ens vaccinerna godkända i skrivande stund, men man kanske borde börja förbereda sig lite?

Blir väl ett "Vi såg det inte komma" från Löfven när han väl inser problemen..

Citat:
Developing an effective vaccine is the first step. Then comes the question of how to deliver hundreds of millions of doses that may need to be kept at arctic temperatures. - New York Times

Artikeln från NY Times "How to Ship a Vaccine at –80°C, and Other Obstacles in the Covid Fight"
https://www.nytimes.com/2020/09/18/business/coronavirus-covid-vaccine-cold-frozen-logistics.html
Citera
2020-11-21, 03:20
Medlem
Sorligt, men Frankrike rapporterade en rejäl "bump" i går om antalet covid-19 avlidna - nya 1138
https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus/carte-et-donnees
Citera
2020-11-21, 04:58
Medlem
haha. Det svenska alpina landslaget tillåts åka hem från Finland efter att ha utstakat en plan om hur resan ska gå till. Detta efter att en ledare i den svenska truppen testats positivt. Finland som nation har alltid utmålats som ett skämt i Sverige, den irationella rädslan för Covid-19 gör inte saken bättre direkt. Sverige kommer knappt ha en märkbar överdödlighet 2020 trots att viruset haft fritt spelrum under året. Löjligt.
Citera
2020-11-21, 05:29
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha! Tack för ett gott skratt. Tydligare kan det inte bli att Swedistan blivit ett riktigt u-land. Samtidigt hyllas Tegnell, FHM och den feministiska regeringen med världens bästa smartaste tjejgäng i bräschen. Förtroendet har aldrig varit större!

Men fortsätter svennebanan att vägra mask så lär det snart bli glasklart även för den mest inbitne PK-latte-Svensson från Södermalm att något är väldigt fel i Swedistan. Den saken är klar. Jag sitter formligen och myser över vad som komma skall. Inom några veckor är det definitivt Game Over om de inte lyckas mörda de äldre igen i tusental med Morfinsprutan och media håller tyst om det.

Stänger vi inte skolorna omedelbart är vi rökta. Andra vågen har ju knappt kommit igång. IHME:s nya prognos för Sverige är inte nådig. Vi har inget munskydd-påbud så det blir många som kommer att dö helt i onödan.

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=daily-deaths&tab=trend
Citera
2020-11-21, 05:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En del tycker ju konstigt nog att man är en bättre människa för att man skadar andra.

Skrattar mest åt folk som kommer med barnsliga tillmälen.

Men folk som på fullt allvar tycker att man är stark om man gör andra illa, så sjukt.

Du skriver ju bra inlägg, finns inget att klaga på. Sedan kanske man inte håller med om allt men det är ju så människor funkar.

Vi behöver varandra även om folk tycker det är vidrigt. Trots att jag är vuxen vill jag ha mina föräldrar kvar. Och vi är alla beroende av människor som vill väl, vare sig det är privat eller i deras jobb.

Inte förtjust i de som tror på hate power.

Tack så mycket 🙋🏼‍♀️

Det är ju fullt naturligt att inte hålla med om allting någon annan skriver, det för ju diskussionen framåt och kanske medverkar till att någon börjar tänka om och omvärdera sina åsikter. Det som inte är ok är när användare hoppar på någon annan och uttrycker löje över att en person agerar försiktigt. Det är ju både obegåvat och barnsligt, på gränsen till mobbing ibland.

Ja, vi är ju alla beroende av människor som vill väl och som gör rätt, inte bara nu under pandemin utan alltid. Om de inte fanns vore världen ett ännu större helvete än den är. Naturligtvis finns det massor av människor som är försiktiga bara för att de är rädda själv men det är ju inte alls konstigt? Ju fler som är försiktiga desto bättre i detta läget.
Citera
2020-11-21, 05:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det finns många andra sätt att mäta pandemins effekt t ex långtidssymptom hos de drabbade som överlever. Vidare är det lönlöst att mäta överdödlighet förrän 1 år har passerat sedan pandemin startade i Sverige.
Precis, och personer med långtidssymptom kommer att bli många eftersom Sverige har låtit viruset sprida sig i så pass stor utsträckning. Det priset vill ingen betala, jag lovar, men nu är det försent.
Citera
2020-11-21, 06:23
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Som jag skrivit många gånger tidigare så är jag inte själv rädd, jag är försiktig för att värna om andra, framför allt en person i min närhet som högst troligen inte skulle överleva covid-19. Personen jag försvarade tidigare resonerar precis på samma sätt och är försiktig, inte för sin egen skull utan för andras. Det är något som du inte tycks begripa vilket man dock inte kan förvänta sig från någon ur begåvningsreserven så jag är inte det minsta förvånad att du inte gör det.

Jag skiter faktiskt i mig själv i det avseendet men det vore fruktansvärt att bidra till att någon annan blev svårt sjuk och dog.

Det är inte egoism, din oförmåga att tänka peakar med ditt inlägg även om den har varit tydlig hela tiden för mig. Du är en feg djävel som rapporterar andras inlägg, hahaha, vilken mes du är. Detta blir sista gången jag överhuvudtaget svarar dig och jag kommer hädanefter att hoppa över dina löjliga och ignoranta inlägg vilka håller en klass lägre än en mellanstadieelevs.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tar jag gärna även en varning och avstängning för detta inlägg. Om det är priset för att få skriva vad jag tycker om dig så är det billigt och jag betalar det mer än gärna.

Du tar upp en viktig aspekt att man måste tänka på andra personer faktiskt drabbas av ens eget beteende och att man måste göra vad man kan för att minska riskerna för andra personer även om man själv inte är orolig för sin egen hälsa.
Om fler hade tänkt som dig är jag säker på att vi hade varit i ett annat läge och faktiskt kunnat levt betydligt mer normalt än vad vi kan nu.
Citera
2020-11-21, 07:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Stänger vi inte skolorna omedelbart är vi rökta. Andra vågen har ju knappt kommit igång. IHME:s nya prognos för Sverige är inte nådig. Vi har inget munskydd-påbud så det blir många som kommer att dö helt i onödan.

Hmm... Vilka är IHME och hur tillförlitliga är de?

Snabbkoll på wikip ger att Institute for Health Metrics and Evaluation är en del av universitet i Seattle samt grundades av Bill och Melinda Gates.

Prognoser för USA, Tyskland och Sverige på totala dödsfall 1a mars (prognoserna uppdaterades igår):

471 000
129 000
21 000

USA ligger nu på drygt 250 000 dödsfall. Det är en hög prognos, men att de kommer upp i 471 000 dödsfall är ingen omöjlighet särskilt eftersom smittspridningen i USA fortfarande ökar dag för dag.

Tyskland ligger nu på 14 000 dödsfall. Att Tyskland kommer komma upp i 129 000 1a mars är mycket osannolikt. Tysklands smittspridning har avstannat/peakat. Varför tror IHME att 1150 tyskar per dag i genomsnitt ska förlora livet fram till 1a mars!? Vad är det de baserar sin prognos på?

Och i Sverige har 6300 fått sätta livet till i Covid. Även här har smittspridningen avstannat. Det är lite tidigt att säga om vi har peakat i smittspridning. Om IHME:s prognos på 21 000 1a mars ska vara rätt så kommer 145 per dag i genomsnitt fram till dess förlora livet. Detta är osannolikt. Baseras deras prognos på att den svenska vårdapparaten kommer bryta samman och folk kommer avlida i stort antal utan vård!?

Kanske det amerikanska institutet IHME gör bra prognoser för USA men levererar skit för alla andra länder!?
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-21 kl. 07:18.
Citera
2020-11-21, 07:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Snabbkoll på wikip ger att Institute for Health Metrics and Evaluation är en del av universitet i Seattle och grundades av Bill och Melinda Gates.

Prognoser för USA, Tyskland och Sverige på totala dödsfall 1a mars (prognoserna uppdaterades igår):

471 000
129 000
21 000

USA ligger nu på drygt 250 000 dödsfall. Det är en hög prognos, men att de kommer upp i 471 000 dödsfall är ingen omöjlighet särskilt eftersom smittspridningen i USA fortfarande ökar dag för dag.

Tyskland ligger nu på 14 000 dödsfall. Att Tyskland kommer komma upp i 129 000 1a mars är mycket osannolikt. Tysklands smittspridning har avstannat/peajat. Varför tror IHME att 1150 tyskar per dag i genomsnitt ska förlora livet fram till 1a mars!? Vad är det de baserar sin prognos på?

Och i Sverige har 6300 fått sätta livet till i Covid. Även här har smittspridningen avstannat. Det är lite tidigt att säga om vi har peakat i smittspridning. Om IHME:s prognos pā 21 000 1a mars ska vara rätt så kommer 145 per dag i genomsnitt fram till dess förlora livet. Detta är osannolikt. Baseras deras prognos på att den svenska vårdapparaten kommer bryta samman och folk kommer avlida i stort antal utan vård!?

Kanske det amerikanska institutet IHME gör bra prognoser för USA men levererar skit för alla andra länder!?
Som sagt, jag är ingen siffernisse men jag skulle bli väldigt förvånad om det avstannar nu. Vad vi ser är resultatet av att provtagningsresurserna har gått i taket i de flesta regionerna och att man infört begränsningar. Ett urval har uppstått som påverkar statistiken. Här är en Twittertråd om det som jag tycker är ganska övertygande. Det finns t.ex. förändringar i de olika åldersspannen som är anmärkningsvärda. Läs hela tråden. Han är iaf ärlig om sina begränsningar:

Björn Piltz
@bjornpiltz
Jag har precis tagit mig en titt på dagens data-dump från Folkhälsomyndigheten och känner ett behov av att dela med mig av några visualiseringar. Jag är inte helt nöjd med hur utvecklingen framställs... >
Jag måste först betona att jag inte är epidemiolog. Jag kan knappt ens stava till det. Den här analysen kommer enbart från ett data-viz-perspektiv. Frågan är hur den här utvecklingen, som den framställs av FHM, kommer fortsätta.
Tråden fortsätter här: https://twitter.com/bjornpiltz/status/1329854809609023492?s=20

Mina egna observationer är att det var lika stökigt på ICA Maxi som på andra fredagseftermiddagar igår med allt från pensionärer till barnfamiljer som inte höll avstånd och bara ett fåtal med mask. Så framförallt dödstalen kommer att stiga i veckorna framöver. Det är jag ganska säker på, tyvärr.
Citera
2020-11-21, 07:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Snabbkoll på wikip ger att Institute for Health Metrics and Evaluation är en del av universitet i Seattle samt grundades av Bill och Melinda Gates.

471 000
129 000
21 000

Tyskland ligger nu på 14 000 dödsfall. Att Tyskland kommer komma upp i 129 000 1a mars är mycket osannolikt. Tysklands smittspridning har avstannat/peakat. Varför tror IHME att 1150 tyskar per dag i genomsnitt ska förlora livet fram till 1a mars!? Vad är det de baserar sin prognos på?

Och i Sverige har 6300 fått sätta livet till i Covid. Även här har smittspridningen avstannat. Det är lite tidigt att säga om vi har peakat i smittspridning. Om IHME:s prognos pā 21 000 1a mars ska vara rätt så kommer 145 per dag i genomsnitt fram till dess förlora livet. Detta är osannolikt. Baseras deras prognos på att den svenska vårdapparaten kommer bryta samman och folk kommer avlida i stort antal utan vård!?

IHMEs prognoser har inte varit särskilt träffsäkra, dessutom ser de masker som nån universallösning som fixar allt.

Det är dock intressant att läsa deras "bästa tänkbara" scenario. Där har fallen peaktat 17e november och börjar gå ner. Det skulle stämma ganska bra ifall det peakat denna vecka.
I den prognosen är det 8706 döda vid nyår och 10390 den 1 mars.

Det som dock ser ut att vara fel är att man underskattat antalet döda just nu. Enligt IHME ligger man på 35,77döda/dag i snitt just nu. Men bara rapporterade fall denna vecka ligger på 35 om dagen. Den verkliga siffran just nu är högre. Mellan 40 och 45.

Då skulle jag påstå att deras bästa tänkbara scenario är lite för lågt. Det skulle innebära ca 200-400fler döda till nyår, altså 8906-9106. Och 500-1000 till mars (10890-11390).
Det kräver dock att det har peakat nu.

Citera
2020-11-21, 07:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som sagt, jag är ingen siffernisse men jag skulle bli väldigt förvånad om det avstannar nu. Vad vi ser är resultatet av att provtagningsresurserna har gått i taket i de flesta regionerna och att man infört begränsningar. Ett urval har uppstått som påverkar statistiken. Här är en Twittertråd om det som jag tycker är ganska övertygande. Det finns t.ex. förändringar i de olika åldersspannen som är anmärkningsvärda. Läs hela tråden. Han är iaf ärlig om sina begränsningar:

Björn Piltz
@bjornpiltz
Jag har precis tagit mig en titt på dagens data-dump från Folkhälsomyndigheten och känner ett behov av att dela med mig av några visualiseringar. Jag är inte helt nöjd med hur utvecklingen framställs... >
Jag måste först betona att jag inte är epidemiolog. Jag kan knappt ens stava till det. Den här analysen kommer enbart från ett data-viz-perspektiv. Frågan är hur den här utvecklingen, som den framställs av FHM, kommer fortsätta.
Tråden fortsätter här: https://twitter.com/bjornpiltz/status/1329854809609023492?s=20

Mina egna observationer är att det var lika stökigt på ICA Maxi som på andra fredagseftermiddagar igår med allt från pensionärer till barnfamiljer som inte höll avstånd och bara ett fåtal med mask. Så framförallt dödstalen kommer att stiga i veckorna framöver. Det är jag ganska säker på, tyvärr.
Nu var det iofs IHME jag gjorde ett inlägg om. Jo, som jag skriver är jag inte säker på om Sverige har peakat i smittspridning än. Och det är något jag diskuterade med flera i tråden redan i onsdags (tror jag det var).

Jag fattar dock inte vad twittertråden du länkar visar. Ska den visa på att testkapaciteten används nu på de äldre? Men den används ju väl ännu mer på vårdpersonal!?
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-21 kl. 08:20.
Citera
2020-11-21, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tackar.

Gissar på att du redan läst: (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Om inte.... Ta en titt på alla artiklar. Bygger en bild, som ger vid handen:
1. Viruset fanns i EU redan 2019
2. Återsmitta är farligare. (även av samma sträng)
3. Desto fler "antikroppar", desto farligare att exponeras för en ny sträng
4. Motståndskraft efter exponering 1, håller i bästa fall 6 månader.

5. Man blir sjukare om man har antikroppar mot annan sträng av corona sedan tidigare.

Slutsats:
Kan betyda att flertalet som blir sjuka kan redan vara inne på vända 2 el. 3
Med samma el. annan sträng. Därav blir de sjukast som exponerats för en annan sträng (ex. 1) än vid efterföljande exponering (ex. 2)

Det förändrar situationen radikalt. Tex. kan vaccin bli en dödsfälla.

Jag har läst det, men jag ser inte riktigt att stödet för den teorin finns ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in