2020-11-20, 23:27
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur menar DU? Det finns väl inget bättre sätt att mäta hur farligt ett virus är för en population än just hur många fler som dör under pandemin jämfört med ett "vanligt" år? Om man nu inte vill börja tjafsa om enstaka kärringars anekdoter om långtidscovid och ta det med i beräkningen, vilket man givetvis inte bör göra.

Kina är ett land med över 1 miljard människor och är en diktatur.

Men snälla. Om människors beteende är kraftigt begränsat och färre dör till följd av det. Hur tror du då att överdödlighet säger något om antal döda i pandemin?
Citera
2020-11-20, 23:30
Avstängd
Citat:
Det är typ det enda sättet att mäta en pandemis riktiga effekt.

Det finns många andra sätt att mäta pandemins effekt t ex långtidssymptom hos de drabbade som överlever. Vidare är det lönlöst att mäta överdödlighet förrän 1 år har passerat sedan pandemin startade i Sverige.
Citera
2020-11-20, 23:32
Medlem
Sunimods avatar
Jag är glad att jag inte behöver ragga på krogen.
Dels har de stängt nu och inget mer att dricka.
Snart börjar "fyndet" blekna.

Sedan behöver ni fundera om bruden man ska ta med hem har, klamydia, gonorré, herpes, eller covid.

Sänder en tanke till er stackare som får gå hem med drömchansen.
Fundera på en fröken höger och sov lugnt.
Citera
2020-11-20, 23:33
Medlem
Citat:
Hur menar DU? Det finns väl inget bättre sätt att mäta hur farligt ett virus är för en population än just hur många fler som dör under pandemin jämfört med ett "vanligt" år? Om man nu inte vill börja tjafsa om enstaka kärringars anekdoter om långtidscovid och ta det med i beräkningen, vilket man givetvis inte bör göra.

Kina är ett land med över 1 miljard människor och är en diktatur.

En annan enligt mig ännu viktigare parameter, i synnerhet nu när viruset uppenbarligen inte kommer döda SÅ jävla många, är hur mänskligheten påverkas efter pandemins slut. Det ska bli intressant att se effekterna av ett styre som skrämmer upp och trycker ner sin befolkning, kontra Sverige som i jämförelse lugnar befolkningen och behåller individens frihet.

Gyllene läge för världens länder nu att ta efter Kina. Vår ekonomi är skadad nu efter Coronan så ner i kolgruvan med dig och jobba gratis 24/7 nu och ta ANSVAR.

Här i tråden försöker alarmisterna lura sig själva att det minsann är de som INTE vill bli tvingade som är de regimtrogna fåren. Oavsett vilken strategi som är bäst mot smittan är det ett så jävla efterblivet resonemang att jag blir chockad att de ens kan stava tillräckligt väl för att man ska kunna tyda smörjan.
Citera
2020-11-20, 23:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att du tydligt visar problemet i ett nötskal, att förakta människor som värnar om andra måste väl vara höjden av egoism? Du spyr ur dig diverse otrevligheter till höger och vänster och avvisar människor som bryr sig som att de saknar ryggrad! Vad är det för djävla messnack?

Att du inte skäms, du som skickat meddelande till mig för att anmärka på min överlägsna attityd och undrat varför jag kallar andra användare för ”lille vän”? Vem är du att uttrycka dig på detta sättet?

Jag tar gärna en varning och avstängning för detta inlägget. Med glädje.

Fy fan för dubbelmoral.

En del tycker ju konstigt nog att man är en bättre människa för att man skadar andra.

Skrattar mest åt folk som kommer med barnsliga tillmälen.

Men folk som på fullt allvar tycker att man är stark om man gör andra illa, så sjukt.

Du skriver ju bra inlägg, finns inget att klaga på. Sedan kanske man inte håller med om allt men det är ju så människor funkar.

Vi behöver varandra även om folk tycker det är vidrigt. Trots att jag är vuxen vill jag ha mina föräldrar kvar. Och vi är alla beroende av människor som vill väl, vare sig det är privat eller i deras jobb.

Inte förtjust i de som tror på hate power.
Citera
2020-11-21, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I min stad Stockholm har de flesta ändrat sina vanor sista veckorna. Ja, de söndercurlade och lättkränkta millenials borde göra mer!

Var precis nere på Lilla Torg i Malmö och kollade, det var tomt! 99,95% compliance! Verkar som budskapet gått fram. Det var en lite apokalyptisk känsla att köra dit och bara möta någon enstaka bil. Var tvungen att kolla med egna ögon, fick det berättat för mig. Såg ett par flanörer vid centralstationen, och taxibilar. Är det stängt så kan ju millenials inte gå ut och partaja.
Citera
2020-11-21, 00:41
Medlem
Citat:
Det är typ det enda sättet att mäta en pandemis riktiga effekt.
Ja, åtminstone måste det vara en viktig faktor, särskilt om man jämför olika samhällen där ett har infört flera strikta lockdowns och ett annat har stannat vid mildare åtgärder.

Huruvida det är så återstår kanske att se, men att, som vissa här verkar hävda, det inte spelar någon roll vilken dödlighet som kan observeras under pandemin känns som en märklig position.
Citera
2020-11-21, 00:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ja dina gissningar säger de men länka gärna seriös källa.

Vrf tror du Kina stängde ner och vill massvaccinera sin befolkning?

En länk om immunitet:

https://www.aleris.se/coronavirus/antikroppstester/vi-reder-ut-begreppen-kring-bantikroppar-och-immunitet/

Alla vill väl vaccinera befolkningen oberoende om man stängt ner eller ej.
Citera
2020-11-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag är glad att jag inte behöver ragga på krogen.
Dels har de stängt nu och inget mer att dricka.
Snart börjar "fyndet" blekna.

Sedan behöver ni fundera om bruden man ska ta med hem har, klamydia, gonorré, herpes, eller covid.

Sänder en tanke till er stackare som får gå hem med drömchansen.
Fundera på en fröken höger och sov lugnt.

Det finns en viss glädje att man är stadgat och inte längre behöver tänka på detta. Kruxet med Covid är att majoriteten inte ens insjuknar, medans några insjuknar, i vissa sällsynta fall mer allvarligt. Det är en underlig situation dagens ungdom lever i. Minst sagt.
Citera
2020-11-21, 02:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tillhör riskgrupp. Och det bara en rutinkontroll som göras 1 g per år.

Avstå.
Citera
2020-11-21, 02:23
Medlem
Fontyls avatar
USA har slagit ytterligare ett nytt rekord! Över 200 000 nya fall på ett dygn (+201 021).

Ett nyhetsinslag från CNN, publicerat 15 nov, där smittoläget diskuteras och lite allmänt om thanksgiving.
https://www.youtube.com/watch?v=2D4WaeuloM4
Citera
2020-11-21, 02:51
Medlem
Narutoshippchops avatar
Bara jag som tycker att det är roligt att folk gnällde redan bara någon månad in i pandemin att "Åååh, jag är så ensam! Det är kämpigt nu. Här är en utställning om hur vi har upplevt coronaviruset. Styrkekramar" etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in