2020-11-20, 23:12
  #91789
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sd;s ledning har skapat olyckan genom att stöta bort sina tidigare väljare. Men AfS kan har också tagit en hel del moderater och högerväljare direkt från andra partier. Sådana som anser att Sd profilen är för socialistisk.

Uteslutningen av Kasselstrand och Hahne gav de som var missnöjda med Sd, de drivna ledare de behövde för att bilda eget. Vem stod för det misstaget?

Kan var bra med två nationella partier ett för gamla sossar och ett för de som är höger. Det finns fortfarande hela 7 partier för liberala och vänster väljare. Mer än tillräckligt.

Om AfS får 3,5 % är det en olycka, men det kanske blir 0,2 % också det vet vi inte, och då var det ingen olycka att bli av med dessa radikala väljare. Värt att få bort entrism, sekterism och extremism för de förlorade väljarna.

Vi vill inte ha MPs eller Ls interndemokrati som gör att ingen vet vad partiet vill och kommer göra om de får makt; då slutar man med OU-resultat under 4 % som de har. SD skall ha en tydlig linje inför väljarna inte utbrytargrupper och fristående ungdomsförbund med egna idéer. Kasslestrand förstod inte det, han skadade partiet. Kommer han nu tillåta alla olika åsikter i AfS? Har han bildat ett oberoende ungdomsförbund till AfS ännu? Nej det där med att ändra partier inifrån gällde bara honom; nu finns det väl knappt lokalavdelningar?

Men än så länge har inte AfS något med SD i OU att göra för de är så små. Om de växer så kommer det vara på SDs bekostnad och då blir det relevant för tråden.
2020-11-20, 23:16
  #91790
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Men hur hjälper det SD? 20% är 20%. De kommer ju aldrig få nått bestämmande. Endast skapa kaos. Men det är väl allt ni vill.

Nej vi vill rädda landet.
2020-11-21, 10:09
  #91791
Medlem
Haddock93s avatar
Nu är tydligen sjukvårdsfrågan viktig igen och Löfven ska hålla tal till nationen imorgon. Samma rutin som förra gången S ökade.

Frågan är om det fungerar två gånger?
2020-11-21, 11:36
  #91792
Bannlyst
En sak jag verkligen hatar med Ulf är att han gång på gång lyckas finta bort frågan om hur han ska kunna bilda en borgerlig regering om han inte vill samarbeta med SD. Brukar oftast låta så här från fjanten.

"asså dom som vill rösta på borgerlig politik ska rösta på borgerlig politik, vi kommer aldrig hindra någon från att rösta på RIIIKTIIIIG borgerlig politik"

Sen går kopiatormaskinen varm under partiledardebatterna "asså vi vill ha en STRAAAAAAAAAAAAM *håller sina fingrar som en nolla* miigratioonspolitik"

Sen håller programledarna käften och går vidare. Istället borde man fråga "SD kräver ministerposter för att ens stödja dig som statsminister, eller som minst ett papper med avtal redan innan där politiken ska utformas, och ni behöver SD:s mandat, vad säger du om det"....
2020-11-21, 11:40
  #91793
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Men hur hjälper det SD? 20% är 20%. De kommer ju aldrig få nått bestämmande. Endast skapa kaos. Men det är väl allt ni vill.
Är du efterbliven?

20 procent för SD, 21 procent för M och 6 procent för KD ger 47 procent. Om L åker ur så kommer inte S, MP, V C bli större. Dessutom är chansen stor att MP också åker ur.

Helt plötsligt är SD vågmästare och har nycklarna till Rosenbad.

Dessutom är jag säker på att SD kommer få närmare 21 procent och inte bara 20.
2020-11-21, 13:22
  #91794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
En sak jag verkligen hatar med Ulf är att han gång på gång lyckas finta bort frågan om hur han ska kunna bilda en borgerlig regering om han inte vill samarbeta med SD. Brukar oftast låta så här från fjanten.

"asså dom som vill rösta på borgerlig politik ska rösta på borgerlig politik, vi kommer aldrig hindra någon från att rösta på RIIIKTIIIIG borgerlig politik"

Sen går kopiatormaskinen varm under partiledardebatterna "asså vi vill ha en STRAAAAAAAAAAAAM *håller sina fingrar som en nolla* miigratioonspolitik"

Sen håller programledarna käften och går vidare. Istället borde man fråga "SD kräver ministerposter för att ens stödja dig som statsminister, eller som minst ett papper med avtal redan innan där politiken ska utformas, och ni behöver SD:s mandat, vad säger du om det"....

Vad yrar du om? Kristersson har ju sagt att han är beredd att samarbeta med SD. Att han inte vill gå in på de exakta detaljerna för hur samarbetet ska gå till är inget konstigt, det är ju en del av förhandlingsspelet.
2020-11-21, 14:47
  #91795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej vi vill rädda landet.
Och det får ni genom att S tappar nån procent? Höhöhö
2020-11-21, 16:51
  #91796
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vad yrar du om? Kristersson har ju sagt att han är beredd att samarbeta med SD. Att han inte vill gå in på de exakta detaljerna för hur samarbetet ska gå till är inget konstigt, det är ju en del av förhandlingsspelet.
Han har inte sagt att han är beredd att samarbeta med SD. Han har sagt att han är beredd att samarbeta med "aaalllaaaa partier" som han utvecklat till sin lilla floskel.

Han har blankt sagt nej till ett avtal innan regeringsbildningen, han har sagt blankt nej till SD på ministerposter och han har till och med hintat om att inte budgetsamarbeta. Han förväntar sig att SD ska låta en m/kd tillträda bara för att de kommer göra som SD i rätts och migrationspolitiken.

Du snackar om förhandlingsspel, men vad ska M förhandla om? Det är ett faktum att det är en matematisk omöjlighet för en borgerlig regering att tillträda utan SD mandat
__________________
Senast redigerad av trumpvann 2020-11-21 kl. 17:26.
2020-11-21, 17:51
  #91797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Han har inte sagt att han är beredd att samarbeta med SD. Han har sagt att han är beredd att samarbeta med "aaalllaaaa partier" som han utvecklat till sin lilla floskel.

Han har blankt sagt nej till ett avtal innan regeringsbildningen, han har sagt blankt nej till SD på ministerposter och han har till och med hintat om att inte budgetsamarbeta. Han förväntar sig att SD ska låta en m/kd tillträda bara för att de kommer göra som SD i rätts och migrationspolitiken.

Du snackar om förhandlingsspel, men vad ska M förhandla om? Det är ett faktum att det är en matematisk omöjlighet för en borgerlig regering att tillträda utan SD mandat

Myntet har ju två sidor. Det är lika matematiskt omöjligt för SD att få något inflytande utan samarbete med M. Både M och SD förstår naturligtvis detta och att konsekvensen är att de båda måste ge och ta om det ska bli något.
2020-11-21, 18:30
  #91798
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Myntet har ju två sidor. Det är lika matematiskt omöjligt för SD att få något inflytande utan samarbete med M. Både M och SD förstår naturligtvis detta och att konsekvensen är att de båda måste ge och ta om det ska bli något.
Skillnaden är att SD är helt öppen med att sitta i regering med M och KD och ser till verkligheten istället för att som M/KD hela tiden finta bort det omöjliga med att tillträda en borgerlig regering utan SD stöd.

Du snackar om att det är politiskt spel som får Ulf att prata på det här sättet. Det är snarare en skyldighet till folket att annonsera hur han som främsta oppositionsledare ska kunna bilda en handlingskraftig regering en god tid innan valet.
2020-11-21, 19:07
  #91799
Medlem
Erik Östs avatar
Vem fn bryr sig om opinionsundersökningar längre?

Det här har pågått i decennier! Vad förväntar ni er? Ytterligare en utredning med brotts-statistik som inte får yppas om den inte är friserad och som inte leder nån vart ändå?

Landet är förlorat men kom gärna och hälsa på hos oss när vi bosatt oss i vårt nybyggda hus efter min pension i min hustrus hemland om 4 år ! Ni kommer känna er trygga under tiden och utvilade innan ni reser tillbaka till u-landet svärje-helvetet igen!
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2020-11-21 kl. 19:10.
2020-11-21, 22:38
  #91800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Skillnaden är att SD är helt öppen med att sitta i regering med M och KD och ser till verkligheten istället för att som M/KD hela tiden finta bort det omöjliga med att tillträda en borgerlig regering utan SD stöd.

Du snackar om att det är politiskt spel som får Ulf att prata på det här sättet. Det är snarare en skyldighet till folket att annonsera hur han som främsta oppositionsledare ska kunna bilda en handlingskraftig regering en god tid innan valet.

M har ökat systematiskt från ca 17 till 21 % sedan Kristersson drack kaffe med Åkesson i december 2019. Vad har Kristersson att vinna på att bekänna färg ytterligare redan nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in