2020-11-20, 22:47
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är väldigt individuellt. Många duktiga elever får svårt att hålla uppe nivån om de inte får hjälp av lärare. Många elever i denna åldern (främst flickor) har sociala/psykiska problem som riskerar att kraftigt förvärras av hemmasittande.

På högstadiet är det väldigt många pojkar som inte är mogna nog för distansstudier.

Jag skulle undvika stängning men införa krav på munskydd. Det får åtminstone ungdomarna att tänka till.

1. Inför krav på mindre klasser och avstånd samt munskydd.
2. Distansundervisning.
Citera
2020-11-20, 22:48
Medlem
Om vi ändå är så nära ett vaccin, varför inte stänga ner skolorna en 2-3 månader. Herregud, brorsans ungar var hemma 2 månader när detta bröt ut och när de väl var tillbaka var allt som vanligt för dom. De låg till och med före de som gått i skolan som vanligt.

Det är helt efterblivet att införa alla dessa restriktioner men barn ska trängas i skolan där vi alla vet hur smitta sprids som i helvete.
Citera
2020-11-20, 22:49
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jag anpassar mig utefter omständigheterna. Du har bestämt dig och kan inte ändra dig

Enligt min mening är du en idiot!

Du kan vara lugn, många universitets-utbildade och med hög IQ är samma skrot och korn.

Skillnaden mellan dig och mig är att: Jag är inte fyrkantig!
Det var ju ett fint sätt att säga att du följer med strömmen och inte vågar säga emot.
Att inte vara fyrkantig är en bra egenskap i mindre sällskap som har trevligt, men inte när staten börjar bli orimlig. Då är man en jävla medlöpare om man är "flexibel" som du. Då är jag hellre en stolt idiot.
Citera
2020-11-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
1. Inför krav på mindre klasser och avstånd samt munskydd.
2. Distansundervisning.

Gymnasiet I Göteborg som har munskyddskrav hade ingen smittspridning I klassrummen utan den verkar ha skett i korridorerna och vid skåpen. Den har inte haft någon smitta mellan elever eller till/från lärare sedan man införde krav på munskydd I korridorerna. Men det kan ju vara en tillfällighet också...
Citera
2020-11-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
150 st i Sverige läste jag precis.
Men troligen många fler, men utan att uppvisa symtom. I enlighet med vad man identifierat i Oxfordrapporten.
Citera
2020-11-20, 22:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror du har missuppfattat hela situationen. Det här är ett forum. Varken jag eller ankan är den som stänger något, eller tar ifrån dig dina rättigheter, bara så du vet. Det är politikerna som sitter vid makten som gör det plus FHM. Varken jag eller ankan (tror jag) arbetar där, så vi har faktiskt ingenting med saken att göra. Vill du rikta din ilska så gör det mot rätt håll. Vi andra försöker förutspå vad som kan hända, hur man kan lösa saker och ting och om allt annat fallerar, vad man då ska göra. Vi har haft ganska rätt hittills, jag hoppas vi inte har rätt nu men misstänker att så är fallet. Då lär det bli jobbigt för dig och dina gelikar.
Jag håller inte med. Jag anser att det bara är folket som kan tillåta staten att begå övertramp. Om tillräckligt många säger nej så kan staten inte göra något. Det är alltså sådana som ni som möjliggör eländet, enligt min personliga åsikt.

Solzjenitsyn pratade mycket om det, att det spelar ingen roll vad staten gör utan det är folkets acceptans som möjliggör tyrrani. Jag vet att du tycker det är absurt med sådana liknelser men det är vad jag ser i förlängningen av detta. Men jag hoppas jag har fel
Citera
2020-11-20, 22:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Den finns i denna artikeln:
- https://omni.se/a/vAlXQp

Det är ju väldigt tidigt att dra några definitiva slutsatser, men man kan ju göra kvalificerade gissningar baserat på den.

Tackar.

Gissar på att du redan läst: (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Om inte.... Ta en titt på alla artiklar. Bygger en bild, som ger vid handen:
1. Viruset fanns i EU redan 2019
2. Återsmitta är farligare. (även av samma sträng)
3. Desto fler "antikroppar", desto farligare att exponeras för en ny sträng
4. Motståndskraft efter exponering 1, håller i bästa fall 6 månader.

5. Man blir sjukare om man har antikroppar mot annan sträng av corona sedan tidigare.

Slutsats:
Kan betyda att flertalet som blir sjuka kan redan vara inne på vända 2 el. 3
Med samma el. annan sträng. Därav blir de sjukast som exponerats för en annan sträng (ex. 1) än vid efterföljande exponering (ex. 2)

Det förändrar situationen radikalt. Tex. kan vaccin bli en dödsfälla.
Senast redigerad av severustheemperor 2020-11-20 kl. 22:57.
Citera
2020-11-20, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men troligen många fler, men utan att uppvisa symtom. I enlighet med vad man identifierat i Oxfordrapporten.

Det är mycket möjligt, läste bara om en Svensk läkare som hade tittat på saken.
Citera
2020-11-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dock har det börjat rapporteras in dödsfall även i Finland och Norge, två länder där rapporterat avlidna i princip har legat på noll under mycket lång tid.

Kanske för tidigt att dra någon slutsats åt något håll, eventuellt ligger Finland och Norge en bra bit efter till exempel Sverige, och får snart en kraftigt stigande kurva på antalet dödsfall, vi får se.

I Sverige lär flockimmuniteten uppnås långt före våra nordiska grannar och kan återgå till det normala. Inte osannolikt att Norge och Finland i slutänden också når tusentals avlidna, men det tar längre tid.

Virus är virus, bara att acceptera att mänskligheten inte har lyckats besegra detta aber som är naturens gång.
Dagens prognoser lutar sig mot en topp 200-250 dödsfall till julafton och daglig smittfall 30000.
Dödstalet kommer att slå 10000 före årsskiftet om prognosen slår in.
Kurvans svans slår ner i början av våren då slutar dödstalet runt 20000 enligt prognos.
Citera
2020-11-20, 22:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Tror få menar att vi kan sttoppa smittan helt. Vi kan göra det svårt för den att härja fritt, vilket givetvis är önskvärt.

Överdödlighet är i princip helt ointressant i sammanhanget. Det måttet säger absolut ingenting för vare sig ekonomin eller landet i övrigt.
Smittan härjar hur den vill och har antagligen gjort en full runda i befolkningen redan, speciellt om den har det R-värde som det sägs att den har.

Överdödlighet över hela året säger allt om smittans potens. Och jag hoppas vi slipper överdödlighet nästa år bara för att vi har negligerat allt annat till förmån för fjantviruset Covid.
Citera
2020-11-20, 22:58
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag håller inte med. Jag anser att det bara är folket som kan tillåta staten att begå övertramp. Om tillräckligt många säger nej så kan staten inte göra något. Det är alltså sådana som ni som möjliggör eländet, enligt min personliga åsikt.

Solzjenitsyn pratade mycket om det, att det spelar ingen roll vad staten gör utan det är folkets acceptans som möjliggör tyrrani. Jag vet att du tycker det är absurt med sådana liknelser men det är vad jag ser i förlängningen av detta. Men jag hoppas jag har fel

Alltid sött med idealister. Tror du att den slumrande svensken kommer att vakna nu? Efter decennier av folkfientlig massinvandring och ett av världens högsta skattetryck för att bekosta främlingars välmående?

De flesta svenskar har inte ens fattat vad smittan handlar om.
Citera
2020-11-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Knappast för det är inget vi människor kan rå på. Men vi kan däremot undvika överdödlighet genom att INTE stänga ner allt.

Jävla hybris att tro att vi kan stoppa en pandemi som har fått så stor utbredning som denna. Covid är redan ett cirkulerande virus

Ja det är en masspsykos utan motstycke

Bäst att be till högre makter nu, gud hjälp oss alla att inte vara rädda för influensan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in