2020-11-20, 22:34
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt FHMs veckorapport så är andelen smittade 15-17-åringar nästan lika stor som andelen 18-19-åringar. Det torde innebära att krogbesök och fester inte är den huvudsakliga smittkällan (till skillnad från lär jag var i den åldern så är det inte alls lika mycket alkohol innan man fyller 18 numera). Istället så lär skolan och socialt umgänge i allmänhet vara den huvudsakliga smittkällan i denna åldersgruppen.

Notera att dessa två grupper är de mest smittade av alla åldersgrupper.

10-14 år ligger på ungefär 1/3 av 18-19 år och där är ju rörligheten i samhället mycket lägre (de går oftast I skolan rätt nära hemmet, deras fritidsaktiviteter ligger närmare hemmet osv, dock fortfarande större rörlighet än för yngre åldrar).

Detta tyder på att smittspridningen även på högstadiet är rätt stor (vilket jag iofs redan vet). Det luriga här är dock att många i dessa åldrar har Covid utan att ha några symtom...

Jag vill verkligen inte stänga skolorna, men man måste hitta sätt att få ned smittspridningen I dessa åldrar då denna stora smittspridning spiller över på det övriga samhället.

Är väl inga problem med distansundervisning för dessa åldrar? De få som råkar ha det märkligt hemma kan alltid fångas upp i grupper på skolor där de sitter utspritt i små grupper.
Citera
2020-11-20, 22:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag ser en kris, hur kan du utifrån mitt inlägg tro att jag inte ser en kris? Kris betyder f ö vändpunkt.

Det betyder också "plötslig försämring", det är där vi är nu i utvecklingen vad avser pandemin.
Citera
2020-11-20, 22:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Sen när det inte händer väntar vi på att du ber alla de döda i pandemin om ursäkt och åker runt för att dela ut blomkransar på deras gravar. Deal?
Knappast för det är inget vi människor kan rå på. Men vi kan däremot undvika överdödlighet genom att INTE stänga ner allt.

Jävla hybris att tro att vi kan stoppa en pandemi som har fått så stor utbredning som denna. Covid är redan ett cirkulerande virus
Citera
2020-11-20, 22:37
Medlem
Companies will start pressuring the government to close soon for a second wave of permittering. Volvo is getting nervous, for instance.
Citera
2020-11-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Är väl inga problem med distansundervisning för dessa åldrar? De få som råkar ha det märkligt hemma kan alltid fångas upp i grupper på skolor där de sitter utspritt i små grupper.

Det är väldigt individuellt. Många duktiga elever får svårt att hålla uppe nivån om de inte får hjälp av lärare. Många elever i denna åldern (främst flickor) har sociala/psykiska problem som riskerar att kraftigt förvärras av hemmasittande.

På högstadiet är det väldigt många pojkar som inte är mogna nog för distansstudier.

Jag skulle undvika stängning men införa krav på munskydd. Det får åtminstone ungdomarna att tänka till.
Citera
2020-11-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Skratta på du, stavfelet bjuder jag på.Men ser du inte hur hemskt det kommer bli i Sverige.

Ser du ett stavfel men missar resten. Du är ligger i toppen på resten av idioterna som är födda utan krav.
Är du en typisk representant för webläkarkåren?
Citera
2020-11-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du en länk till oxfordrapporten?
Den finns i denna artikeln:
- https://omni.se/a/vAlXQp

Det är ju väldigt tidigt att dra några definitiva slutsatser, men man kan ju göra kvalificerade gissningar baserat på den.
Citera
2020-11-20, 22:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är ni som skuldbelägger och drar till med de mest grova hyperbolerna bara för att vissa av oss vill leva vanliga liv och inte vill bli tyranniserade av staten för ett virus som 99.8% överlever. Ni har tappat förmågan att se längre än ett steg. Sekundäreffekterna av alla nedstängningar är långt värre än viruset. Kom inte och säg någonting. Skämmas ska ni göra och jag hoppas att dom som är ansvariga för lockdowns ställs inför domstol och får hårda straff när allt är över. Tvi på er som tror att ni kan mästra över andra människor!

Jag tror du har missuppfattat hela situationen. Det här är ett forum. Varken jag eller ankan är den som stänger något, eller tar ifrån dig dina rättigheter, bara så du vet. Det är politikerna som sitter vid makten som gör det plus FHM. Varken jag eller ankan (tror jag) arbetar där, så vi har faktiskt ingenting med saken att göra. Vill du rikta din ilska så gör det mot rätt håll. Vi andra försöker förutspå vad som kan hända, hur man kan lösa saker och ting och om allt annat fallerar, vad man då ska göra. Vi har haft ganska rätt hittills, jag hoppas vi inte har rätt nu men misstänker att så är fallet. Då lär det bli jobbigt för dig och dina gelikar.
Citera
2020-11-20, 22:46
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Knappast för det är inget vi människor kan rå på. Men vi kan däremot undvika överdödlighet genom att INTE stänga ner allt.

Jävla hybris att tro att vi kan stoppa en pandemi som har fått så stor utbredning som denna. Covid är redan ett cirkulerande virus

Tror få menar att vi kan sttoppa smittan helt. Vi kan göra det svårt för den att härja fritt, vilket givetvis är önskvärt.

Överdödlighet är i princip helt ointressant i sammanhanget. Det måttet säger absolut ingenting för vare sig ekonomin eller landet i övrigt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det vet vi ingenting om ännu?
Hittills verkar det som om det går rätt bra runt om i världen, de flesta klarar av en lockdown utan problemer.

I Finland tycker t.o.m. 1/3 av befolkningen att det var bättre nu med alla åtgärder.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Är du en typisk representant för webläkarkåren?

Ja! Jobbar där sen ett tag tillbaka, min fru sen flera år.
Citera
2020-11-20, 22:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det var knappast ett svar på min fråga som var hur många som återinfekterats.

150 st i Sverige läste jag precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in