Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Okej så du tycker att vi som tror på både boken o KP berättelse samt egna funderingar är helt ute o cyklar o SE kan inte vara något annat än vittne ?
När jag försöker göra SE till enbart vittne så blir det ännu märkligaste för det enda som binder SE till vittne är tiden 23:19 till 23:40 när han återvänder till Skandia..
Men under dessa 20min så är det eg ingen som sett honom som vittne eller kan bekräfta något om honom...
Men som GM så är det iallfall några som beskriver honom o iakttar honom ...
Är det inte lite märkligt att SE blir mer iakttagen som GM än som vittne....eftersom han var så aktiv som vittne o var bara 20m ifrån skottögonblicket !
Håller du med om det ?
"Helt ute och cyklar" är dina ord... inte mina. Men faktiskt tycker jag inte att man gjort jobbet i detaljerna. Speciellt inte KP eller Melander.. Vi får väl se vad som står i deras memoarer sedan.
TP förstår jag mycket väl. Liksom andra författare så säljer man som sagt en teori och jag är faktiskt övertygad om TP även tror och är övertygad om sin teori.
Men två snabba kommentarer:
1. "Att det enda som binder honom som vittne skulle vara utstämplingen och återkomsten till Skandia?"
Nej, då skulle han lika gärna kunnat stämpla ut gått höger(norrut), tagit en öl och sedan kommit tillbaka 20 min senare...
Det är ju självfallet detta i kombination med andra uppgifter!
Och det är just dessa uppgifter som vi måste titta på då eftersom "att ingen sett honom" inte heller är något bevis, tyvärr...
Det är uppgifter som måste förklaras i brist på bevis. Saker som inte en flyende GM kunde veta!
2. "Som GM är det i.a.f några som beskriver honom"?
Det är efter visst pusslande, men det har tydligen blivit någon sanning kring att signalementet stämmer till 100%...
Glasögonen från Grand, 3/4 rock från mordplatsen, kepsliknande inne i gränden med handledsväskan från David Bagares...
Detta är inte säkert alls och det känns tråkigt att man inte är ärlig kring osäkerheten i alla uppgifter.