2020-11-20, 19:56
Bannlyst
Jag tror att det både är historiskt dokument och även ska läsas som symbolik. Jag menar ingen tvivlar väl på att Jesus vandrat på jorden i fysisk form. Men hur ska man tolka att han var Guds son. Jag tänker såhär: En som tolkar väldigt symboliskt kanske säger att alla människor är guds barn men att Jesus hade närmare kontakt med Gud genom heliga ande och en förståelse av Guds plan. På detta kan man även förklara treenigheten. Gud ger sin kraft till människan genom den helige anden. Kraften, eller det heliga är kanske en bättre benämning, är fortfarande Gud.
Senast redigerad av ouzuo 2020-11-20 kl. 20:07.
Citera
2020-11-20, 20:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Människor som refererar till bibeln använder förhoppningsvis det som en metaforisk beskrivning som går att översätta till vadän man nu diskuterar.
Det är alltså en bok med exempel på historier som stämmer överens med diverse situationer som kan uppstå än i våran tid.
Att Adam & Eva inte kunde hålla sig ifrån den förbjudna frukten fast polisen (gud) bara hade två individer att hålla koll på kan jämföras med hur människor idag använder sig av illegala preparat trots att dom inte får.
Vissa historier stämmer överens men den är inte sann för det, högst en metaforisk beskrivning om hur människor fungerar.
Gud är ingen ordningsmakt. Han ger oss fri vilja men hoppas att vi inte ska svika ett förtroende.

Mycket i Bibeln är aforismer och metaforer, men budskapet ska tolkas bokstavligt. När Jesus säger att vår värld ska gå under så menar han det precis. Detsamma när han säger att vår världs furste är en extrem lögnare och en hänsynslös dråpare (ingen som känner världen borde tvivla på det).
Citera
2020-11-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud är ingen ordningsmakt. Han ger oss fri vilja men hoppas att vi inte ska svika ett förtroende.

Mycket i Bibeln är aforismer och metaforer, men budskapet ska tolkas bokstavligt. När Jesus säger att vår värld ska gå under så menar han det precis. Detsamma när han säger att vår världs furste är en extrem lögnare och en hänsynslös dråpare (ingen som känner världen borde tvivla på det).

Så exakt vad är aforismer och metaforer? Ge oss alla detaljer.
Citera
2020-11-20, 20:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så exakt vad är aforismer och metaforer? Ge oss alla detaljer.
Skärp dig! Bibeln består av texter som alla andra böcker och tidskrifter, som kan läsas och förstås på samma sätt. Den stora skillnaden är att det är mycket gamla texter som tar upp saker som dagens journalister och författare inte skriver om.
Citera
2020-11-20, 21:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Jag har bara läst GT en gång och det framstod ganska klart att många ville utplåna det judiska folket. Då krävs det biceps och omoral. Det här är logik och sunt förnuft. Men jag är inte här för att diskutera GT den är ju till stor del passé efter 2000 år.

Ledsen för att "burst your bubble" men GT tillhör Bibeln vilket tråden handlar om.
Och NT är också ca 2000 år gammal.

Så logik och sunt förnuft resulterade i https://sv.bibelsite.com/swe/exodus/21.htm ?!
Citera
2020-11-20, 21:25
Medlem
Citat:
Skärp dig! Bibeln består av texter som alla andra böcker och tidskrifter, som kan läsas och förstås på samma sätt. Den stora skillnaden är att det är mycket gamla texter som tar upp saker som dagens journalister och författare inte skriver om.

OK, det kan man väl lugnt säga!

4 Mos 31 Mose, prästen Elasar och alla menighetens hövdingar kom och mötte dem utanför lägret. Men Mose greps av vrede mot härens befäl, de högre och lägre officerare som nu återvände från fälttåget. Han sade till dem: »Har ni låtit alla kvinnorna leva! Det var ju de som följde Bileams råd och lockade israeliterna att vara trolösa mot Herren när det gällde Pegor, så att Herrens menighet drabbades av hemsökelsen. Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man. Men de flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva och behålla för egen del

Mose och prästen Elasar gjorde som Herren hade befallt Mose. Krigsbytet, det som återstod av vad soldaterna hade tagit, utgjordes av 675 000 får, 72 000 kor, 61 000 åsnor och allt som allt 32 000 människor, de flickor som inte hade legat med någon man.

Så hur var det nu med det 32000 oskulderna som Moses och hans kompisar tagit som sexslavar?
Citera
2020-11-20, 21:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
OK, det kan man väl lugnt säga!

4 Mos 31 Mose, prästen Elasar och alla menighetens hövdingar kom och mötte dem utanför lägret. Men Mose greps av vrede mot härens befäl, de högre och lägre officerare som nu återvände från fälttåget. Han sade till dem: »Har ni låtit alla kvinnorna leva! Det var ju de som följde Bileams råd och lockade israeliterna att vara trolösa mot Herren när det gällde Pegor, så att Herrens menighet drabbades av hemsökelsen. Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man. Men de flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva och behålla för egen del

Mose och prästen Elasar gjorde som Herren hade befallt Mose. Krigsbytet, det som återstod av vad soldaterna hade tagit, utgjordes av 675 000 får, 72 000 kor, 61 000 åsnor och allt som allt 32 000 människor, de flickor som inte hade legat med någon man.

Så hur var det nu med det 32000 oskulderna som Moses och hans kompisar tagit som sexslavar?
Detta är en historisk text som tillskriver Moses vidriga krigshandlingar, sant eller inte. Min ståndpunkt är att texterna i Bibeln är som vilka texter som helst. Den tidens skribenter var inte mer sanningsenliga än dagens skribenter.
Citera
2020-11-20, 21:37
Medlem
Citat:
Detta är en historisk text som tillskriver Moses vidriga krigshandlingar, sant eller inte. Min ståndpunkt är att texterna i Bibeln är som vilka texter som helst. Den tidens skribenter var inte mer sanningsenliga än dagens skribenter.

En utomordentligt viktig bekännelse från en troende. Sååååå, om bibeln inte är tillförlitlig..............varför skulle du vara det?
Citera
2020-11-20, 22:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
En utomordentligt viktig bekännelse från en troende. Sååååå, om bibeln inte är tillförlitlig..............varför skulle du vara det?
Bibeln är inte mindre tillförlitlig än annan information. Sanningshalten i berättelserna varierar säkert. Det är allmängiltigt, vi tar till oss information efter vår förmåga.

Jag menar, bara för att det finns sämre information i Bibeln eller i bokhandeln eller på biblioteket, så ska man inte förkasta allt.

Jag tror inte på Bibeln utan på Jesus, om vilken jag fått information via Bibeln.

Det måste väl finnas någonting som du tror på via information som du tagit till dig?
Citera
2020-11-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ledsen för att "burst your bubble" men GT tillhör Bibeln vilket tråden handlar om.
Och NT är också ca 2000 år gammal.

Så logik och sunt förnuft resulterade i https://sv.bibelsite.com/swe/exodus/21.htm ?!

Jag tror du missförstod mig. GT förlorar ju en stor del av sin relevans när Jesus skickas ner på jorden. GT är mycket äldre än 2000 år.
Citera
2020-11-20, 23:51
Medlem
neuron-drones avatar
Klart den inte är sann.

I första mosebok får man veta att jorden står på pelare. I jobs bok står det att jorden är uppspänd som på ingenting. Typ den bara är så i rymden.

Man får se mycket som symboliskt för att den ska vara sann. Dessutom står det i bibeln hur många böcker det finns i den och vår bibel har färre. Vad saknas? Tomasevangeliet säkerligen Enok.
Citera
2020-11-21, 00:00
Medlem
Det som står i NT är sanning. Låt er inte distraheras av bagateller om hur Judas dog. Gå ner på era knä och be om frälsning om ni vill leva vidare. Om inte fortsätt era liv som förut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in