2020-11-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är samma proportioner bland fattiga. Det beror på att invandrare inte har yrken där man kan jobba hemifrån. Många invandrare jobbar också i vården. Hade inte Sverige haft invandrare haft svenskar haft dessa jobb istället, och då skulle sådana som du skylla på "white trash".

Tittar man in i shoppinggallerior, snabbmatsrestauranger, affärer och annat så är det fullständigt dominerat av invandrare idag. Dom följer inte restriktionerna. Det är uppenbart. Det är parallella samhällsstrukturer. Dom brister i solidaritet och ansvar, är uselt informerade och följer inte svenska nyheter. Dåligt införstådda i handhygien och hela den biten också antagligen.
Senast redigerad av xzogia 2020-11-20 kl. 14:52.
Citera
2020-11-20, 14:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Danske forskere ved rikshospitalet kom med forskning i går, hvor de ikke fant noen statistisk effekt av masker.

Det er ikke slik at de er ~95% effektive, selv om FFP2/FFP3 filtrerer bort ~95%.
Hadde effekten på individnivå vært høy, ville det vært enkelt å bevise, men etter minst 20-30 år med forskning finnes det ingen sikre bevis på at masker virker i stor grad i samfunnet.

Problemet med masker er at mange får falsk trygghet, ikke holder avstand, går ut selv om de har symptomer, at maskene ikke byttes ofte nok, at man tar seg i ansiktet oftere ... listen fortsetter.

I vården så gir det mer mening, hvor masker byttes etter 15-30 minutter, hvor håndhygiene etterfølges, og er lettere, hvor personalet vet hvordan de skal brukes etc.

I befolkningen beskytter de mot smitte fra presympotmatiske og asymptomatiske, slik at dersom kanskje 80-90% av befolkningen brukte maske, så ville smittespredningen gå mye ned, dette vet vi fra den lille forskningen som finnes, samt fra andre land, så det beste hadde vært et forbud, hvor alle måtte bruke masker når de var utenfor hjemmet.

Oavsett bör alla ha på sig masker. Det är det som fungerar bäst.

Men att påstå att det är helt säkert att masker skyddar alla som bär dem är fel.
Ingen forskning visar detta, och det borde ha varit lätt att bevisa om det var så.

De undrsökte vanliga kirurgmasker och om de skyddade bäraren. Alla vet ju att dessa skyddar ANDRA från att smittas och ju fler som bär dem desto större effekt. Detta undersökte de danska forskarna INTE.
Citera
2020-11-20, 14:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, det är nog sannolikt att immuniteten är övergående. Så är det väl med andra coronavirus?
Nej inte direkt.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.11.15.383323v1

Minst 6 månader, men troligtvis flera år. SARS1 gav mångårig immunitet. Antagligen en orsak till att östasien har så få dödsfall eftersom dom hade SARS1. Kallas korsimmunitet, precis som Kokoppor gav folk immunitet mot smittkoppor när det väl begav sig.
Citera
2020-11-20, 14:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Så denna vecka rapporterades 31 178 nya fall och 30 976 förra veckan. Frågan är hur jämförbara dessa siffror är med avseende på testproblematiken - har den situationen förvärrats eller är den likvärdig om man jämför dessa veckor? För två veckor sen rapporterades för övrigt 22 141 nya fall in så min gissning är i alla fall att spridningen har bromsat in en del.

Återstår att se nästa veckas testdata som kanske kan ge någon bättre ledtråd genom andelen positiva.

Gissar fortfarande att peaken för våg 2 ligger kring var vi är nu och fram till början/mitten av december och sedan lugnar sig spridningen. Det som är förfärligt är att smittan nu hunnit till äldreboenden. Sverige har verkligen misslyckats på den punkten men jag är inte förvånad då de inte har vidtagit åtgärder som förhindrar detta trots att det var strategin. Jag hoppas att vårdpersonalen har vett och empati nog och inte sätter på nyheterna i matsalen på äldreboenden. Stackars gamlingar.
Citera
2020-11-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Nej. Tittar man in i shoppinggallerior, snabbmatsrestauranger, affärer och annat så är det fullständigt dominerat av invandrare idag. Dom följer inte restriktionerna. Det är uppenbart.

Har du några statistiska källor på det? Det kanske är just så att i vissa områden så borde det en hög andel invandrare. Dessutom är det många invandrare som bär munskydd, medan svenskar litar blint på Tegnell. Sedan har du ett land som Tyskland som också har en hög andel invandrare men lyckats bromsa smittan, och ett land som Polen med knappt några invandrare och ändå drabbats hårt.
Citera
2020-11-20, 14:58
Medlem
Citat:
Har du några statistiska källor på det? Det kanske är just så att i vissa områden så borde det en hög andel invandrare. Dessutom är det många invandrare som bär munskydd, medan svenskar litar blint på Tegnell. Sedan har du ett land som Tyskland som också har en hög andel invandrare men lyckats bromsa smittan, och ett land som Polen med knappt några invandrare och ändå drabbats hårt.

Jag ser hur det ser ut i min stad. Jag är uppmärksam och ser vilka som rör sig i stadsmiljön inne i centrum, det är uppenbart att de flesta svenskarna bortsett från skolbarn håller sig borta, medans det är fullt av invandrare i alla åldrar. Följer folk inte svenska nyheter så blir det så. Har folk inget arbete att ta sig till utan måste driva runt på stan så blir det så.
Citera
2020-11-20, 14:58
Medlem
sannes avatar
Citat:

Min uppfattning också. I mitt köpcentrum (ganska stort) nära Stockholms innerstad såg jag endast invandrare som bar munskydd, + 1 och annan äldre människa. Vid taxiresa har de flesta också munskydd, jag frågade en kille och han sa att han fick munskydd från sin fru som jobbade inom vården.
Citera
2020-11-20, 14:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
Med detta kan man konstatera att när valet står mellan god hälsa och jämlik hälsa så väljer man jämlik hälsa. Om inte alla kan skydda sig mot ett dödligt virus så bör ingen göra det. Detta är logiken vad jag kan se. Detta är alltså en myndighet som sägs bedriva sin verksamhet på vetenskaplig grund.

Prinicipen vid vaccinering är att smittspridningen upphör om tillräckligt stor andel av befolkningen är vaccinerad. Alla behöver inte vaccineras, bara tillräckligt stor del. Omkring 60 procent, enligt Tom Britton. Samma princip gäller vid skyddsåtgärder. Om tillräckligt många är skyddade från att sprida och smittas av viruset, så minskar smittspridningen. Alla behöver inte vara skyddade men alla tjänar på det.

Det verkar vara ideologin som styr Folkhälsomyndigheten. Nu vet vi, när Sverige står ensamt i världen i frågan om munskydd, hur extremt djupt den sitter. Nu vet vi, på ett mycket konkret sätt, hur ohälsosam och farlig en extrem hållning i en fråga kan vara.

Die dummen schweden.
Precis, ignoransen är total. Att förneka effekten av att en större del (?) med munskydd även skyddar dem utan i förlängningen är absurd. Om de kommer med rekommendationer om munskydd kan man tänka att många från medelsvensson och uppåt hörsammar dessa och börjar bära dem. Detta skyddar ju då även dem som inte har råd?

Det är nästan samma galenskap som när Tegnell inte tyckte hemarbete var ok eftersom det skulle slå ojämlikt. Det var i och för sig ett värre uttalande som kunde få förödande konsekvenser. Så är det ju inte riktigt med munskydd i samma grad.
Citera
2020-11-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Gissar fortfarande att peaken för våg 2 ligger kring var vi är nu och fram till början/mitten av december och sedan lugnar sig spridningen. Det som är förfärligt är att smittan nu hunnit till äldreboenden. Sverige har verkligen misslyckats på den punkten men jag är inte förvånad då de inte har vidtagit åtgärder som förhindrar detta trots att det var strategin. Jag hoppas att vårdpersonalen har vett och empati nog och inte sätter på nyheterna i matsalen på äldreboenden. Stackars gamlingar.

Peaken ligger givetvis i maj som förra året. Tills dess kommer vi att ha exponentiell tillväxt. Vad skulle vara annorlunda i år? Flockimmuniteten på mindre än 2%, som förloras på fyra månader?
Citera
2020-11-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej inte direkt.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.11.15.383323v1

Minst 6 månader, men troligtvis flera år. SARS1 gav mångårig immunitet. Antagligen en orsak till att östasien har så få dödsfall eftersom dom hade SARS1. Kallas korsimmunitet, precis som Kokoppor gav folk immunitet mot smittkoppor när det väl begav sig.
Nej.inte enligt matti sällberg.

Tittarfråga: Kan de som har antikroppar strunta i de lokala/nationella råden/föreskrifterna?

- Jag tror att man ska vara lite försiktig med det. Man vet att man kan bli infekterad igen. Om du hade antikroppar för ett halvår sedan har de kanske förlorats eller din immunitet har sjunkit undan lite grann. Man får använda sitt omdöme.

Källa svt.se/corona.
Sluta med dina fake News.lyssna på proffsen.
Citera
2020-11-20, 15:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej.inte enligt matti sällberg.

Tittarfråga: Kan de som har antikroppar strunta i de lokala/nationella råden/föreskrifterna?

- Jag tror att man ska vara lite försiktig med det. Man vet att man kan bli infekterad igen. Om du hade antikroppar för ett halvår sedan har de kanske förlorats eller din immunitet har sjunkit undan lite grann. Man får använda sitt omdöme.

Källa svt.se/corona.
Sluta med dina fake News.lyssna på proffsen.
Lol. Det är naturligt att antikroppar sjunker efter en infektion, det är så det fungerar. Man får minnesceller efteråt, antikroppar är bara en del av immunförsvaret. Det är extreeeeemt ovanligt med återinfektion inom ett halvår. Det vet givetvis Matti Sällberg också

Vill du bli tagen lite mer seriös så sluta länka till svt och deras gullegrisar. Du är pinsamt okunnig
Citera
2020-11-20, 15:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Det är samma proportioner bland fattiga. Det beror på att invandrare inte har yrken där man kan jobba hemifrån. Många invandrare jobbar också i vården. Hade inte Sverige haft invandrare haft svenskar haft dessa jobb istället, och då skulle sådana som du skylla på "white trash".
Det stämmer naturligtvis inte alls.
Se på Finland som knappt har invandrare.
Se på alla rapporter om hur överrepresenterade invandrare är även i grupper som läkare tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in