• 1
  • 2
2020-11-20, 11:50
Medlem
Det har blivit dags att uppdatera vår gamla dubbelsäng. Vi som ska sova i sängen har lite ont i axlar respektive rygg och kan tänka oss att betala lite extra om det skulle avhjälpa detta, men prisskillnaden på marknaden är enorm och det är svårt att bedöma vad det ger att köpa dyrare. Vad ska vi tänka på? Några erfarenheter eller någon som satt sig in marknaden bättre än vi?
Citera
2020-11-20, 11:59
Medlem
note-its avatar
Ja, alltså, ni bara måste köpa en motorsäng. Då kan ni reglera hur ni vill ligga individuellt. Kostar lite men är ett köp för livet.
Citera
2020-11-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arendt
Det har blivit dags att uppdatera vår gamla dubbelsäng. Vi som ska sova i sängen har lite ont i axlar respektive rygg och kan tänka oss att betala lite extra om det skulle avhjälpa detta, men prisskillnaden på marknaden är enorm och det är svårt att bedöma vad det ger att köpa dyrare. Vad ska vi tänka på? Några erfarenheter eller någon som satt sig in marknaden bättre än vi?

Man sover väldigt gott i kinnabäddens fasta dubbelsäng, har inte hat problem med varken axlar eller rygg sedan jag köpte den.
Citera
2020-11-20, 13:45
Medlem
Luriosans avatar
Jag har sned ryggrad och är ofta spänd i axlarna. När jag och sambon flyttade ihop åkte vi runt till olika butiker och provade sängar. Vi frågade även personalen i varje butik vilken typ av madrass de rekommenderade. Jag och sambon är ungefär lika långa och väger i runda slängar lika mycket så vi behövde inte köpa individuella madrasser.

Hur som helst slutade det med en Särö Exclusive från Mio. Köpte den i januari när det var halva priset och har ännu inte ångrat mig.

Mina tips:
Prova, prova, prova olika sängar - gärna flera gånger på olika dagar och i olika sovställningar.
Prata med personal om vad de rekommenderar och varför.

Övriga tips:
Om man ofta har ont i rygg och axlar bör man besöka en sjukgymnast eller kiropraktor som kan gå till botten med problemen. Jag gör det och mår så mycket bättre
Citera
2020-11-20, 14:27
Medlem
Mitt tips är att lyssna på ett avsnitt av podcast en Freakonomics.
Där går de igenom hur man tjänar pengar på madrasser och madrassindustrin överlag.
Efter det så väljer ni nog inte den dyraste sängen.
Jag sover mkt på mage så en hård madrass passar mig bäst.

Lycka till!
Citera
2020-11-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ja, alltså, ni bara måste köpa en motorsäng. Då kan ni reglera hur ni vill ligga individuellt. Kostar lite men är ett köp för livet.

Kan bara hålla med. Köpte för fem år sedan och aldrig ryggont , ledvärk , ischias-besvär. Valde inte dyrast stommen men bästa bäddmadrass
Citera
2020-11-20, 17:35
Medlem
Snåla inte på bäddmadrassen då den gör mycket tycker jag.
Citera
2020-11-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Då menar du en sådan som man ställer in höjd på huvud respektive knä? Men slutar det inte oftast med att man ändå sover "platt"

Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Snåla inte på bäddmadrassen då den gör mycket tycker jag.

Lagt märke till det men gör de ändå lite svårt tycker jag. Hur vet man om det bara är bäddmadrassen man känner när man testar? Man kanske kan ha en mycket billigare stomme om det inte känns någon skillnad i butik. Eller så märks det långsiktigt och då kan man ändå inte veta i förväg...
Citera
2020-11-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Mitt tips är att lyssna på ett avsnitt av podcast en Freakonomics.
Där går de igenom hur man tjänar pengar på madrasser och madrassindustrin överlag.
Efter det så väljer ni nog inte den dyraste sängen.
Jag sover mkt på mage så en hård madrass passar mig bäst.

Lycka till!

Intressant!
Citera
2020-11-21, 11:08
Medlem
Det hopplösa är ju dessutom att en säng tar ett par veckor innan den har ”ställt in” sig. Och att det är svårt att komma särskilt långt med att ligga i en butikssäng i 10 min. Det krävs ju ofta flera nätter för att uttala sig. För tänk om du tex har en dålig säng som din kropp tyvärr har vant sig vid. Ja, då kommer ju kroppen att ”protestera” mot ditt nya sängval. För att förhoppningsvis (om du gjort ett bra val för din kropp) acceptera den nya sängen/madrassen. Samtidigt som du i butikerna är omgiven av idioter och nasare.

Den här skitfula sänggaveln för 130.000 kr från hästens säger väl nästan allt om sängmarknaden:

https://sangvaruhuset.se/sv/artiklar...iABEgIEPvD_BwE
Senast redigerad av meetthefockers 2020-11-21 kl. 11:10.
Citera
2020-11-21, 11:10
Medlem
Citat:

Dyrt är inte bäst! haft dyrare säng innan men nu IKEA och det är den bästa säng jag ägt. En medelhård säng med en extra bra bäddbmadrass.
Citera
2020-11-21, 12:10
Medlem
note-its avatar
Citat:
Då menar du en sådan som man ställer in höjd på huvud respektive knä? Men slutar det inte oftast med att man ändå sover "platt"
.
Nej verkligen inte. Du måste få upp huvudet för att snarka mindre men också verkligen ligga bättre. Det känns fel att ligga platt när man blir äldre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in